dc.contributor.author | Leśniewska-Napierała, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Napierała, Tomasz | |
dc.contributor.author | Tjørve, Kathleen M.C. | |
dc.contributor.author | Tjørve, Even | |
dc.date.accessioned | 2021-02-16T07:40:48Z | |
dc.date.available | 2021-02-16T07:40:48Z | |
dc.date.issued | 2020-06-01 | |
dc.identifier.issn | 0867-5856 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/33512 | |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest dyskusja na temat tego, czy możliwość implementacji konkursu jako narzędzia edukacyjnego do rozwijania kreatywności uczestników jest ograniczona, kiedy główną motywację uczestniczących w nim studentów stanowi wygrana. Na potrzeby niniejszego artykułu jako studium przypadku wykorzystano konkurs 24HOURS. Do oceny efektywności konkursu zastosowano trzy metody: pisemną ankietę, indywidualne wywiady pogłębione oraz ankietę online. Wyniki wykazały, iż konkurs zwiększył kreatywność studentów w stopniu niezadowalającym, ponieważ bardziej byli oni skupieni na wygraniu lub zdobyciu wiedzy niż na współpracy lub interakcji z członkami innych zespołów studenckich. Badanie potwierdziło, że opiekunowie studentów są odpowiedzialni za uruchomienie mechanizmów ukierunkowanych zarówno na współpracę, jak i na kreatywność podczas konkursu. Biorąc jednak pod uwagę, że oczekiwania dotyczące zaangażowania opiekunów stały się źródłem pewnych problemów, rola tych osób powinna zostać ściśle określona. Analiza studium przypadku przedstawiona w tym artykule powinna przyczynić się do lepszego rozumienia przez pedagogów projektowania i wykorzystywania konkursów jako narzędzi edukacyjnych. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Turyzm/Tourism;1 | en |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | turystyka | pl |
dc.subject | edukacja uniwersytecka | pl |
dc.subject | konkurs | pl |
dc.title | Konkurs jako metoda pedagogiczna w turystycznej edukacji uniwersyteckiej: studium przypadku nauczania twórczego rozwiązywania problemów | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 43-53 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Leśniewska-Napierała, Katarzyna - Uniwersytet Łódzki, Instytut Zagospodarowania Środowiska i Polityki Przestrzennej; CiTUR, Centrum Badań, Rozwoju i Innowacji w Turystyce, Portugalia | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Napierała, Tomasz - Uniwersytet Łódzki, Instytut Geografii Miast i Turyzmu; CiTUR, Centrum Badań, Rozwoju i Innowacji w Turystyce, Portugalia | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Tjørve, Kathleen M.C. - Uniwersytet Nauk Stosowanych Środkowej Norwegii, Instytut Turystyki, Przemysłów Kreatywnych i Marketingu | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Tjørve, Even - Uniwersytet Nauk Stosowanych Środkowej Norwegii Instytut Turystyki, Przemysłów Kreatywnych i Marketingu | pl |
dc.identifier.eissn | 2080-6922 | |
dc.references | Angrosino, M. (2008). Doing ethnographic and observational research. London: SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781849208932 | pl |
dc.references | Artiles, J.A., Wallace, D.R. (2014). Methods for innovation: Observations from the Education DesignShop. FabLearn 2014, Conference on Creativity and Fabrication in Education, 25–26 października, Stanford University, USA. | pl |
dc.references | Austin, J.R. (1990). Competition – is music education the loser? Music Educators Journal, 76 (6), 21–25. DOI: https://doi.org/10.2307/3400964 | pl |
dc.references | Barkathunnisha, A.B., Lee, D., Price, A. (2017). Transcending towards a spirituality-based platform in tourism higher education: a contemplation of the pedagogical implications. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 21, 174–184. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2016.11.003 | pl |
dc.references | Boyle, E., Rosmalen, P. Van, Macarthur, E., Connolly, T., Hainey, T., Johnston, B., Ger, P.M., Fernández, B., Kärki, A., Pennanen, T., Manea, M., Starr, K. (2012). Cognitive task analysis (CTA) in the continuing/higher education methods using games (CHERMUG) project. W: F. Patrick (red.), Proceedings of the European Conference on Games Based Learning (s. 63–72). Sonning Common: Academic Publishing International Limited. | pl |
