dc.contributor.author | Nerlicki, Krzysztof | |
dc.date.accessioned | 2021-03-24T11:50:32Z | |
dc.date.available | 2021-03-24T11:50:32Z | |
dc.date.issued | 2007-11-30 | |
dc.identifier.issn | 2196-8403 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/34555 | |
dc.description.abstract | Angst ist unzweifelhaft einer der individuellen Faktoren, die das Lernen einer Fremdsprache überwiegend beeinträchtigen. In diesem Beitrag wird eine empirische Analyse vorgestellt, in der die Studienanfänger/innen in Germanistik nach ihren Schulerfahrungen beim Deutschlernen gefragt wurden. Die Daten wurden mit einem standardisierten Fragebogen von HORWITZ / HORWITZ / COPE (1986) erhoben. Untersucht wurden zwei Gruppen – Magisterstudierende und Berufsstudierende. Die Ergebnisse haben keine signifikanten Unterschiede zwischen den Gruppen ergeben, wobei sich in einigen Aspekten doch Differenzen beobachten lassen. Die Diskussion bezieht sich auf die möglichen Ursachen der Angstentstehung und didaktische Möglichkeiten, wie man den hinderlichen Angstgefühlen entgegenwirken kann. | de |
dc.description.abstract | In glottodidactic research into second language acquisition, an important role is played by the learner’s individual features as they usually determine the learning process. In this context, researchers are particulary interested in the anxiety of speaking experienced by many learners, its origins and influence on the process of communication in a foreign language. This article is an empirical study that presents results of a questionnaire completed by the first-year German philology students of BA and MA studies. While answering the questions, the respondents referred to their earlier school experiences. A standard questionnaire described in HORWITZ / HORWITZ / COPE (1986) was used in this particular research. The results did not show significant differences between the level of anxiety experienced by both groups. There are, however, differences in some aspects. The obtained results, and the conclusions that can be drawn from them, can be used in preparing practical language classes for college students. | en |
dc.description.abstract | W badaniach glottodydaktycznych nad akwizycją języka obcego ważną rolę odgrywają cechy indywidualne uczących się, które niejednokrotnie determinują procesy uczeniowe. W tym kontekście badaczy interesuje zjawisko lęku językowego, źródeł jego powstawania i wpływu na komunikację obcojęzyczną. Niniejszy artykuł ma charakter analizy empirycznej i odnosi się do badań ankietowych przeprowadzonych wśród studentów I roku kierunków magisterskich i zawodowych na filologii germańskiej. Respondenci odnosili się do swoich wcześniejszych doświadczeń szkolnych. Za narzędzie badawcze posłużyła standardowa ankieta opracowana przez HORWITZ / HORWITZ / COPE (1986). Wyniki badań nie wykazały, iż obie grupy zasadniczo różnią się pomiędzy sobą poziomem lęku. Różnice można zaobserwować jedynie w pojedynczych aspektach. Wyciągnięte wnioski mogą posłużyć jako pomoc przy organizowaniu pracy dydaktycznej na zajęciach praktycznej nauki języka w szkole wyższej. | pl |
dc.language.iso | de | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Convivium. Germanistisches Jahrbuch Polen | de |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.title | Angstgefühle und deren mögliche Auswirkungen auf das Lernen von Fremdsprachen. Fokus: Studienanfänger/innen in der Germanistik – eine Fallstudie | de |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 227-261 | |
dc.references | AIDA, YUKIE (1994): Examination of Horwitz, Horwitz, and Cope’s Construct of Foreign Language Anxiety: The Case of Students of Japanese. In: The Modern Language Journal 78:155-168. | de |
dc.references | ARNOLD, JANE (ed.) (1999): Affect in Language Learning. Cambridge. | de |
dc.references | ATAY, DERIN / KURT, GÖKÇE (2006): Prospective Teachers and L2 Writing Anxiety. In: Asian EFL Journal 8:100-118. | de |
dc.references | BAILEY, KATHLEEN M. (1983): Competitiveness and Anxiety in Adult Second Language Learning. In: SELIGER / LONG, 67-103. | de |
dc.references | BAILEY, PHILIPP / OWNUEGBUZIE, ANTHONY J. / DALEY, CHRISTINE E. (2000): Correlates of Anxiety at three Stages of the Foreign Language Learning Process. In: Journal of Language and Social Psychology 19:474-490. | de |
dc.references | BEUSHAUSEN, ULLA (1996): Sprechangst. Erklärungsmodelle und Therapieformen. Opladen. | de |
dc.references | CHAO, CHAUN-TA (2004): Foreign Language Anxiety and Emotional Intelligence: A Study of EFL Students in Taiwan: www.tamuk.edu (1.12.2006). | de |
dc.references | DAVIES, ALAN / ELDER, CATHERINE (eds.) (2004): Handbook of Applied Linguistics. London. | de |
dc.references | DJIGUNOVIC, JELENA M. (2006): Language Anxiety and Language Processing. In: EUROSLA Yearbook 6:191-212. | de |
dc.references | DÖRNYEI, ZOLTÁN / SKEHAN, PETER (2003): Individual Differences in Second Language Learning. In: DOUGHTY / LONG, 589-630. | de |
dc.references | DOUGHTY, CATHERINE J. / LONG, MICHAEL H. (2003): The Handbook of Second Language Acquisition. Oxford. | de |
dc.references | EDMONDSON,WILLIS / HOUSE, JULIANE (1993): Einführung in die Sprachlehrforschung. Tübingen/Basel. | de |
dc.references | ELLIS, ROD (2004): Individual Differences in Second Language Learning. In: DAVIES /ELDER, 525-551. | de |
dc.references | FISCHER, SYLVIA (2005): Sprechmotivation und Sprechangst im DaF-Unterricht. In: German as a foreign language 3: www.gfl-journal.com (1.12.2006). | de |
dc.references | GANSCHOW, LEONORE / SPARKS, RICHARD (1996): Anxiety about Foreign Language Learning among High School Women. In: The Modern Language Journal 80:199-212. | de |
dc.references | GARDNER, ROBERT C. / TREMBLAY, PAUL F. /MASGORET, ANNE-MARIE (1997): Towards a Full Model of Second Language Learning. An Empirical Investigation. In: The Modern Language Journal 81:344-362. | de |
dc.references | GREGERSEN, TAMMY S. (2005): Nonverbal Clues: Clues to the Detection of Foreign Language Anxiety. In: Foreign Language Annals 38:388-400. | de |
dc.references | GREGERSEN, TAMMY S. / HORWITZ, ELAINE K. (2002): Language Learning and Perfectionism: Anxious and Non-Anxious Language Learners’ Reactions to their own oral Performance. In: The Modern Language Journal 86:562-570. | de |
dc.references | GROTJAHN, RÜDIGER (2004): Tests and Attitude Scales for the Year Abroad (TESTATT): Sprachlernmotivation und Einstellungen gegenüber Sprechern der eigenen und der fremden Sprache. In: Zeitschrift für Interkulturellen Fremdsprachenunterricht 9: www.ualberta.ca/~german/ejournal/ejournal.html (1.12.2006). | de |
dc.references | HACKFORT, DIETER / SCHWENKMEZGER, PETER (1985): Angst und Angstkontrolle im Sport: Sportrelevante Ansätze und Ergebnisse theoretischer und empirischer Angstforschung. Köln. | de |
dc.references | HORWITZ, ELAINE K. (1988): The Beliefs about Language Learning of Beginning University Foreign Language Students. In: The Modern Language Journal 72:283-294. | de |
dc.references | HORWITZ, ELAINE K. (1990): Attending to the affective domain in the foreign language classroom. In: MAGNAN, 15-33. | de |
dc.references | HORWITZ, ELAINE K. (2000): It Ain’t over ‘til It’s over: On Foreign Language Anxiety, First Language Deficits, and the Confounding of Variables. In: The Modern Language Journal 84:256-259. | de |
dc.references | HORWITZ, ELAINE K. / HORWITZ, MICHAEL B. / COPE, JOANN (1986): Foreign Language Classroom Anxiety. In: The Modern Language Journal 70:125-132. | de |
dc.references | LEAVER, BETTY L. / EHRMAN,MADELINE / SHEKTMAN, BORIS (2005): Achieving Success in Second Language Acquisition. Cambridge. | de |
dc.references | MACINTYRE, PETER D. / GARDNER, ROBERT C. (1991): Investigating Language Class Anxiety Using the Focussed Essay Technique. In: The Modern Language Journal 75:296-304. | de |
dc.references | MACINTYRE, PETER D. / GARDNER, ROBERT C. (1994): The Subtle Effects of Language Anxiety on Cognitive Processing in the Second Language. In: Language Learning 44:283-305. | de |
dc.references | MACINTYRE, PETER D. / NOELS, KIMBERLY A. / CLÉMENT, RICHARD (1997): Biases in Self-Ratings of Second Language Proficiency: The Role of Language Anxiety. In: Language Learning 47:265-287. | de |
dc.references | MAGNAN, SUSAN (ed.) (1990): Shifting the Instructional Focus to the Learner. Middlebury (Vt.). | de |
dc.references | MISSLER, BETTINA (1999): Fremdsprachenlernerfahrungen und Lernstrategien. Eine empirische Untersuchung. Tübingen. | de |
dc.references | NERLICKI, KRZYSZTOF: Ewaluacja osobistych procesów uczeniowych za pomocą dzienniczków. [Die Evaluation persönlicher Lernprozesse mit Hilfe von Lerntagebüchern]. [In Vorbereitung]. | de |
dc.references | ORTEGA CEBREROS, ANA MARIA (2003): Measuring Language Anxiety perceived by Spanish University Students of English. In: Barcelona English Language and Literature Studies 12:50-62. | de |
dc.references | OXFORD, REBECCA L. (1999): Anxiety and the Language Learner: New Insights. In: ARNOLD, 58-67. | de |
dc.references | PHILLIPS, ELAINE M. (1992): The Effects of Language Anxiety on Students’ Oral Test Performance and Attitudes. In: The Modern Language Journal 76:14-26. | de |
dc.references | SAITO, YOSHIKO / HORWITZ, ELAINE K. / GARZA, THOMAS J. (1999): Foreign Language Reading Anxiety. In: The Modern Language Journal 83:202-218. | de |
dc.references | SELIGER, HERBERT W. / LONG,MICHAEL H. (eds.) (1983): Classroom oriented Research in Second Language Acquisition. Rowley. | de |
dc.references | SPARKS, RICHARD / GANSCHOW, LEONORE (1995): A Strong Inference Approach to Causal Factors in Foreign Language Learning: A Response to MacIntyre. In: The Modern Language Journal 79:235-244. | de |
dc.references | STROUD, CHRISTOPHER / WEE, LIONEL (2006): Anxiety and Identity in the Language Classroom. In: Regional Language Centre Journal 37:299-307. | de |
dc.references | WILCZYŃSKA, WERONIKA (1999): Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. [Lernen oder belehrt werden? Über die Autonomie bei der Aneignung einer Fremdsprache]. Warszawa/Poznań. | de |
dc.references | YOUNG, DOLLY JESUSITA (1991): Creating a Low-Anxiety Classroom Environment: What Does Language Anxiety Research Suggest? In: The Modern Language Journal 75:426-439. | de |
dc.contributor.authorEmail | redaktion@convivium.edu.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2196-8403.2007.13 | |