Industrial buying behaviour in wood processing industry in Poland - a case study
Streszczenie
Artykuł stanowi próbę zastosowania koncepcji "Box Model" dla analizy procesu podejmowania decyzji zakupu na rynku środków produkcji na przykładzie polskiego przedsiębiorstwa państwowego produkującego meble. Celem jest przeprowadzenie analizy poszczególnych klas zakupu i roli centrum zakupu w każdej klasie, jak i czynników je warunkujących w wybranym przedsiębiorstwie. Analizę
tę przeprowadzono w oparciu o własne badania empiryczne.
Badania wykazały istotne odziaływania wielu czynników egzogenicznych na
postępowanie przedsiębiorstwa przy zakupie środków produkcji w gospodarce centralnie planowanej. Wysoki stopień monopolizacji struktur rynku i szeroki zakres administracyjnej dystrybucji przyczyniły się do dominacji najbardziej standardowej klasy zakupu typu "straight rebuy" i ograniczonego różnicowania
form zakupu na rynku krajowym. Trudna sytuacja finansowa przedsiębiorstwa jest, z kolei, jednym z podstawowych czynników ograniczających import i zastosowanie nowych klas zakupu w kontaktach z zagranicy.
Collections