Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMieszek, Małgorzata
dc.date.accessioned2021-05-25T07:15:55Z
dc.date.available2021-05-25T07:15:55Z
dc.date.issued2019-06-27
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35628
dc.description.abstractThe article discusses selected Jesuit plays from the mid-18th century, in which there are female figures, contrary to the rules adopted at the end of the 16th century (Ratio studiorum). The analysis of the works was preceded by theoretical considerations on the attitude of the Jesuits to women’s roles. Polemical theoretical statements and the introduction of playwrights to the tragedies in which they justified the lack of female figures were reminded. The analysis showed that the heroines of collegiate art could be allegories, personifications or mythological figures. Their actions were most often a symbolic commentary on the main action of the dramas. The efforts of authors translating foreign-language dramas into Polish, aimed at adapting the original to the requirements of collegiate scenes, were also analysed. A significant part of the article consists of an analysis of several texts in which female roles appeared. Intentional dramaturgy has been presented, consisting of elevating female figures and constructing them on the basis of models known from male roles.en
dc.description.abstractArtykuł omawia wybrane sztuki jezuickie z połowy XVIII w., w których występują postaci kobiece, wbrew przyjętym pod koniec XVI w. regułom (Ratio studiorum). Analiza utworów poprzedzona została rozważaniami teoretycznymi na temat stosunku jezuitów do ról kobiecych. Przypomniano wypowiedzi teoretyczne o charakterze polemicznym, wstępy dramaturgów do tragedii, w których uzasadniali oni brak postaci kobiecych. Analiza pokazała, że bohaterkami sztuk kolegiackich mogły być alegorie, personifikacje czy postaci mitologiczne. Ich działania stanowiły najczęściej symboliczny komentarz do akcji głównej dramatów. Prześledzono też zabiegi autorów tłumaczących obcojęzyczne dramaty na język polski, mające na celu dostosowanie pierwowzorów do wymogów scen kolegiackich. Znaczną część artykułu wypełnia analiza kilku tekstów, w których pojawiły się role żeńskie. Ukazano celowe zabiegi dramaturgów polegających na uwznioślaniu postaci kobiecych oraz konstruowaniu ich w oparciu o schematy znane z ról męskich.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;2pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectJesuit Drama 18 c.en
dc.subjectOld-Polish literatureen
dc.subjectfemale figures in dramaen
dc.subjectDramat jezuicki XVIII w.pl
dc.subjectliteratura staropolskapl
dc.subjectpostacie kobiece w dramaciepl
dc.titlePostaci kobiece w sztukach jezuickich od połowy XVIII wieku – na wybranych przykładachpl
dc.title.alternativeFemale characters in the Jesuits’ plays since the second half of 18th century – on selected examplesen
dc.typeArticle
dc.page.number287-315
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Literatury Dawnej i Nauk Pomocniczych, Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAbel, tragedia, [Druk. J. K. M. Coll. S.I.?], [Lublin?] 1754.pl
dc.referencesAbramowska Janina, Alegoreza i alegoria w dawnej kulturze literackiej, w: Janina Abramowska, Powtórzenia i wybory. Studia z tematologii i poetyki historycznej, Wyd. Rebis, Poznań 1995.pl
dc.referencesAbramowska Janina, Ład i Fortuna. O tragedii renesansowej w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1974.pl
dc.referencesAgapitus męczennik, [Druk. Coll. S.I], [Warszawa] 1762.pl
