Show simple item record

dc.contributor.authorBadowska, Katarzyna
dc.date.accessioned2021-05-25T07:12:50Z
dc.date.available2021-05-25T07:12:50Z
dc.date.issued2019-03-28
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35593
dc.description.abstractThe author analyses Pieśń tryumfującej miłości (one the prose poems by Tadeusz Miciński) as an inverted version of the myth of Orpheus and Eurydice. The interpretation is embedded in the context of the Orphic doctrine and Orphic mystery cults. It refers also to the significant role of music – not only in the nineteenthcentury literature but also in Miciński’s life and work.en
dc.description.abstractAutorka interpretuje poemat prozą Tadeusza Micińskiego jako transpozycję mitu o Orfeuszu. Rozważaniami obejmuje przy tym nie tylko mit orfejski, ale i doktrynę orficką. Analizy sytuuje na szerokim tle podkreślającym znaczenie muzyki w Młodej Polsce. Odnotowuje kontakty pisarza z kompozytorami, reperkusje jego pobytu w Hellerau, a także utwory, w których tematyzował muzykę. W takiej perspektywie dokonuje analizy Pieśni tryumfującej miłości.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectThe myth of Orpheus and Eurydiceen
dc.subjectMusic in Literatureen
dc.subjectMiciński Tadeuszen
dc.subjectOrphismen
dc.subjectMit o Orfeuszu i Eurydycepl
dc.subjectmuzyka w literaturzepl
dc.subjectTadeusz Micińskipl
dc.subjectorfizmpl
dc.titleMit orfejski à rebours. O Pieśni tryumfującej miłości Tadeusza Micińskiegopl
dc.title.alternativePieśń tryumfującej miłości by Tadeusz Miciński as an inverted version of the Orpheus mythen
dc.typeArticle
dc.page.number25-48
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Pozytywizmu i Młodej Polski, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBlanchot Maurice, Spojrzenie Orfeusza, przeł. M.P. Markowski, „Literatura na Świecie” 1996, nr 10, s. 35–42.pl
dc.referencesChylińska Teresa, Karol Szymanowski i Tadeusz Miciński, w: Studia o Tadeuszu Micińskim, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 325–340.pl
dc.referencesCirlot Juan Eduardo, Słownik symboli, przeł. I. Kania, Znak, Kraków 2006.pl
dc.referencesEliade Mircea, Historia wierzeń i idei religijnych, przeł. S. Tokarski, t. 2, Pax, Warszawa 2008.pl
dc.referencesForstner Dorothea, Świat symboliki chrześcijańskiej, przeł. i oprac. W. Zakrzewska, P. Pachciarek, R. Turzyński, Pax, Warszawa 1990.pl
dc.referencesFrontisi-Ducroux Francoise, Oko, wzrok, spojrzenie – kilka greckich wyobrażeń, przeł. W. Michera, „Konteksty” 2005, z. 3, s. 5–11.pl
dc.referencesGmys Marcin, Harmonie i dysonanse. Muzyka Młodej Polski wobec innych sztuk, Wydawnictwo Poznańskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk, Poznań 2012.pl
dc.referencesGraves Robert, Mity greckie, przeł. H. Krzeczkowski, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1974.pl
dc.referencesGutowski Wojciech, „A gwiazdami osypuje Mrok…” O symbolice uranicznej w poezji Tadeusza Micińskiego, w: Wojciech Gutowski, Między inicjacją a nicością. Studia i szkice o literaturze modernizmu, Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2013, s. 298–315.pl
dc.referencesGutowski Wojciech, Wprowadzenie do Xięgi Tajemnej. Studia o Twórczości Tadeusza Micińskiego, Akademia Bydgoska im. Kazimierza Wielkiego, Bydgoszcz 2002.pl
dc.referencesIllg Jerzy, Niesamowitego spotkania karty nieznane. Korespondencja Tadeusza Micińskiego z Wincentym Lutosławskim, w: Studia o Tadeuszu Micińskim, M. Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 341–402.pl
dc.referencesJastrząbek Martyna, Muzyka w dramatach Tadeusza Micińskiego na przykładzie „Termopili polskich”. Misterium na tle życia i śmierci Księcia Józefa Poniatowskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 1, s. 58–76.pl
dc.referencesJonas Hans, Religia gnozy, przeł. M. Klimowicz, Wydawnictwo Platan, Kraków 1994.pl
