Aktywność fizyczna – przyjemność czy obowiązek? Analiza społeczno-kulturowych uwarunkowań komercyjnego sukcesu Zumba Fitness
Streszczenie
Artykuł prezentuje wyniki jakościowego studium przypadku dotyczącego Zumba Fitness. Celem
badania było zrekonstruowanie społecznych uwarunkowań komercyjnego sukcesu Zumby. W artykule podejmuję próbę odpowiedzi na pytania w jakie tendencje (a może raczej sprzeczności)
kulturowe wpisuje się Zumba, do jakich odbiorców jest kierowana i na jakie potrzeby odpowiada.
Analiza przypadku Zumby stanowi przyczynek do refl eksji nad napięciami, jakie powoduje w doświadczeniu jednostek wszechobecna promocja aktywności fi zycznej, oraz strategiami radzenia
sobie z nimi. Zumba jest tutaj traktowana także jako jeden z przejawów utowarowienia sportu
i praktyk kształtowania ciała. The article presents the results of a qualitative case study on Zumba Fitness. The aim of this study was to reconstruct
the socio-cultural context of Zumba’s commercial success. In this article, I make an att empt to answer the following questions:
what cultural trends (or rather contradictions) Zumba conforms to, who it is directed to, and what needs it answers. The case
study of Zumba is a contribution to discussion on the tensions caused by pervasive promotion of physical activity, as well as on
strategies for coping with them. In the article, Zumba is also considered as manifestation of the commodifi cation of sport and
body shaping practices
Collections