dc.contributor.author | Golczyńska-Grondas, Agnieszka | |
dc.contributor.author | Grondas, Marek | |
dc.date.accessioned | 2021-01-29T10:04:11Z | |
dc.date.available | 2021-01-29T10:04:11Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.citation | Golczyńska-Grondas Agnieszka and Marek Grondas. 2013. “Biographical Research and Treatment. Some Remarks on Therapeutic Aspects of Sociological Biographical Interviews.” Przegląd Socjologii Jakościowej 9(4):28-49. Retrieved Month, Year (www.przegladsocjologiijakosciowej.org). | pl_PL |
dc.identifier.issn | 1733-8069 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33234 | |
dc.description.abstract | The article is a result of the discussion between the sociologists and professional psychotherapist. The authors’ aim is to consider therapeutic functions of biographical interviewing with
reference to professional psychological treatment assumptions. Therapeutic aspects of the narrator–scientist encounter are especially important in the research on traumatic collective and
individual experiences (such as wars, exile, disability, poverty, etc.), when informants recall
painful memories or talk about the distressing present. In the article, the issues of scientific
and psychological treatment aims are discussed, as well as problems regarding the relationship between narrator–patient and researcher–therapist, and professional skills in the area of
biographical interviewing and psychotherapy. Also, the authors consider potential advisability
of “therapeutic” interventions undertaken by a researcher in the sociological interview course
in the context of ethical principles and their presumable impact on narrators’ biographical and
identity work resulting from the participation in the interview. The in-depth biographical interviews and narrative interviews collected in the project “Institutionalized identity? The processes of identity development on the basis of biographies rendered by adults raised in residential
care,” Lodz, Poland 2011-2013” will provide the empirical background for our considerations. | pl_PL |
dc.description.abstract | Artykuł stanowi rezultat dyskusji między socjolożką a zawodowym psychoterapeutą. Celem autorów jest rozważenie terapeutycznych funkcji wywiadu biograficznego w odniesieniu do założeń profesjonalnej terapii psychologicznej. Terapeutyczne aspekty spotkania badacz–narrator mają szczególne znaczenie w przypadku przedsięwzięć badawczych, niejako „z założenia” uruchamiających traumatyczne wspomnienia lub refleksję nad aktualnym doświadczeniem
badanych (np. biografie wojenne, uchodźców, osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym, osób ciężko
chorych i niepełnosprawnych). W tekście poruszono problematykę celów badań naukowych i celów terapii, problematykę
relacji między narratorem/klientem i badaczem/terapeutą oraz zawodowych umiejętności niezbędnych dla prowadzenia
wywiadów biograficznych i praktyki psychoterapeutycznej. Autorzy poruszają także problem celowości i zasadności
ewentualnych interwencji o charakterze terapeutycznym podejmowanych przez badacza w trakcie wywiadu, zwłaszcza
w kontekście norm etycznych i wpływu uczestnictwa w wywiadzie na przebieg pracy biograficznej i pracy nad tożsamością narratora. Empiryczne tło rozważań stanowią wywiady biograficzne z dorosłymi wychowankami domów dziecka
zgromadzone w projekcie „Zinstytucjonalizowana tożsamość. Procesy formowania się tożsamości w świetle losów biograficznych dorosłych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych, 2011–2014” | pl_PL |
dc.language.iso | en | pl_PL |
dc.publisher | Uniwersytet Łódzki | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Socjologii Jakościowej;4 | |
dc.subject | Biographical Interviewing | pl_PL |
dc.subject | Narrative Interview | pl_PL |
dc.subject | Psychotherapy | pl_PL |
dc.subject | Psychological Treatment | pl_PL |
dc.subject | Curative Factors | pl_PL |
dc.subject | wywiad biograficzny | pl_PL |
dc.subject | wywiad narracyjny | pl_PL |
dc.subject | psychoterapia | pl_PL |
dc.subject | czynniki leczące w psychoterapii | pl_PL |
dc.title | Biographical Research and Treatment. Some Remarks on Therapeutic Aspects of Sociological Biographical Interviews | pl_PL |
dc.title.alternative | Badania biograficzne a psychoterapia. Kilka uwag o terapeutycznych aspektach socjologicznych wywiadów biograficznych | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 28-49 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | University of Lodz, Poland | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | MONAR Society, Lodz, Poland | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Agnieszka Golczyńska-Grondas, PhD, a sociologist at the Department of Applied Sociology and
Social Work, University of Lodz, Poland. The main
area of her research interests covers the phenomena
of poverty and social exclusion, she is especially involved in biographical studies with underprivileged
collectivities.
Contact:
Katedra Socjologii Stosowanej i Pracy Socjalnej
Instytut Socjologii, Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny
Uniwersytetu Łódzkiego
ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, 90-214 Łódź | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Marek Grondas, certified addiction specialist, educational trainer, and supervisor. He leads the Prevention,
Treatment, and Therapy of Addictions Counseling Centre,
MONAR Society in Lodz, Poland. Specialized in individual,
family, and group psychotherapy in the area of drug and
behavioral addiction. The author of many thematic articles,
not only considering the issues of addiction but also civic
education. The Chairman of MONAR Society Ethical Board.
Contact:
Stowarzyszenie MONAR
Poradnia Profilaktyki, Leczenia i Terapii Uzależnień
ul. Tuszyńska 106, 93-305 Łódź | pl_PL |
dc.references | Aleksandrowicz, Jerzy W. 1994. Psychoterapia medyczna: teoria i praktyka. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL. | pl_PL |
dc.references | Babbie, Earl. 2006. Badania społeczne w praktyce. Translated by Witold Betkiewicz et al. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Berger, Peter L. 1973. Invitation to Sociology. A Humanistic Perspective. Harmondsworth, Victoria: Penguin Books. | pl_PL |
dc.references | Betts, Sandra et al. 2009. “Biographical Counselling: Introduction.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion 1/2:6-58. | pl_PL |
dc.references | Björkenheim, Johanna and Synnove Karvinen-Niinikoski. 2009. “Biography, Narrative, and Rehabilitation.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion 1/2:113-127. | pl_PL |
dc.references | Björkenheim, Johanna, Johanna Levälahti, and Synnove Karvinen-Niinikoski. 2009. “Social Work Case Analysis of Biographical Processes.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion 3/4:123-146. | pl_PL |
dc.references | Chase, Susan E. 2005. „Narrative Inquiry. Multiple Lenses, Approaches, Voices.” Pp. 651-680 in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication. | pl_PL |
dc.references | Chase Susan E. 2009. „Wywiad narracyjny. Wielość perspektyw, podejść głosów.” Pp. 15-56 in Metody badań jakościowych, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Translated by Filip Schmidt. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Czabała, Czesław J. 2000. Czynniki leczące w psychoterapii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | pl_PL |
dc.references | Czekaj, Krzysztof. 2007. Socjologia szkoły chicagowskiej i jej recepcja w Polsce. Katowice: Górnośląska Wyższa Szkoła Handlowa. | pl_PL |
dc.references | Dausien, Bettina et al. 2008 “The Analysis of Professional Practice, the Self-Reflection of Practitioners, and their Way of Doing Things. Resources of Biography Analysis and Other Interpretative Approaches.” Forum Qualitative Social Research 9(1), art. 61. | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2005a. “Preface.” Pp. ix-xix in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication. | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2005b. “Introduction. The Discipline and Practice of Qualitative Research.” Pp. 1-32 in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication. | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2005c. “Methods of Collecting and Analyzing Empirical Materials.” Pp. 641-650 in The Sage Handbook of Qualitative Research. Third Edition, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Thousand Oaks: Sage Publication. | pl_PL |
dc.references | Denzin, Norman K. and Yvonna S. Lincoln. 2009. “Część IV. Metody zbierania i analizowania materiałów empirycznych.” Pp. 5-14 in Metody badań jakościowych, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Translated by Filip Schmidt. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Erickson, Milton and Ernest L. Rossi. 1996. Lutowy człowiek. Rozwój świadomości i poczucia tożsamości w hipnoterapii. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl_PL |
dc.references | Erikson, Erik. 2004. Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka. | pl_PL |
dc.references | Fisher-Rosenthal, Wolfram. 2000. “Biographical work and biographical structuring in present-day societies.” Pp. 109-125 in Turn to Biographical Methods in Social Sciences. Comparative issues and examples, edited by Prue Chamberlayne, Joanna Bornat, and Tom Wengraf. Oxon, NY: Routledge. | pl_PL |
dc.references | Fontana, Andrea and James H. Frey. 2009. “Wywiad. Od neutralności do politycznego zaangażowania.” Pp. 81-127 in Metody badań jakościowych, edited by Norman K. Denzin, Yvonna S. Lincoln. Translated by Marta Skowrońska. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Golczyńska-Grondas, Agnieszka. Forthcoming. Wychowało nas państwo. Rzecz o tożsamości dorosłych wychowanków domów dziecka. Kraków: ZW NOMOS. | pl_PL |
dc.references | Golka, Marian. 2010. „Społeczna niepamięć. Pomiędzy zapominaniem a zamazywaniem.” Pp. 49-71 in Pamięć, przestrzeń, tożsamość, edited by Sławomir Kapralski. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar. | pl_PL |
dc.references | Grzesiuk, Lidia, (ed.). 1994. Psychoterapia. Szkoły, zjawiska, techniki i specyficzne problemy. Warszawa: PWN. | pl_PL |
dc.references | Hałas, Elżbieta. 1994. Obywatelska socjologia szkoły chicagowskiej. Charles E. Cooley, George H. Mead, H. Blumer. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. | pl_PL |
dc.references | Hermanns, Harry. 1987. “Narrative interview – A new tool for sociological field research.” Folia Sociologica 13:43-56. | pl_PL |
dc.references | Jankowski, Kazimierz. 1994. Od psychiatrii biologicznej do humanistycznej… dwadzieścia lat później. Warszawa: Jacek Santorski & Co. Agencja Wydawnicza. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska, Kaja. 2004. “Ethical aspects of biographical interviewing and analysis.” Pp. 181-192 in Biographical Methods and Professional Practice. An international perspective, edited by Prue Chamberlayne, Joanna Bornat, Ursula Apitzsch. Bristol: The Policy Press University of Bristol. | pl_PL |
dc.references | Kaźmierska, Kaja. 2012. Biography and Memory. The Generational Experience of the Shoah Survivors. Boston: Academic Studies Press. | pl_PL |
dc.references | Kodeks Etyki Socjologa. 2012. Retrieved October 10, 2013 (http://www.pts.org.pl/public/upload/kodeks.pdf). | pl_PL |
dc.references | Miller, William R. and Stephen Rollnick. 2002. Motivational Interviewing: Preparing People for Change. New York, London: The Guilford Press. | pl_PL |
dc.references | Mindell, Amy. 1996. Metaumiejętności. O sztuce psychoterapii. Translated by Tadeusz Szejko, Magdalena Tulli. Warszawa: Nuit Magique. | pl_PL |
dc.references | Riemann, Gerhard. 2003. “A Joint Project Against the Backdrop of a Research Tradition: An Introduction to ‘Doing Biographical Research.’” Forum Qualitative Research 4(3), art. 18. | pl_PL |
dc.references | Rogers, Carl R. 1951. Client-centered Therapy: Its Current Practice, Implications, and Theory. London: Constable. | pl_PL |
dc.references | Rokuszewska-Pawełek, Alicja. 2002. Chaos i przymus: trajektorie wojenne Polaków. Analiza biograficzna. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego. | pl_PL |
dc.references | Rosenthal, Gabrielle. 2003. “The Healing Effects of Storytelling: On the Conditions of Curative Storytelling in the Context of Research and Counseling.” Qualitative Inquiry 6:915-933. | pl_PL |
dc.references | Rosenthal, Gabrielle, (ed.). 2008. The Holocaust In Three Generation Families. London: Cassel. | pl_PL |
dc.references | Schütze, Fritz. 2009. “Biography Analysis on the Empirical Base of Autobiographical Narratives: How to Analyze Autobiographical Narrative Interviews.” European Studies on Inequalities and Social Cohesion, part 1 1/2:153-242, part 2 3/4:5-77 | pl_PL |
dc.references | Statut Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. 2005. Retrieved September 17, 2013 (http://www.ptp.org.pl/ modules.php?name=News&file=article&sid=28). | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska, Wielisława, (ed.). 1998. Żyć i pracować w enklawach biedy. Łódź: Agencja ProjektowoWydawnicza ANaGRAF. | pl_PL |
dc.references | Warzywoda-Kruszyńska, Wielisława, (ed.). 1999. (Żyć) Na marginesie wielkiego miasta. Łódź: Agencja ProjektowoWydawnicza ANaGRAF. | pl_PL |
dc.references | Włodarek, Jan and Marek Ziółkowski, (eds.). 1990. „Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii.” Pp. 3-9 in Metoda biograficzna w socjologii. Poznań: PWN. | pl_PL |
dc.references | Yalom, Irvin D. 1980. Existential psychotherapy. New York: Basic Books. | pl_PL |
dc.references | Zakrzewska-Manterys, Elżbieta. 1995. Down i zespół wątpliwości. Studium z socjologii cierpienia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Semper. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | agrondas@uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | marek_grondas@wp.pl | pl_PL |
dc.relation.volume | 9 | pl_PL |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |