Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorRzepkowska, Aleksandra
dc.date.accessioned2021-02-02T06:51:07Z
dc.date.available2021-02-02T06:51:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.citationRzepkowska Aleksandra (2013) „Pomieszany świat” dzieciństwa Johna Maxwella Coetzee. Pisarstwo autobiograficzne jako przedmiot zainteresowania antropologa kultury. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 9, nr 4, s. 104–119 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33273
dc.description.abstractPrzedmiotem zainteresowania są w prezentowanym tekście wspomnienia wybitnego południowoafrykańskiego pisarza – Johna Maxwella Coetzee – zatytułowane Chłopięce lata. Sceny z prowincjonalnego życia. Lektura wybranego tekstu stanowi dla autorki pretekst, by zastanowić się nad tym, jak zapisywany jest w narracji autobiograficznej proces tworzenia własnej tożsamości, kształtowania własnego Ja, jaki jest wpływ dziedzictwa rodzinnego oraz otoczenia społecznego na los człowieka, a także, jakie obrazy dzieciństwa wyłaniają się z badanej opowieści oraz na ile są one zgodne z ugruntowanymi kulturowo wyobrażeniami tego okresu życia. Tym, czego autorka poszukuje w opowieści Coetzee i za czym podąża, nie jest jednak prawda faktów, ale tak zwana prawda narracyjna, powiązana z kategorią tożsamości narracyjnej, czyli wyobrażenia podmiotu o samym sobie, które to wyobrażenie podmiot ujawnia i udostępnia innym w formie autonarracji. Z uwagi na właściwe językowi oraz ludzkiej pamięci ograniczenia nikt nie jest bowiem w stanie dokonać wiernego odtworzenia własnej biografii, jest zdolny jedynie odsłonić jej aktualne wyobrażeniepl_PL
dc.description.abstractThe present article aims at analyzing the memoir of John Maxwell Coetzee (better known as J. M. Coetzee), an outstanding writer from The Republic of South Africa. The title of his memoir is Boyhood. Scenes from Provincial Life. It is quite obvious that – on account of the limits of human memory and language – no one is able to reproduce his/her personal past in a story and thus, may only reveal its current representation. Accordingly, the authoress of this article does not look in the considered memoir for the truth of facts but for the truth of narrative, which is the current image or representation of one’s personal past. She is also interested in how J. M. Coetzee tells his boyhood experiences, which factors determine the identity of the child and the young man, and what is the impact of the family and social environment on the life of the man, on his development, behavior, self-conciousness and important life choices.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;4
dc.subjectJohn Maxwell Coetzeepl_PL
dc.subjectautobiografiapl_PL
dc.subjectdzieciństwopl_PL
dc.subjectchłopięctwopl_PL
dc.subjectpamięćpl_PL
dc.subjectwspomnieniepl_PL
dc.subjectopowieśćpl_PL
dc.subjectnarracjapl_PL
dc.subjecttożsamośćpl_PL
dc.subjectautobiographypl_PL
dc.subjectchildhoodpl_PL
dc.subjectboyhoodpl_PL
dc.subjectmemorypl_PL
dc.subjectmemoirpl_PL
dc.subjectnarrativepl_PL
dc.subjectidentitypl_PL
dc.title„Pomieszany świat” dzieciństwa Johna Maxwella Coetzee. Pisarstwo autobiograficzne jako przedmiot zainteresowania antropologa kulturypl_PL
dc.title.alternative„Mixed world” of John Maxwell Coetzee’s Childchood. Autobiographical Writing as an Object of Interest of Cultural Anthropologistpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number104–119pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniupl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteAleksandra Rzepkowska jest absolwentką studiów magisterskich i doktoranckich w Instytucie Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Łódzkiego oraz Podyplomowego Studium Filologii Polskiej UŁ. Obecnie adiunkt w Katedrze Etnologii i Antropologii Kulturowej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Jej zainteresowania naukowe obejmują przede wszystkim antropologię narracji i pamięci, antropologię medyczną oraz problematykę ciała i cielesności w kulturze. Pracuje w paradygmacie transdyscyplinarnym, łącząc namysł antropologiczny z wiedzą z zakresu filologii, psychologii i medycyny. Dane adresowe autorki: Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Nauk Historycznych Katedra Etnologii i Antropologii Kulturowej ul. Władysława Bojarskiego 1, 87-100 Toruńpl_PL
