Apofatyka w fenomenologicznych rozważaniach o sztuce
Abstract
W fenomenologii coraz częściej obserwujemy zainteresowanie filozofów wczesną myślą chrześcijańską – w tym apofatyką – co nie pozostaje bez wpływu na pojmowanie roli i znaczenia sztuki. „Niewidzialność ” w sztuce oraz objawienie Boga poprzez dzieło artystyczne stanowi tajemnicę, wobec kto rej tradycyjne modele estetyki filozoficznej nie znajdują w pełni satysfakcjonujących wyjaśnień . Teologia negatywna – wraz z kluczową dla niej drogą apofatyczną – wnosi do współczesnych debat estetycznych nową perspektywę rozumienia dzieła sztuki, a jej „redukcyjne” zastosowanie odnajdujemy zwłaszcza w teorii ikony. Analiza ikony dokonana przez Pawła Florenskiego w wielu punktach wykazuje zbieżność z kategorią „fenomenu przesyconego” Jeana-Luca Mariona, a redukcja henologiczna Henry’ego Dume ry’ego — uzupełniająca i zarazem przekraczająca redukcje Edmunda Husserla — rozszerza horyzont „niewidzialnego” wymiaru sztuki o relację, jaką duch (inteligibilnos c ) nawiązuje z Transcendencją. W niniejszym artykule wskazuję na spójność współczesnej refleksji fenomenologicznej z wczesnochrześcijańską apofatyką oraz teorią ikony, a także stawiam pytania o zasadność i przydatność tak skonstruowanej koncepcji estetyczno-teologicznej jako ogólnej filozoficznej teorii sztuki. In the field of phenomenology philosophers more and more frequently
show interest in early Christian thought – including apophatic theology –
which, in result, affects the understanding of the role and significance
of art. „Invisibility” in art and the manifestation of God through the work
of art is a mystery which cannot be satisfactorily explained by traditional
philosophical aesthetic models. Negative theology, together with its key
apophatic way brings a new perspective of understanding art into
contemporary aesthetic debates. Its 'reductive' application can be found
especially in the theory of the icon. Paweł Florenski's icon analysis and
Jean-Luc Marion's category of the ‘saturated phenomenon’ converge
in many points. Henry Dume ry’s henological reduction which
is complementary to, but at the same time exceeds Edmunda Husserl's
reductions, extends the horizon of the 'invisible' dimension of art by the
relation the Spirit (intelligibility) makes with Transcendence. In the
article I will show the cohesion of contemporary phenomenological
thought, early Christian apophatics and the theory of the icon. I will also
consider whether an aesthetic and theological framework so structured
could be valid and useful as a general philosophical theory of art.
Collections