dc.contributor.author | Franckiewicz-Olczak, Izabela | |
dc.date.accessioned | 2021-03-24T10:55:34Z | |
dc.date.available | 2021-03-24T10:55:34Z | |
dc.date.issued | 2020-06-30 | |
dc.identifier.issn | 0208-600X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34510 | |
dc.description.abstract | In the mid-1950s, film sealed its place in the world of art with the voice of essentialist theories. At the same time, it did not give up its status as mass entertainment, which it had acquired at the beginning of cinematography’s development. Over the years, it has also developed its position as an educational medium, and its importance and impact on culture created the need for film studies. And although knowledge of film and cinematography is being introduced to school curricula, not only in Poland, the negative view that film is purely for entertainment purposes still prevails. Focusing on the subject outlined, the article refers to the results of research on film knowledge among children and young people, and on the cultural choices (using data on film choices) of parents and caregivers, to analyze the place and role of film in children’s and young people’s development. | en |
dc.description.abstract | Film w połowie lat pięćdziesiątych XX wieku głosem esencjalistycznych teorii filmowych przypieczętował swą przynależność do świata sztuki. Jednocześnie nie zrezygnował z, istniejącej od początku swego rozwoju, etykiety rozrywki dla mas. Na przestrzeni lat wypracował sobie również statut medium edukacyjnego, a jego znaczenie i wpływ na kulturę stworzyły potrzebę edukacji filmowej. I choć wiedza o filmie i kinematografii wprowadzana jest do programów nauczania w szkołach nie tylko w Polsce, nadal pokutuje nacechowane pejoratywnie przekonanie o wyłącznie rozrywkowym charakterze sztuki filmowej. Artykuł koncentrując się na nakreślonej tematyce, odwołuje się do wyników badań dotyczących wiedzy o filmie wśród dzieci i młodzieży oraz wyborów kulturalnych (wykorzystując dane dotyczące wyborów filmowych) opiekunów dzieci w celu analizy miejsca i roli filmu w rozwoju dzieci i młodzieży. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica;73 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | film | en |
dc.subject | film education | en |
dc.subject | film art | en |
dc.subject | children and young people’s attitude towards film | en |
dc.subject | film | pl |
dc.subject | edukacja filmowa | pl |
dc.subject | sztuka filmowa | pl |
dc.subject | dzieci i młodzież wobec filmu | pl |
dc.subject | stosunek rodziców do filmów dla dzieci | pl |
dc.title | Cinema for children in Poland – a bastard child of popular culture, an element of cultural education | en |
dc.title.alternative | Kino dla dzieci w Polsce – bękart kultury popularnej, element edukacji kulturalnej | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 77-88 | |
dc.contributor.authorAffiliation | PhD, Centre for Research in Social Communication, University of Lodz, ul. Rewolucji 1905 r. 41/43, Łódź, Poland | en |
dc.identifier.eissn | 2353-4850 | |
dc.references | Arnheim R. (1961), Film jako sztuka, transl. W. Wertenstein, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | en |
dc.references | Bazin A. (2012), Ontologia obrazu fotograficznego, [in:] I. Kurz, P. Kwiatkowska, Ł. Zaremba (eds.), Antropologia kultury wizualnej: zagadnienia i wybór tekstów, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, pp. 224–229. | en |
dc.references | Benjamin W. (1972), Dzieło sztuki w epoce możliwości jego technicznej reprodukcji, [in:] A. Helman (ed.), Estetyka i film, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, pp. 151–182. | en |
dc.references | Eichenbaum B. (1974), Problems of Film Stylistic, “Screen”, vol. 15, no. 3, Autumn, pp. 7–34. | en |
dc.references | Helman A., Ostaszewski J. (2010), Historia myśli filmowej. Podręcznik, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | en |
dc.references | Horkheimer M., Adorno W.T. (2010), Dialektyka oświecenia, transl. M. Łukasiewicz, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa. | en |
dc.references | Ingarden R. (2005), Wybór pism estetycznych, Universitas, Kraków. | en |
dc.references | Kracauer S. (2008), Teoria filmu. Wyzwolenie materialnej rzeczywistości, transl. W. Wertenstein, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk. | en |
dc.references | Kwiatkowski A. (1978), Film i rzeczywistość albo sztuka – technika – reprodukcja – film, http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n2_(38)/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n2_(38)-s132-151/Teksty_teoria_literatury_krytyka_interpretacja-r1978-t-n2_(38)-s132-151.pdf (accessed 10.02.2020). | en |
dc.references | Langdale A. (ed.) (2002), Hugo Munsterberg on Film. The Photoplay: A Psychological Study and Other Writings, Routledge, New York. | en |
dc.references | Lipiński F. (2010), Historia sztuki wobec kina i studiów nad filmem, [in:] J. Jarzewicz, J. Pazder, T.J. Żuchowski (eds.), Historia sztuki dzisiaj, Stowarzyszenie Historyków Sztuki, Warszawa, pp. 149–162. | en |
dc.references | Marinetti F.T., Corra B., Settimelli E., Arnaldo G., Balla G., Chiti R. (1986), Kinematografia futurystyczna, “Film na Świecie”, no. 325–326, pp. 62–66. | en |
dc.references | Munsterberg H. (2012), The Film: A Psychological Study, Dover Publications, Dover. | en |
dc.references | Tynianow J. (1972), Prawa filmu, [in:] A. Helman (ed.), Estetyka i film, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa. | en |
dc.references | Żakowska K., Kępińska A. (2017), Między zabawą a sztuką. Raport z badania jakościowo-ilościowego, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa. | en |
dc.references | http://edukacjafilmowa.pl/film-jako-atrakcyjne-narzedzie-realizacji-wymagan-podstawy-programowej-w-reformujacej-sie-szkole-podstawowej/ (accessed 10.02.2020). | en |
dc.references | http://koalicjafilmowa.pl/#koalicjanci (accessed 12.03.2020). | en |
dc.references | http://lodzcityoffilm.com/wp-content/uploads/2019/12/Alfabetyzm-filmowy.-Raport-NCKF-2.pdf (accessed 12.03.2020). | en |
dc.references | https://men.gov.pl/ministerstwo/informacje/film-i-media-w-nowej-podstawie-programowej-konferencja-z-udzialem-wiceministra-edukacji.html (accessed 10.02.2020). | en |
dc.contributor.authorEmail | iza.franckiewicz@uni.lodz.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/0208-600X.73.05 | |