dc.referencesArlekin dziki Amerykanin, komedia z francuskiego tłumaczona, [Druk. Coll. S.I.?, Wilno? ok. 1760].pl
dc.referencesBalet bożka trunków Bachusa wesoły początek, smutny zaś koniec mający, [Druk. Coll. S.I.], Wilno 1754, przedr. w: Teatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce. Z antologią dramatu. Wstęp i oprac. Irena Kadulska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997, s. 247–251.pl
dc.referencesBalet w osobie Oresta karę bogów na ludzi sprowadzoną wyrażający, [Druk. Coll. S.I., Wilno 1754].pl
dc.referencesBalet wiek ludzki w czterech częściach zamknięty, wiosną młody, latem śrzedni, jesienią podeszły, zimą szędziwy wiek wyrażający, [Druk. Coll. S.I., Wilno 1761], przedr. w: Teatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce. Z antologią dramatu. Wstęp i oprac. Irena Kadulska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997, s. 363–388.pl
dc.referencesBielski Jan, Apoloniusz, Chrystusów rycerz, tragedia, Druk. J. K. M. Coll. S.I., Poznań 1755.pl
dc.referencesBielski Jan, Tytus Japończyk, tragedia, Druk. J. K. M. Coll. S.I., Poznań 1748.pl
dc.referencesBielski Jan, Zeyfadyn, król Ormuzu, tragedia, Druk. J. K. M. Coll. S.I., Kalisz 1747.pl
dc.referencesBieńkowski Tadeusz, Motywy antyczne i ich funkcja w jezuickim dramacie szkolnym w Polsce, „Meander” 1961, nr 3, s. 149–165.pl
dc.referencesBieńkowski Tadeusz, Na przełomie epok: edukacja na ziemiach polskich w latach 1720–1740, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 1996, t. 37, s. 51–67.pl
dc.referencesBohomolec Franciszek, Paryżanin polski, w: Franciszek Bohomolec, Komedyje, Druk. J. K. M. i Rzpl. Coll. S.I., Warszawa 1773, s. 225–308.pl
dc.referencesBohomolec Franciszek, Przedmowa, w: Franciszek Bohomolec, Komedie, t. 1, Druk. J. K. M. i Rzpl. Coll. S.I., Warszawa 1772, k. A–A[3v].pl
dc.referencesBohomolec Franciszek, Rada skuteczna, w: Franciszek Bohomolec, Komedie, t. 3, Druk. J. K. M. i Rzpl. Coll. S.I., Warszawa 1773, s. 367–441.pl
dc.referencesBorowski Franciszek, Dobra żona Zenobija, w: Dramaty staropolskie. Antologia, oprac. Julian Lewański, t. 6, PIW, Warszawa 1963, s. 593–650.pl
dc.referencesBorowski Franciszek, Sennacheryb, wyst. Winnica XVIII w.pl
dc.referencesBorowski Franciszek, Temistokles, tragedia, rkps. Archiwum Prowincji Małopolskiej TJ Kraków, sygn. 443, s. 39–76.pl
dc.referencesBrodnicki Mariusz, Hermeneutyczny model pijarskiego teatru szkolnego w koncepcji Stanisława Konarskiego na przykładzie tragedii „Otto” Corneille’a, „Rocznik Gdański” 2005 , t. 65, z. 1/2, s. 137–149.pl
dc.referencesCaussin Nicolas, Tragoediae sacrae, Apud Sebastianum Chappelet, Parisiis 1620.pl
dc.referencesCellotius Ludwik, S. Adrianus Martyr, Antverpiae 1634.pl
dc.referencesCorneille Pierre, Polieukt męczennik, tragedyja chrześcijańska, [Druk. Coll. Schol. Piarum], Warszawa 1751.pl
dc.referencesDąbrowski Roman, „Otto” Stanisława Konarskiego a „Otton” Pierre’a Corneille’a, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego. Prace Historycznoliterackie” 2002–2003, z. 97–98, s. 7–21.pl
dc.referencesDramat staropolski od początku do powstania sceny narodowej. Bibliografia, t. 1: Teksty dramatyczne drukiem wydane do r. 1765, oprac. Władysław Korotaj, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1965; t. 2: Programy drukiem wydane do r. 1765, cz. 1: Programy teatru jezuickiego, oprac. Władysław Korotaj, Jadwiga Szwedowska, Magdalena Szymańska, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976; t. 3: Przekazy rękopiśmienne dramatu staropolskiego, oprac. Julian Lewański, Andrzej Kruczyński, maszynopis przechowywany w bibliotece IBL w Warszawie.pl