dc.references | Cohen, E.G. (1994). Restructuring the classroom: Conditions for productive small groups. Review of Educational Research, 64 (1), 1–35. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543064001001 | pl |
dc.references | Dagiene, V. (2010). Sustaining informatics education by contests. Lecture Notes in Computer Science, 5941, 1–12. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-642-11376-5_1 | pl |
dc.references | Dagiene, V., Skupiene, J. (2004). Learning by competitions: Olympiads in informatics as a tool for training high-grade skills in programming. W: T. Boyle, P. Oriogun, A. Pakstas (red.), 2nd International Conference on Information Technology: Research and Education (s. 79–83). London: IEEE. DOI: https://doi.org/10.1109/ITRE.2004.1393650 | pl |
dc.references | Dale, C., Robinson, N. (2001). The theming of tourism education: A three-domain approach. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 13 (1), 30–35. DOI: https://doi.org/10.1108/09596110110365616 | pl |
dc.references | Fidgeon, P.R. (2010). Tourism education and curriculum design: A time for consolidation and review? Tourism Management, 31 (6), 699–723. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tourman.2010.05.019 | pl |
dc.references | de Freitas, S., Oliver, M. (2006). How can exploratory learning with games and simulations within the curriculum be most effectively evaluated? Computers and Education, 46 (3), 249–264. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2005.11.007 | pl |
dc.references | Gibbs, G. (2008). Analysing qualitative data. London: SAGE. | pl |
dc.references | Heckman, J., Kautz, T. (2012). Hard evidence on soft skills. Labour Economics, 19 (4), 451–464. DOI: https://doi.org/10.1016/j.labeco.2012.05.014 | pl |
dc.references | Johnston, B., Boyle, L., MacArthur, E., Manion, B.F. (2013). The role of technology and digital gaming in nurse education. Nursing Standard, 27 (28), 35–38. DOI: https://doi.org/10.7748/ns2013.03.27.28.35.s9612 | pl |
dc.references | Kanungo, T., Mount, D.M., Netanyahu, N.S., Piatko, C.D., Silverman, R., Wu, A.Y. (2002). An efficient k-means clustering algorithm: Analysis and implementation. IEEE Transactions of Pattern Analysis and Machine Intelligence, 24 (7), 881–892. DOI: https://doi.org/10.1109/TPAMI.2002.1017616 | pl |
dc.references | Korycka-Skorupa, J. (2007). Trójkąt Osanna jako forma prezentacji danych statystycznych i legenda map tematycznych. Polski Przegląd Kartograficzny, 39, 340–353. | pl |
dc.references | Kvale, S. (2008). Doing interviews. London: SAGE. DOI: https://doi.org/10.4135/9781849208963 | pl |
dc.references | Li, Y.Q., Liu, C.H. (2016). How to establish a creative atmosphere in tourism and hospitality education in the context of China. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 18, 9–20. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2015.11.001 | pl |
dc.references | Liang, C., Lin, W.-S. (2015). The Interplay of creativity, imagination, personality traits, and academic performance. Imagination, Cognition and Personality, 34 (3), 270–290. DOI: https://doi.org/10.1177/0276236614568638 | pl |
dc.references | Martowska, K. (2014). Temperamental determinants of social competencies. Polish Psychological Bulletin, 45 (2), 128–133. DOI: https://doi.org/10.2478/ppb-2014-0017 | pl |
dc.references | Ndou, V., Mele, G., Del Vecchio, P. (2018). Entrepreneurship education in tourism: an investigation among European Universities. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 25. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2018.10.003 | pl |
dc.references | Panitz, T. (1999). Collaborative versus cooperative learning: A comparison of the two concepts which will help us understand the underlying nature of interactive learning. Pobrane z: https://pdfs.semanticscholar.org/82fe/2f093ed061f192e7e5fa44db8588d0f48a9a.pdf?_ga=2.43844709.198895979.1585928208-726482439.1585928208 (20.11.2019). | pl |
dc.references | Paraskeva, F., Mysirlaki, S., Papagianni, A. (2010). Multiplayer online games as educational tools: Facing new challenges in learning. Computers and Education, 54 (2), 498–505. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.001 | pl |
