Show simple item record

dc.contributor.authorOlko, Dorota
dc.date.accessioned2021-02-05T18:19:40Z
dc.date.available2021-02-05T18:19:40Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.citationOlko Dorota (2015) Aktywność fi zyczna – przyjemność czy obowiązek? Analiza społeczno-kulturowych uwarunkowań komercyjnego sukcesu Zumba Fitness. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 11, nr 2, s. 186‒207 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www. przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33335
dc.description.abstractArtykuł prezentuje wyniki jakościowego studium przypadku dotyczącego Zumba Fitness. Celem badania było zrekonstruowanie społecznych uwarunkowań komercyjnego sukcesu Zumby. W artykule podejmuję próbę odpowiedzi na pytania w jakie tendencje (a może raczej sprzeczności) kulturowe wpisuje się Zumba, do jakich odbiorców jest kierowana i na jakie potrzeby odpowiada. Analiza przypadku Zumby stanowi przyczynek do refl eksji nad napięciami, jakie powoduje w doświadczeniu jednostek wszechobecna promocja aktywności fi zycznej, oraz strategiami radzenia sobie z nimi. Zumba jest tutaj traktowana także jako jeden z przejawów utowarowienia sportu i praktyk kształtowania ciała.pl_PL
dc.description.abstractThe article presents the results of a qualitative case study on Zumba Fitness. The aim of this study was to reconstruct the socio-cultural context of Zumba’s commercial success. In this article, I make an att empt to answer the following questions: what cultural trends (or rather contradictions) Zumba conforms to, who it is directed to, and what needs it answers. The case study of Zumba is a contribution to discussion on the tensions caused by pervasive promotion of physical activity, as well as on strategies for coping with them. In the article, Zumba is also considered as manifestation of the commodifi cation of sport and body shaping practicespl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;2
dc.subjectZumbapl_PL
dc.subjectfitnesspl_PL
dc.subjectpraca nad ciałempl_PL
dc.subjectutowarowieniepl_PL
dc.subjectklasa średniapl_PL
dc.subjectBody Workpl_PL
dc.subjectCommodifi cationpl_PL
dc.subjectMiddle Classpl_PL
dc.titleAktywność fizyczna – przyjemność czy obowiązek? Analiza społeczno-kulturowych uwarunkowań komercyjnego sukcesu Zumba Fitnesspl_PL
dc.title.alternativePhysical Activity—A Duty or a Pleasure? Analysis of the Socio-Cultural Context of Zumba Fitness’ Commercial Successpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number186‒207pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteDorota Olko, absolwentka socjologii i dziennikarstwa w ramach MISH UW, doktorantka w Instytucie Socjologii Instytutu Socjologii UW. Pisze doktorat o stosunku do ciała w klasie ludowej w Polsce. Jej zainteresowania naukowe koncentrują się wokół problematyki cielesności, konsumpcji, porządku klasowego. Brała udział w licznych badaniach i projektach dotyczących partycypacji obywatelskiej. Adres kontaktowy: Instytut Socjologii Uniwersytet Warszawski ul. Karowa 18, 00-927 Warszawapl_PL
dc.referencesBauman Zygmunt (1995) Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń: Uniwersytet Mikołaja Kopernika.pl_PL
dc.referencesBiały Kamila (2006) Modelowanie ciała jako wartość we współczesnej polskiej kulturze popularnej: porównanie osiedlowej siłowni i komercyjnego klubu fi tnessu. „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 31–66.pl_PL
dc.referencesBorowiec Agnieszka, Lignowska Izabella (2012) Czy ideologia healthsismu jest cechą dystynktywną klasy średniej w Polsce. „Kultura i społeczeństwo”, nr 3, s. 95–111.pl_PL
dc.referencesBourdieu Pierre (2005) Dystynkcja. Społeczna krytyka władzy sądzenia. Przełożył Piotr Biłos. Warszawa: Scholar.pl_PL
dc.referencesBuchanan Leigh (2012) Zumba Fitness: Company of the Year [dostęp 30 czerwca 2013 r.]. Dostepny w Internecie ‹htt p://www. inc.com/magazine/201212/leigh-buchanan/zumba-fitness- -company-of-the-year-2012.html›.pl_PL
dc.referencesCaldwell Linda L. (2005) Leisure and health. Why is leisure therapeutic?, „British Journal of Councelling and Psychology”, vol. 1, s. 7–26.pl_PL
dc.referencesCentrum Badań Opinii Społecznej (2013) Aktywność fi zyczna Polaków. Warszawa: CBOS.pl_PL
dc.referencesCrawford Robert (1980) Healthism and the medicalization of everyday life. „International Journal of Health Services”, vol. 10, no. 3, s. 365–388.pl_PL
dc.referencesCregan Kate (2012) Key Concepts in Body & Society. Londyn–Los Angeles–New Delhi: SAGE.pl_PL
dc.referencesDI (2014) Kluby fi tness coraz modniejsze (raport) [dostęp 15 listopada 2014 r.]. Dostępny w Internecie ‹htt p://www. pb.pl/3772010,81239,kluby-fi tness-coraz-modniejsze-raport›.pl_PL
dc.referencesFeatherstone Mike (1982) The Body in Consumer Culture. „Theory, Culture & Society”, vol. 1, no. 2, s. 18–33.pl_PL
dc.referencesFeatherstone Mike (2010) Body, Image and Aff ect in Consumer Culture. „Body & Society”, vol. 16, no. 1, s. 193–221.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1998) Nadzorować i karać. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Wydawnictwo Fundacji Aletheia.pl_PL
dc.referencesGdula Maciej, Sadura Przemysław (2012) Style życia jako rywalizujące uniwersalności [w:] Gdula Maciej, Sadura Przemysław, red., Style życia i porządek klasowy w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 15–70.pl_PL
dc.referencesGiang Vivian (2012) How Zumba Became The Largest Fitness Brand In The World. [dostęp 28 sierpnia 2013 r.]. Dostępny w Internecie ‹htt p://www.businessinsider.com/how-zumba-became-thelargest-fi tness-brand-in-the-world-2012-12?op=1›.pl_PL
dc.referencesGiddens Anthony (2002) Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przełożyła Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesGimlin, Debra (2007) What Is ‘Body Work’? A Review of the Literature. „Sociology Compass”, no. 1, s. 353–370.pl_PL
dc.referencesGłówny Urząd Statystyczny (2012) Uczestnictwo Polaków w sporcie i rekreacji ruchowej w 2012 r. [dostęp 6 marca 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://stat.gov.pl/cps/rde/xbcr/gus/KTS_ uczestnictwo_polakow_w_sporcie_2012.pdf›.pl_PL
dc.referencesInternational Health, Racquet & Sportsclub Association (2008) „The IHRSA Global Report 2008”. Boston: IHRSA.pl_PL
dc.referencesInternational Health, Racquet & Sportsclub Association 2013) „The IHRSA European Health Club Report 2013”. Boston: IHRSA.pl_PL
dc.referencesJacyno Małgorzata (2007) Kultura indywidualizmu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesJacyno Małgorzata (2012) Style życia [w:]Anna Giza, Małgorzata Sikorska, red., Współczesne społeczeństwo polskie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 271–312.pl_PL
dc.referencesKaufmann Jean-Claude (2004) Ego: socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu. Przełożył Krzysztof Wakar. Warszawa: Ofi cyna Naukowa.pl_PL
dc.referencesKim Renata (2013) Szał zumby opanował Polskę. „Newsweek” [dostęp 30 maja 2013 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://www. newsweek.pl/szal-zumby-opanowal-polske,101528,1,1.html›.pl_PL
dc.referencesKostera Monika, Krzyworzeka Paweł (2012) Etnografi a [w:] Dariusz Jemielniak, red., Badania jakościowe. Podejścia i teorie. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 167–188.pl_PL
dc.referencesKowalska Ela (2011) W krainie Zumby. „Shape”, nr 11 [dostęp 7 lipca 2013]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://www.milionkobiet. pl/zdrowie/w-krainie-zumby,2425,1,a.html›.pl_PL
dc.referenceskpa (2011) Zumba – tańcz i ćwicz [dostęp 7 lipca 2013 r.]. Dostępny w Internecie ‹htt p://www.wprost.pl/ar/249458/Zumba- -tancz-i-cwicz/›.pl_PL
dc.referencesLash Scott , Urry John (1994) Economies of Signs and Space. London: SAGE.pl_PL