dc.references[Filipecki Józef], Seila, wyrażenie Mesyjasza, ludzkiego narodu Zbawiciela, Druk. Coll. S.I., Sandomierz 1754 (wyst. Przemyśl 1754).pl
dc.referencesFoecunda tyrannis patris caede unius filii alterum Christo generantis, [Druk. Akad. S.I., Wilno 1743].pl
dc.referencesGrabowski Tadeusz, Ze studiów nad teatrem jezuickim we Francji i w Polsce w wiekach XVI–XVIII, Wydawnictwo PTPN, Poznań 1963.pl
dc.referencesGrzebień Ludwik SJ, Czy Stanisław Konarski SP był natchnieniem dla jezuitów w reformie szkolnictwa XVIII wieku?, „Analecta” 2001, z. 2, s. 53–66.pl
dc.referencesJudkowiak Barbara, Klasycyzm w dramacie polskim XVI–XVIII wieku, w: Klasycyzm. Estetyka – doktryna literacka – antropologia, red. Katarzyna Meller, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2009.pl
dc.referencesJudkowiak Barbara, Poznańska szkoła jezuicka nowego dramatopisania w połowie XVIII wieku, „Kronika Miasta Poznania” 2006, nr 4, s. 127–147.pl
dc.referencesJudkowiak Barbara, Teatr i dramat jezuitów, „Kronika Miasta Poznania” 2000, nr 3, s. 22–42.pl
dc.referencesJudkowiak Barbara, Wzgardzony wielogłos. Kultura teatralna czasów saskich i jej tradycje, Wydawnictwo Nauk. Uniwersytety im. A. Mickiewicza, Poznań 2007.pl
dc.referencesKadulska Irena, Komedia w polskim teatrze jezuickim XVIII w., Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1993.pl
dc.referencesKadulska Irena, Miejsce Franciszka Bohomolca w osiągnięciach teatru jezuickiego, w: Jezuici a kultura polska: materiały sympozjum z okazji Jubileuszu 500-lecia urodzin Ignacego Loyoli (1491–1991) i 450-lecia powstania Towarzystwa Jezusowego (1540–1990), Kraków, 15–17 lutego 1991 r., red. Ludwik Grzebień, Stanisław Obirek, Wydawnictwo WAM, Kraków 1993, s. 113–120.pl
dc.referencesKadulska Irena, Publiczność szkolnego teatru jezuickiego w XVIII wieku. W kręgu reguł, norm i praktyki, w: Publiczność literacka i teatralna w dawnej Polsce, red. Hanna Dziechcińska, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa–Łódź 1985, s. 95–116.pl
dc.referencesKadulska Irena, Ze studiów nad dramatem jezuickim wczesnego oświecenia (1746–1765), Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1974.pl
dc.referencesKlimowicz Mieczysław, Oświecenie, wyd. 8, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2002.pl
dc.referencesKonarski Stanisław, Przemowa do czytelnika, w: tenże, Otto, tragedyja, [Druk J. K. M. Rzpl. Coll Schol. Piarum], Warszawa [1744].pl
dc.referencesKostkiewiczowa Teresa, Przedmowa jako wypowiedź krytycznoliteracka, w: Krytyka literacka w Polsce w XVI i XVII wieku oraz w epoce oświecenia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1990, s. 190–221.pl
dc.referencesKozłowska Wiktoria, „Otto” Corneille’a w adaptacji Konarskiego, „Zeszyty Naukowe Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Gdańskiego. Prace Historycznoliterackie” 8–9: „Studia nad Oświeceniem” 1985, s. 5–19.pl
dc.referencesLudwik tragedia, [Druk. Coll. S.I.], Lublin 1747.pl
dc.referencesMetastasio Pietro, Il Ciro riconosciuto, dramma per musica, [Druk. Coll. Schol. Piarum], Warszawa 1762.pl
dc.referencesMęciński Wojciech, Drama o powołaniu św. Alojzego do zakonu SJ, Druk. J. K. M. Soc. Iesu, Sandomierz 1754.pl
dc.referencesMieszek Małgorzata, „Od miękkich niewieścich afektów daleki umysł”, czyli Jan Bielski wobec Stanisława Konarskiego, w: Piśmiennictwo zakonne w dobie staropolskiej, red. Michał Kuran, Katarzyna Kaczor-Scheitler, współpraca Dawid Szymczak, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2013, ser. Analecta Literackie i Językowe, t. 2, s. 308–315.pl