dc.referencesBalicki Jan (1980) Historia Burów. Geneza państwa apartheidu. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.pl_PL
dc.referencesBaszczak Błażej (2011) Tożsamość człowieka a pojęcie narracji. „Analiza i Egzystencja”, nr 14, s. 123–140.pl_PL
dc.referencesBenedyktowicz Zbigniew (2000) Portrety obcego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl_PL
dc.referencesBlumer Herbert (1939) An Appraisal of Thomas and Znaniecki’s “The Polish Peasant in Europe and America”. New York: Social Science Research Council.pl_PL
dc.referencesCieplińska Joanna (2003) Montaż i rytuał, czyli o autokreacjach pisarskich. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (1974) Dusklands. Johannesburg: Ravan Press.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (1977) In the Heart of the Country. London: Secker and Warburgpl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (1984) Life and Times of Michael K. New York: Viking Press.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (1997) Boyhood. Scenes from Provincial Life. London: Secker and Warburg.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (1999) Disgrace. New York: Viking Presspl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2002) Youth. Scenes from Provincial Life II. New York: Viking Press.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2003) Hańba. Przełożył Michał Kłobukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2004) W sercu kraju. Przełożyła Magdalena Konikowska. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2007a) Chłopięce lata. Sceny z prowincjonalnego życia. Przełożył Michał Kłobukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2007b) Młodość. Sceny z prowincjonalnego życia II. Przełożył Michał Kłobukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2009a) Ciemny kraj. Przełożyła Magdalena Konikowska. Kraków: Wydawnictwo Znakpl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2009b) Summertime. Scenes from Provincial Life III. New York: Viking Press.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2010a) Lato. Sceny z prowincjonalnego życia III. Przełożył Dariusz Żukowski. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesCoetzee John Maxwell (2010b) Życie i czasy Michaela K. Przełożyła Magdalena Konikowska. Kraków: Wydawnictwo Znak.pl_PL
dc.referencesCzabanowska-Wróbel Anna (1991) Dziecko, czyli niewinność zagrożona [dostęp 2 maja 2011]. Dostępny w Internecie: ‹http://dekadaliteracka.pl/index.php?id=907›.pl_PL
dc.referencesDenzin Norman K. (1970) The Research Act in Sociology. A Theoretical Introduction to Sociological Methods. London: Butterworths.pl_PL
dc.referencesGrzegorek Anna (2003) Narracja jako forma strukturyzująca doświadczenie [w:] Krzysztof Krzyżewski, red., Doświadczenie indywidualne. Szczególny rodzaj poznania i wyróżniona postać pamięci. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego – „Psychologia Osobowości”, t. 5, s. 209–225.pl_PL
dc.referencesHelling Ingeborg K. (1990) Metoda badań biograficznych [w:] Jan Włodarek, Marek Ziółkowski, red., Metoda biograficzna. Przełożyli: Krystyna Droździał, Jan Włodarek. Warszawa–Poznań: PWN, s. 13–37.pl_PL
dc.referencesJagodzińska Maria (2005) Pamięć bez wspomnień [w:] Ewa Czerniawska, red., Pamięć. Zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne, s. 11–31.pl_PL
dc.referencesJakubowski Piotr (2011) J. M. Coetzee: morfologia nieporozumienia (na przykładzie Hańby). Czasopismo internetowe „Kultura i Historia”, nr 20 [dostęp 24 października 2011]. Dostępny w Internecie: ‹http://www.kulturaihistoria. umcs.lublin.pl/archives/3040›.pl_PL
dc.referencesKabzińska Iwona (1999a) O słowach, emocjach i „polskiej krzywdzie”. „Etnografia Polska”, t. 43, z. 1/2, s. 81–99.pl_PL
dc.referencesKabzińska Iwona (1999b) Wśród „kościelnych Polaków”. Wyznaczniki tożsamości etnicznej (narodowej) Polaków na Białorusi. Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN.pl_PL
dc.referencesKabzińska Iwona (2000) Przestrzeń – pamięć – tożsamość. Elementy przestrzeni (miejsca) we wspomnieniach ekspatriantów z byłych Kresów Wschodnich. „Literatura Ludowa”, nr 2, s. 3–23.pl_PL
