Proces stowarzyszania się w kontekście mieszanych sytuacji społecznych
Abstract
Prezentowany artykuł stanowi refleksję nad przeprowadzonymi przeze mnie badaniami uczestniczącymi, których usytuowanie w orientacji interpretatywnej stwarza szansę poznania perspektywy uczestników (w tym przypadku osób bezdomnych). Rekonstrukcja procesu stowarzyszania się ujawnia trzy
fazy: dochodzenia do stowarzyszenia, (od)budowania oraz (prze)trwania, wewnętrznie różnicujące się
na kolejne subfazy. Fazy te obrazują wygenerowaną w badaniu teorię dotyczącą ciągłości biograficznej
stowarzyszenia. Moje badanie pokazuje mechanizmy stygmatyzacji zarówno w interakcjach między
bezdomnymi a „domnymi”, jak i wyłącznie między bezdomnymi (ujawniając relacyjny charakter piętna). Jednocześnie badanie ujawnia dwojakie rozumienie kontekstu mieszanych sytuacji społecznych
(Goffman 2005): pierwsze zakłada powoływanie kontekstu w przebiegu interakcji; drugie istnieje poza interakcją jako ciągłe budowanie strategii przed podjęciem działania. Poszukując prawidłowości w przebiegu procesu, posłużyłam się koncepcją pracy nad piętnem E. Goffmana (2005), uszczegóławiając ją o konkretne taktyki, wpisując w szersze wygenerowane kategorie obrazujące rodzaje podejmowanej pracy. The presented paper is a reflection on the participative research conducted by me, whose location in the interpretative
orientation provides an opportunity to get to know the perspective of the participants (in this case, the homeless). The reconstruction of the process of getting associated reveals three phases: approaching the act of getting associated, (re)building, and surviving,
internally differentiating into other subphases. These phases illustrate the theory on the biographical continuity of associations
generated in the study. My research highlights the mechanism of stigmatization, both in the interactions between the homeless
and the „home-full”; and also solely among the homeless (revealing the relational nature of the stigma). At the same time, the study
unveils the twofold understanding of the context of mixed social situations (Goffman 2005): the first involves making the reference
to the context in the course of the interaction; the second exists outside the interaction as continuous building of strategy before
taking action. Looking for patterns in the process, I used the concept of working on the stigma coined by E. Goffman (2005), and
made it more detailed thanks to the consideration of specific tactics and fitting it into broader generated categories illustrating the
types of work undertaken.
Collections