dc.referencesMieszek Małgorzata, Dramaturgia Jana Bielskiego na tle przemian w teatrze jezuickim w XVIII wieku, „Pamiętnik Literacki” 2013, z. 3, s. 119–143.pl
dc.referencesMiszalska Jadwiga, Strategie polskich tłumaczy włoskich librett w XVIII wieku, „Między Oryginałem a Przekładem” 2013, t. 22, s. 11–26.pl
dc.referencesMokronowski Wojciech, Śmierć Cezara, w: Teatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce. Z antologią dramatu, wstęp i oprac. Irena Kadulska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997, s. 266–267.pl
dc.referencesMoykowski Kazimierz, Izaak, tragedia, [Druk. Coll. S.I.], Warszawa 1763.pl
dc.referencesOcieczek Renarda, O przedmowach w polskich książkach barokowych, w: Przedmowa w książce dawnej i współczesnej, red. Renarda Ocieczek i Renata Ryba, Wydawnictwo Gnome, Katowice 2002, s. 102–116.pl
dc.referencesOkoń Jan, Dramat i teatr szkolny. Sceny jezuickie XVII wieku, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1970.pl
dc.referencesOkoń Jan, Maryja na scenie i w procesjach, w: tenże, Wychowanie do społeczeństwa w teatrach szkolnych jezuitów w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Collegium Columbinum, Kraków 2018, s. 255–263.pl
dc.referencesOkoń Jan, Wiedza nagrodzona – w szkole i na scenie, w: Jan Okoń, Wychowanie do społeczeństwa w teatrach szkolnych jezuitów w Rzeczypospolitej Obojga Narodów, Collegium Columbinum, Kraków 2018, s. 349–355.pl
dc.referencesPalaestra Christiana fortiter agendi constanter patiendi ludus seu tragoedia Celsus, [Druk. Coll. S.I.], Warszawa 1749.pl
dc.referencesPawłowiczowa Janina, Teatr i krytyka, w: Teatr Narodowy 1765–1794, red. Jan Kott, PIW, Warszawa 1967, s. 69–330.pl
dc.referencesPelc Janusz, Słowo i obraz na pograniczu literatury i sztuk plastycznych, Universitas, Kraków 2002.pl
dc.referencesPolieukt męczennik, tragedyja chrześcijańska, Warszawa 1751.pl
dc.referencesPoplatek Jan, Studia z dziejów jezuickiego teatru szkolnego w Polsce, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1957.pl
dc.referencesPruszyński Franciszek, Tymoklia, tragedia, Druk. J. K. M. Coll. Soc. Jesu, Lublin 1751.pl
dc.referencesReczek Stefan, O nazwiskach bohaterów komedii polskiej XVIII wieku, „Pamiętnik Literacki” 1953, z. 3–4, s. 217–237.pl
dc.referencesReglińskiej-Jemioł Anna, Formy taneczne w polskim teatrze jezuickim XVIII wieku, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2012.pl
dc.referencesSadowski Stanisław, Peomer król messeński, Druk. J. K. M. Coll. Soc. Jesu, Lublin 1751.pl
dc.referencesStrusiński Michał, Cyrus poznany, Druk. Mitzlerowska, Warszawa 1762.pl
dc.referencesTeatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce. Z antologią dramatu, wstęp i oprac. Irena Kadulska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997.pl
dc.referencesTityrus cum sociis bucolica tristia, [Druk. Coll. S.I.], Kalisz 1746.pl
dc.referencesUgoda Choleryka z Flegmatykiem, Melancholika z Wesołkiem, komedia, [Druk. Akad. S.I.], Wilno 1754.pl
dc.referencesWieśniak, komedia, [Druk. Akad. S.I.], Wilno 1754.pl
dc.referencesŻułkiewski Karol, Święty Alojzy albo Ludwik Gonzaga, wyst. Gdańsk 1770, przedr. w: Teatr jezuicki XVIII i XIX wieku w Polsce. Z antologią dramatu, wstęp i oprac. Irena Kadulska, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 1997, s. 409–422.pl
dc.contributor.authorEmailmalgorzata.mieszek@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.53.12
dc.relation.volume53


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0