Show simple item record

dc.contributor.authorPacewicz, Krzysztof
dc.date.accessioned2021-02-05T18:44:58Z
dc.date.available2021-02-05T18:44:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPacewicz Krzysztof (2016) Zboczony seks jako bioopór. Między Foucaultem a Agambenem. „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. 12, nr 1, s. 92‒106 [dostęp dzień, miesiąc, rok]. Dostępny w Internecie: ‹www.przegladsocjologiijakosciowej.org›.pl_PL
dc.identifier.issn1733-8069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/33342
dc.description.abstractSeks i seksualność odgrywają ważną rolę w teoriach biopolityki Michela Foucaulta i Giorgia Agambena. Dzięki teoretycznemu podziałowi biopolityki na dwie dziedziny: zoopolitykę (politykę ciał) i etopolitykę (politykę zachowań) można dostrzec, jak głęboko różnią się omawiane teorie: Agamben skupia się bowiem raczej na zoopolityce, Foucault zaś – na etopolityce. Z tego wynikają ich odmienne zainteresowania badawcze. Foucault analizuje przede wszystkim typową (etopolityczną) medycynę, seksuologię czy psychiatrię, a Agamben – (zoopolityczną) nazistowską eugenikę. Obaj myśliciele mają też zupełnie odmienny stosunek do ciała i w inny sposób pojmują polityczność. Z tych różnic w podstawowych założeniach wynikają odmienne koncepcje tego, na czym może polegać seksualny bioopór. Ostatecznie, obaj myśliciele nie formułują konkurencyjnych projektów, ale raczej poruszają się na innych poziomach – myśl Foucaulta jest skupiona bardziej na seksualnej praktyce biooporu, za to Agambena – na seksualnej utopii filozoficznej. Łączy ich zaś przekonanie, że to nienormatywny, zboczony seks ma potencjał biooporu.pl_PL
dc.description.abstractSex and sexuality play an important role in the theories of biopolitics of Michel Foucault and Giorgio Agamben. A theoretical division of biopolitics into two domains: zoopolitics (politics of bodies) and etopolitics (politics of behavior) exposes the differences between the two philosophers: Agamben focuses on zoopolitics, while Foucault – on etopolitics. This is why their research interests diverge: Foucault analyzes rather „typical” (etopolitical) medicine, sexology, or psychiatry, and Agamben – (zoopolitical) Nazi eugenics. Both thinkers have different attitude towards the body and conceptualize the political divergently. These differences in the basic assumptions result in different concepts of sexual bioresistance, however, Foucault and Agamben do not propose competing projects but rather operate on different levels – Foucault is focused on sexual practices of bioresistance, while Agamben – on a philosophical sexual utopia. Furthermore, both thinkers share the belief that non-normative, deviant sex has potential of bioresistance.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherUniwersytet Łódzkipl_PL
dc.relation.ispartofseriesPrzegląd Socjologii Jakościowej;1
dc.subjectbioopórpl_PL
dc.subjectbiowładzapl_PL
dc.subjectMichel Foucaultpl_PL
dc.subjectGiorgio Agambenpl_PL
dc.subjectbiopolitykapl_PL
dc.subjectBioresistancepl_PL
dc.subjectBiopowerpl_PL
dc.subjectBiopoliticspl_PL
dc.titleZboczony seks jako bioopór. Między Foucaultem a Agambenempl_PL
dc.title.alternativeDeviant Sex As Bioresistance. Between Foucault and Agambenpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number92‒106pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Warszawskipl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteKrzysztof Pacewicz – filozof, kulturoznawca. Doktorant w MPISD AAL (WAL UW), członek Komisji Techno-Humanistyki WAL UW, absolwent ISNS UW i MISH UW (CLAS). Zajmuje się współczesną filozofią polityczną i teorią biopolityki, przygotowuje pod opieką prof. Szymona Wróbla i prof. Ewy Domańskiej pracę o politycznej filozofii życia. Adres kontaktowy: Wydział Artes Liberales Uniwersytet Warszawski ul. Nowy Świat 69, 00-046 Warszawapl_PL