dc.referencesMcKenzie Shelly (2013) Gett ing physical: the Rise of Fitness Culture in America. Kansas: University Press of Kansas.pl_PL
dc.referencesMiller Toby (2013) Michel Foucault and leisure. Londyn: Routledge.pl_PL
dc.referencesMoreno Carolina (2012) Zumba: Latino Music Artists Like Pitbull, Paulina Rubio And Daddy Yankee Use ‘Fitness Party’ Phenomenon As Promotional Platform. „Huffi ngton Post” [dostęp: 8 czerwca 2014 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://www.huffi ngtonpost. com/2012/08/23/zumba-latino-music-pitbull-paulina-rubiodaddy-yankee_n_1825296.html›.pl_PL
dc.referencesPine Joseph, Gilmore James (1998) Welcome to the experience economy. „Harvard Business Review”, vol. 73, no. 2, s. 103–113.pl_PL
dc.referencesSassatelli Roberta (2007) Consumer Culture, History, Theory and Politics. Los Angeles: SAGE.pl_PL
dc.referencesSassatelli Roberta (2010) Fitness Culture. Gyms and the Commercialisation of Discipline and FunI. Houndmills Basingstoke: Palgrave Macmillan.pl_PL
dc.referencesSassatelli Roberta (2011) Consumers, Bodies and Selves. Framing Humanity Consumerwise. Referat wygłoszony na konferencji „Being Human in a Consumer Society”. Barcelona 31.02–2.04.2011.pl_PL
dc.referencesSassatelli Roberta (2013) Fitbodies. Fitness-culture-and-the-gym [dostęp 30 maja 2013 r.]. Dostępny w Internecie: ‹htt p://users2.unimi.it/ rsassatelli/wp-content/uploads/Sassatelli-Fitbodies.-Fitnessculture-and-the-gym.pdf›pl_PL
dc.referencesSchwandt Thomas A. (2000) Three Epistemological Stances for Qualitative Inquiry: Interpretivism, Hermeneutics and Social Constructionism [w:] Denzin Norman K., Lincoln Yvonne S., eds., Handbook of Qualitative Research. Thousand Oaks, California: Sage Publications, s. 189–214.pl_PL
dc.referencesShilling Chris (2010) Socjologia ciała. Przełożyła Marta Skowrońska. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesSiemieńska Renata, red. (1997) Portrety kobiet i mężczyzn w środkach masowego przekazu i podręcznikach szkolnych. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.pl_PL
dc.referencesSmith Maguire Jennifer (2007) Fit For Consumption. Sociology and the Business of Fitness. Londyn: Routledge.pl_PL
dc.referencesStake Robert E. (2009) Jakościowe stadium przypadku [w:] Denzin Norman K., Lincoln Yvonna S., red., Metody badań jakościowych. Przełożyła Marta Sałkowska. Warszawa: Wydawnictwo naukowe PWN, s. 623–653.pl_PL
dc.referencesSzarecki Artur (2012) Zaangażowany pracownik: kontrola emocjonalna i kolonizacja ciała pracującego w kulturze korporacyjnej. „Kultura Współczesna”, nr 3 (74), s. 94–107.pl_PL
dc.referencesSzlendak Tomasz (2011) Nic? Aktywność kulturalna i czas wolny na wsi i w małych miastach. [w:] Izabela Bukraba-Rylska, Wojciech Burszta, red., Stan i zróżnicowanie kultury wsi i małych miast w Polsce. Warszawa: Narodowe Centrum Kultury, s. 53–101.pl_PL
dc.referencestch (2011) Zumba lepsza od „Piratów z Karaibów” [dostęp 7 lipca 2013 r.]. Dostępny w Internecie ‹htt p://www.wprost.pl/ ar/257734/Zumba-lepsza-od-Piratow-z-Karaibow/›.pl_PL
dc.referencesWieczorkiewicz Anna (2007) Lustro i skalpel [w:] Wiesław Godzic, Maciej Żakowski, red., Gadżety Popkultury. Społeczne życie przedmiotów. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, s. 65–94.pl_PL
dc.referencesWolf Naomi (2014) Mit urody. Przełożyła Monika Rogowska- -Stangret. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.pl_PL
dc.referencesValentine Gill (2003) In-corporations: food, bodies and organisations. „Body & Society” , vol. (8)2, s. 1–20.pl_PL
dc.referencesZiętek Agnieszka (2014) „Bierz mnie co wtorek”. Reklama a gender [w:] Gender. Przewodnik Krytyki Politycznej. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 440–447.pl_PL
dc.contributor.authorEmaild.olko@is.uw.edu.plpl_PL
dc.relation.volume11pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record