dc.referencesKabzińska Iwona (2003) Metoda biograficzna i jej zastosowanie w badaniach etnologicznych [w:] Jolanta Kowalska, Sławoj Szynkiewicz, Ryszard Tomicki, red., Czas zmiany, czas trwania. Studia etnologiczne. Warszawa: Instytut Archeologii i Etnologii PAN – „Biblioteka Etnografii Polskiej”, nr 56, s. 39–61pl_PL
dc.referencesKabzińska Iwona (2009) „Pomieszany świat” jako kategoria opisu etnologicznego/antropologicznego. Zarys problemu. „Etnografia Polska”, t. 53, z. 1/2, s. 21–45.pl_PL
dc.referencesKaniowska Katarzyna (2003) Antropologia i problem pamięci. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, r. 57, nr 3/4, s. 59–65.pl_PL
dc.referencesKaniowska Katarzyna (2008) Postpamięć indywidualna – postpamięć zbiorowa jako kategorie poznania w antropologii [w:] Sławomir M. Nowinowski, Jan Pomorski, Rafał Stobiecki, red., Pamięć i polityka historyczna. Łódź: Wydawnictwo Naukowe IBIDEM, s. 65–77.pl_PL
dc.referencesKarpińska Grażyna Ewa (2010) Lato w getcie. Piekło okupacyjnej heterotopii [w:] Róża Godula-Węcławowicz, red., Lato w mieście. Różne oblicza kultury. Warszawa–Kraków: Instytut Archeologii i Etnologii PAN, s. 73–100.pl_PL
dc.referencesKłobukowski Michał. Chłopięce lata. Sceny z prowincjonalnego życia [recenzja] [dostęp 22 kwietnia 2011]. Dostępny w Internecie: ‹http://wyborcza.pl/1,75517,4083675.html#ixzz1Dk7A3cmN›pl_PL
dc.referencesKość Katarzyna (2008) Żywi we wspomnieniach. Doświadczenia śmierci w relacjach polskich zesłańców w ZSRR (w latach 1940-1946). Wrocław: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – „Prace Etnologiczne”, t. 19.pl_PL
dc.referencesMaruszewski Tomasz (2005) Pamięć autobiograficzna. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl_PL
dc.referencesModnicka Noemi (2000) Kościół Ewangelicznych Chrześcijan w Polsce jako Kościół wyboru. Analiza etnologiczna wspólnoty religijnej. Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos.pl_PL
dc.referencesNiedźwieńska Agnieszka (2004) Poznawcze mechanizmy zniekształceń w pamięci zdarzeń. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesNowak-Dziemianowicz Mirosława (2002) Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesPrice Jonathan (2000) J. M. Coetzee [dostęp 31 sierpnia 2011]. Dostępny w Internecie: ‹http://english.emory.edu/ Bahri/Coetzee.html›.pl_PL
dc.referencesRicoeur Paul (2008) Czas i opowieść, t. 1–3. Przełożyli: Małgorzata Frankiewicz, Jarosław Jakubowski, Urszula Zbrzeźniak. Kraków: Wydawnictwo UJ.pl_PL
dc.referencesRosner Katarzyna (2003) Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS.pl_PL
dc.referencesSalvadori Roberto (2001) Włoskie dzieciństwo. Przełożyła Halina Kralowa. Warszawa: Zeszyty Literackie.pl_PL
dc.referencesStanisławiak Ewa (2005) Pamięć autobiograficzna. Najbardziej osobista forma ludzkiej pamięci [w:] Ewa Czerniawska, red., Pamięć, zjawiska zwykłe i niezwykłe. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 50–74.pl_PL
dc.referencesStemplewska-Żakowicz Katarzyna (2002) Koncepcje narracyjnej tożsamości. Od historii życia do dialogowego „ja” [w:] Jerzy Trzebiński, red., Narracja jako sposób rozumienia świata. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 81–113.pl_PL
dc.referencesStomma Ludwik (2002) Antropologia kultury wsi polskiej XIX wieku oraz wybrane eseje. Łódź: Piotr Dopierała.pl_PL
dc.referencesSzczepaniak-Kroll Agnieszka (2002) Bamberska rodzina Bajerleinów – jej wkład w historię i kulturę Poznania. „Etnografia Polska”, t. 46, z. 1/2, s. 163–180.pl_PL
dc.referencesWejland Andrzej Paweł (2004) Wspólnota świadectwa. Charyzmatyczne opowieści o uzdrowieniu [w:] Grażyna Ewa Karpińska, red., Codzienne i niecodzienne. O wspólnotowości w realiach dzisiejszej Łodzi. Łódź: Polskie Towarzystwo Ludoznawcze – „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. 43, s. 29–77pl_PL
dc.referencesWojnowski Jan, red., (2001) Wielka Encyklopedia PWN, t. 1. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesWojnowski Jan, red. 2003) Wielka Encyklopedia PWN, t. 16. Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesZaleski Marek (2004) Formy pamięci. Gdańsk: słowo/obraz terytoria.pl_PL
dc.referencesŻyczyńska-Ciołek Danuta (1996) Pomieszany świat. „Konteksty. Polska Sztuka Ludowa”, nr 3/4, s. 203–207.pl_PL
dc.contributor.authorEmailaarz@o2.plpl_PL
dc.relation.volume9pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord