Pomiędzy autobiografią a biografią. Biografia literacka jako źródło badań socjologicznych
Streszczenie
Celem tekstu jest zwrócenie uwagi na biografię literacką jako przedmiot badań socjologicznych. Niniejszy artykuł składa się z dwóch powiązanych części. W pierwszej biografia
zostaje przedstawiona w perspektywie komunikacji literackiej pomiędzy bohaterem biografii (który stara się nadać swojemu życiu określony sens i interpretację w materiałach autobiograficznych) a autorem, który może zaakceptować tę interpretację, ale może ją również
odrzucić. Pomiędzy autorem i bohaterem istnieje niepisana umowa (pakt moralny), zobowiązująca biografa do zachowania intymności, unikania zdrady, niepodważania zaufania, jakim obdarzył go bohater. W drugiej części prześledzono strategie stosowane przez
autorów dwóch biografii (Andrzeja Franszaka oraz Artura Domosławskiego). Biografie te
zostały opublikowane niemal równolegle, obie poświęcono wybitnym postaciom polskiej
literatury i życia publicznego. Obie ukazują odmienny stosunek do materiałów (auto)biograficznych. Podczas gdy jedna biografia jest przykładem dotrzymania paktu moralnego,
druga jest przykładem jego naruszenia. The aim of this paper is to draw attention to the literary biography as a possible object of sociological research. This article consists of two parts. In the first one, biography is presented in the perspective of literary communication between the hero and the author of the biography. The hero of biography is trying to give a definite meaning
to his life in the autobiographical data. The author can accept this meaning, but he or she can also reject it. I argue
that between the hero and the author of the biography there is sometimes an unspoken agreement (moral pact) that
obligates the biographer to maintain intimacy, avoid treachery, not to undermine the confidence. In the second part
I analyzed strategies used by the authors of two biographies (by Andrzej Franszek and Artur Domosławski). These
biographies were published almost simultaneously, both are dedicated to outstanding figures of Polish literature and
public life. Both of them carry a different approach to the (auto)biographical material. While the first biography is an
example of moral pact, the second one – on the contrary – violates it.
Collections