dc.referencesKoschmal Walter, Przekształcenie noweli w poemat prozą. „Pieśń tryumfującej miłości” I.S. Turgieniewa i T. Micińskiego, „Rocznik Komisji Historycznoliterackiej” 1990, t. XXVII, s. 171–176.pl
dc.referencesKrokiewicz Adam, Studia orfickie. Moralność Homera i etyka Hezjoda, Aletheia, Warszawa 2000.pl
dc.referencesKubiak Zygmunt, Mitologia Greków i Rzymian, wyd. II popr., Świat Książki, Warszawa 1998.pl
dc.referencesLurker Manfred, Słownik obrazów i symboli biblijnych, przeł. bp K. Romaniuk, Wydawnictwo Pallottinum, Poznań 1989.pl
dc.referencesMiciński Tadeusz, Pieśń triumfującej miłości, w: Tadeusz Miciński, Poematy prozą, oprac. W. Gutowski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1985, s. 47–62.pl
dc.referencesMiciński Tadeusz, Życie i twórczość w Hellerau, „Tygodnik Ilustrowany” 1912, nr 30 (z 27 lipca), s. 628–629.pl
dc.referencesMit Orfeusza. Inspiracje i reinterpretacje w europejskiej tradycji artystycznej, red. S. Żerańska-Kominek, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2003.pl
dc.referencesNowak Iwona, Muzyka w dramatach Tadeusza Micińskiego, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica” 2012, nr 1, s. 45–57.pl
dc.referencesPigoń Stanisław, Niesamowite spotkanie literackie. Tadeusz Miciński – Wincenty Lutosławski, w: Stanisław Pigoń, Miłe życia drobiazgi, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa 1964, s. 405–454.pl
dc.referencesPodraza-Kwiatkowska Maria, Symbolizm i symbolika w poezji Młodej Polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2001.pl
dc.referencesProkop Jan, Żywioł wyzwolony. Studium o poezji Tadeusza Micińskiego, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1978.pl
dc.referencesPrzybyszewski Stanisław, Z psychologii jednostki twórczej. Chopin i Nietzsche, tłum. S. Helsztyński, w: Stanisław Przybyszewski, Wybór pism, oprac. R. Taborski, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1966, s. 3–36.pl
dc.referencesRibot Théodule, Logika uczuć, tłum. K. Błeszyński, Krakowska Spółka Wydawnicza, Kraków 1921.pl
dc.referencesRowiński Cezary, Orfeusz i Eurydyka, w: Mit – człowiek – literatura. Praca zbiorowa, red. S. Stabryła, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1992, s. 105–132.pl
dc.referencesSchopenhauer Artur, Świat jako wola i przedstawienie, przeł. J. Garewicz, t. 1–2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.pl
dc.referencesSemczuk Antoni, Iwan Turgieniew, Wiedza Powszechna, Warszawa 1970.pl
dc.referencesSiwiec Magdalena, Orfeusz romantyków. Mit o Orfeuszu w twórczości Juliusza Słowackiego i Gérarda de Nerval w kontekście epoki, Universitas, Kraków 2002.pl
dc.referencesSławińska Irena, Miciński i Hellerau, w: Studia o Tadeuszu Micińskim, red. M. Podraza-Kwiatkowska, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1979, s. 303–323.pl
dc.referencesSobolczyk Piotr, Tadeusza Micińskiego podróż do Hiszpanii, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005.pl
dc.referencesSuszka Cecylia, W poszukiwaniu utraconej jedni. O synkretyzmie kulturowo-religijnym w twórczości Tadeusza Micińskiego, „Ruch Literacki” 2001, z. 2, s. 165–182.pl
dc.referencesTołstoj Lew, Sonata Kreutzerowska, tłum. M. Leśniewska, Książka i Wiedza, Warszawa 1987.pl
dc.referencesWiedemann Adam, Sytuacja muzyki współczesnej i wizje jej rozwoju w prozie powieściowej Młodej Polski, w: Stulecie Młodej Polski, studia pod red. M. Podrazy-Kwiatkowskiej, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1995, s. 505–516.pl
dc.referencesWydrycka Anna, Motywy gwiazd w liryce młodopolskiej, w: Poezja i astronomia, red. B. Burdziej, G. Halkiewicz-Sojak, Wydawnictwo UMK, Toruń 2006, s. 403–421.pl
dc.contributor.authorEmailkatarzyna.badowska@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.52.03
dc.relation.volume52


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0