dc.references | Pauschenwein, J., Goldgruber, E., Sfiri, A. (2013). The identification of the potential of game-based learning in vocational education within the context of the project ‘Play the Learning Game’. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 8 (1), 20–23. DOI: https://doi.org/ http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v8i1.2359 | pl |
dc.references | Prince, M. (2004). Does active learning work? A review of the research. Journal of Engineering Education, 93, 223–231. DOI: https://doi.org/10.1002/j.2168-9830.2004.tb00809.x | pl |
dc.references | Roisin, D., Fitzmaurice, M. (2005). Collaborative project-based learning and problem-based learning in higher education: A consideration of tutor and student role in learner-focused strategies. W: G. O’Neill, S. Moore, B. McMullin (red.), Emerging issues in the practice of University Learning and Teaching (s. 87–98). Dublin: AISHE/HEA. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9781107415324.004 | pl |
dc.references | Rouzrokh, M., Muldoon, M., Torabian, P., Mair, H. (2017). The memory-work sessions: Exploring critical pedagogy in tourism. Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 21, 163–173. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jhlste.2017.08.006 | pl |
dc.references | Runge, J. (2006). Metody badań w geografii społeczno-ekonomicznej. Elementy metodologii, wybrane narzędzia badawcze. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.references | Saridaki, M., Gouscos, D., Meimaris, M. (2006). Digital games-based instructional design for students with special education needs: Practical findings and lessons learnt. The 4th European Conference on Game Based Learning, 343–350. | pl |
dc.references | Savenye, W.C., Robinson, R.S. (2005). Using qualitative research methods in higher education. Journal of Computing in Higher Education, 16 (2), 65–95. DOI: https://doi.org/10.1007/BF02961475 | pl |
dc.references | Schedule project – significance of competition in higher education (2015). Pobrane z: http://schedule.edu.pl/ (12.11.2019). | pl |
dc.references | Sigala, M. (2002). The evolution of internet pedagogy: Benefits for tourism and hospitality education. The Journal of Hospitality, Leisure, Sport and Tourism Education, 1 (2), 27–42. DOI: https://doi.org/10.3794/johlste.12.4 | pl |
dc.references | Sigala, M., Baum, T. (2003). Trends and issues in tourism and hospitality higher education: Visioning the future. Tourism and Hospitality Research, 4 (4), 367–376. DOI: https://doi.org/10.1177/146735840300400409 | pl |
dc.references | Sylla, M., Chruściński, J., Drużyńska, P., Płóciennik, P., Osak, W. (2015). Analiza wybranych czynników rozwoju turystyki MICE na tle potencjału Łodzi. Turyzm/Tourism, 25 (2), 123–131. | pl |
dc.references | Virvou, M., Katsionis, G. (2008). On the usability and likeability of virtual reality games for education: The case of VR-ENGAGE. Computers and Education, 50 (1), 154–178. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2006.04.004 | pl |
dc.references | Woltering, V., Herrler, A., Spitzer, K., Spreckelsen, C. (2009). Blended learning positively affects students’ satisfaction and the role of the tutor in the problem-based learning process: Results of a mixed-method evaluation. Advances in Health Sciences Education, 14 (725). DOI: https://doi.org/10.1007/s10459-009-9154-6 | pl |
dc.references | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie (2006). Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej, 2006/962/E. Pobrane z: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/PDF/?uri=CELEX:32006H0962&from=EN (18.10.2019). | pl |
dc.contributor.authorEmail | Leśniewska-Napierała, Katarzyna - katarzyna.lesniewska@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Napierała, Tomasz - tomasz.napierala@geo.uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Tjørve, Kathleen M.C. - kathy.tjorve@inn.no | |
dc.contributor.authorEmail | Tjørve, Even - even.tjorve@inn.no | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0867-5856.30.1.05 | |
dc.relation.volume | 30 | |