dc.referencesAgamben Giorgio (2006) Pochwała profanacji [w:] tenże, Profanacje. Przełożył Mateusz Kwaterko. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, s. 93–116.pl_PL
dc.referencesAgamben Giorgio (2008a) Homo sacer. Przełożył Mateusz Salwa. Warszawa: Prószyński i S-ka.pl_PL
dc.referencesAgamben Giorgio (2008b) Wspólnota, która nadchodzi. Przełożył Sławomir Królak. Warszawa: Wydawnictwo Sic!pl_PL
dc.referencesAgamben Giorgio (2010a) Ciało chwalebne [w:] tenże, Nagość. Przełożył Krzysztof Żaboklicki. Warszawa: Wydawnictwo WAB, s. 100–114.pl_PL
dc.referencesAgamben Giorgio (2010b) Stan wyjątkowy. Przełożyła Monika Surma-Gawłowska. Kraków: Korporacja Ha!art.pl_PL
dc.referencesArendt Hannah (2010) Kondycja ludzka. Przełożyła Anna Łagodzka. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesButler Judith (2008) Uwikłani w płeć. Przełożyła Karolina Krasuska. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1997) Trzeba bronić społeczeństwa. Przełożyła Małgorzata Kowalska. Warszawa: KR.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1998) Sex, Power, and the Politics of Identity [w:] tenże, Ethics, Subjectivity and Truth. Essential Works of Foucault 1954–1984, Paul Rabinow, ed., New York: The New Press, s. 163–173.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (1999) Sade, kapral seksu [w:] tenże, Szaleństwo i literatura. Przełożył Bogdan Banasiak i in. Warszawa: Aletheia, s. 267–272.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2006) Przedmowa do Anty-Edypa, Przełożyła Ewa Charkiewicz [dostęp 6 lutego 2015 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://www.ekologiasztuka.pl/articles.php?article_id=27›pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2009) Nadzorować i karać. Przełożył Tadeusz Komendant. Warszawa: Aletheia.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2010a) Bezpieczeństwo, terytorium, populacja. Przełożył Michał Herer. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl_PL
dc.referencesFoucault Michel (2010b) Wola wiedzy. [w:] tenże, Historia seksualności. Przełożyli Bogdan Banasiak i Krzysztof Matuszewski. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, s. 11–110.pl_PL
dc.referencesFreud Sigmund (2001) Wstęp do psychoanalizy. Przełożyli Salomea Kempnerówna i Witold Zaniewicki. Warszawa: De Agostini.pl_PL
dc.referencesKochanowski Jacek (2009) Spektakl i wiedza. Perspektywa społecznej teorii queer. Łódź: Wydawnictwo Wschód-Zachód.pl_PL
dc.referencesLaclau Ernesto (2010) Nagie życie czy społeczne nie wiadomo co? [w:] Agata Bielik-Robson i in., red., Agamben. Przewodnik Krytyki Politycznej. Przełożył Krystian Szadkowski. Warszawa: Wydawnictwo Krytyki Politycznej, s. 35–54.pl_PL
dc.referencesLemke Thomas (2010) Biopolityka. Przełożył Tomasz Dominiak. Warszawa: Sic!pl_PL
dc.referencesProzorov Sergei (2011) Pornography and Profanation in the Political Philosophy of Giorgio Agamben. „Theory Culture Society”, vol. 28, no. 4, s. 71–95.pl_PL
dc.referencesRaab Sara Michelle (2013) The Perpetuation and Subversion of Gender-Power Dynamics in BDSM: An Interview Study in Central Pennsylvania. „Dickinson College Honors Theses”, paper 50 [dostęp 11 grudnia 2015 r.]. Dostępny w Internecie ‹http://scholar.dickinson.edu/cgi/viewcontent.cgi?article- =1049&context=student_honors›.pl_PL
dc.referencesRose Nikolas (2011) Polityka życia samego. Przełożyli Agnieszka Kowalczyk, Maciej Szlinder. „Praktyka Teoretyczna”, nr 2, s. 187–209.pl_PL
dc.contributor.authorEmailkrzysztof.pacewicz@al.uw.edu.plpl_PL
dc.relation.volume12pl_PL
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record