Comparative Analysis of the Practice of Internet Use in the Marketing Activities of Higher Education Institutions in Poland and Ukraine
Abstract
In the information age, the role of higher education as a factor of social progress is increasing. The competition among higher education institutions is also growing. This requires higher education institutions’ (HEIs) marketing policies to be diversified, digitalized, and integrated into the virtual space. In order to find out the role and importance of Internet tools and in marketing activities, a questionnaire survey was conducted among managers and specialists of HEIs in Ukraine and Poland. The data served as the basis to study the level of variation, structure similarity, and consistency of the generalized responses of the respondents of the two countries. We verified hypotheses about (1) the absence of significant differences between the estimates of the role of the Internet in the marketing activities of HEIs in Poland and Ukraine; (2) the consistency of answers of the respondents of the two countries regarding the use of the Internet in market activites of HEIs; (3) HEIs’ use mostly geo-targeting potential consumers of higher education online. The dominant feature of the Internet – quick access to information – enables effective marketing activities. The management of HEIs should increase the awareness of their marketing staff in using the Internet to expand the delivery of educational services, intensify interviewing practices for obtaining feedback from customers, attract sponsors, promote their own brands, do market research, and so on. W warunkach ery informacyjnej zwiększa się rola szkolnictwa wyższego w systemie czynników stymulujących postęp społeczny, wzrasta też poziom konkurencji w środowisku dostawców tych usług. Wymaga to dywersyfikacji polityki marketingowej instytucji szkolnictwa wyższego, jej digitalizacji i integracji w przestrzeni wirtualnej. W celu zbadania roli narzędzi internetowych i ich znaczenia w działaniach marketingowych przeprowadzono badania ankietowe wśród menedżerów i specjalistów instytucji szkolnictwa wyższego na Ukrainie i w Polsce. Uzyskane dane posłużyły jako podstawa do badania poziomu zmienności, podobieństwa struktur i ogólnej spójności odpowiedzi respondentów z tych dwóch krajów. Zweryfikowano hipotezy dotyczące braku istotnych różnic między przewidywaną rolą Internetu w działalności marketingowej instytucji szkolnictwa wyższego w Polsce i na Ukrainie, spójności odpowiedzi respondentów z tych dwóch krajów na temat poziomu rozpowszechnienia praktyk korzystania z Internetu w działaniach marketingowych instytucji szkolnictwa wyższego oraz docierania przez Internet do potencjalnych studentów przez szkoły wyższe z uwzględnieniem czynników geograficznych. Dominująca cecha Internetu – szybki dostęp do informacji – umożliwia skuteczne działania marketingowe. Osoby zarządzające szkołami wyższymi powinny zwiększyć świadomość pracowników działów marketingu w zakresie korzystania z Internetu w celu rozszerzenia świadczenia usług edukacyjnych, zintensyfikowania interakcji z klientami, przyciągnięcia sponsorów, promowania własnych marek, badań rynku i tym podobnych.
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Related items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Zarządzanie wizerunkiem firmy przy wykorzystaniu inbound marketingu na przykładzie fan page
Stopczyńska, Kinga (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2013)Creating a corporate image/brand in the world today is almost the duty of every company. That’s what is most important, however, is the fact that it should be the result of the strategy we adopt, and the plan by which ... -
Empiryczna analiza płynności rynku akcji w oparciu o wybrane mierniki
Otola, Iwona; Grabowska, Marlena (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2012)The main aim of this paper is to measure and analyze the liquidity of stock markets based on the selected measures of liquidity. In the theoretical part of the paper, the essence of liquidity by diversifying its approach ... -
Atrakcyjność studiów International Marketing na Wydziale Studiów Międzynarodowych i Politologicznych Uniwersytetu Łódzkiego dla studentów z krajów byłego ZSRR
Domański, Tomasz (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2022-08-30)The aim of the paper is to highlight the attractiveness of business studies programme in International Marketing taught in English to students from the countries of the former USSR. The programme is offered by the Faculty ...