Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPaprzycka, Anna
dc.date.accessioned2021-05-25T07:34:58Z
dc.date.available2021-05-25T07:34:58Z
dc.date.issued2021-03-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35739
dc.description.abstractThe article discusses the importance of practice for conducting research on digital culture. It poses questions about whether one should possess technical competences in the field of digital humanities and in what way they can facilitate research attempting to describe the contemporary world. This issue is analysed using the theory of the third culture developed by Charles Percy Snow. The argument also focuses on other researchers representing various strategies for combining practice with theory, such as: Lev Manovich, Alexander R. Galloway, Jan Stasieńko and Mirosław Filiciak. The aim of the article is to describe the emerging, new image of a humanist studying digital culture, whose new competence may be seen as a remedy for the ongoing crisis of the humanities.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest określenie kształtującego się nowego wizerunku humanisty badającego kulturę cyfrową. W artykule omówione zostało znaczenie praktyki dla prowadzenia badań nad cyfrową kulturą. Postawiono w nim pytania o to, czy chcąc opisywać współczesny świat należy posiadać techniczne kompetencje w sferze kultury cyfrowej i jakie korzyści mogą one przynieść humanistom. Ta problematyka zestawiona została z teorią trzeciej kultury Charlesa Percy’ego Snowa. Zaprezentowano tu również sylwetki badaczy reprezentujących różne strategie łączenia praktyki z teorią, takich jak: Lev Manovich, Alexander R. Galloway, Jan Stasieńko czy Mirosław Filiciak. W artykule podjęto próbę odpowiedzi na pytanie, czy praktyczne kompetencje w sferze kultury cyfrowej mogą być remedium na postępujący kryzys humanistyki.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecthumanitiesen
dc.subjectscienceen
dc.subjectthird cultureen
dc.subjectmedialaben
dc.subjecthumanistykapl
dc.subjectnauki ścisłepl
dc.subjecttrzecia kulturapl
dc.subjectmedialabpl
dc.titleZnaczenie praktyki dla badacza kultury cyfrowejpl
dc.title.alternativeThe importance of practice for the digital culture researcheren
dc.typeArticle
dc.page.number79-91
dc.contributor.authorAffiliationMgr, Uniwersytet im. Adama Mickiewicza, Wydział Antropologii i Kulturoznawstwa, Instytut Teatru i Sztuki Mediów, Zakład Performansu i Sztuki Mediów, ul. Szamarzewskiego 89, 60-568 Poznańpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBraidotti Rosi, Po człowieku, przeł. Joanna Bednarek, Aleksander Kowalczyk, Wydawnictwo Naukowe PWN , Warszawa 2014.pl
dc.referencesDrenda Olga, Kuratorzy są bezradni wobec C++ (wywiad z Pawłem Janickim), http://www.dwutygodnik.com/artykul/5909-kuratorzy-sa-bezradni-wobec-c.html [dostęp: 11.09.2018].pl
dc.referencesDrygalska Ewa, Marjanowska Anna, Software studies – co to takiego? (wywiad z Janem Argasińskim), http://www.miesiecznik.znak.com.pl/software-studies-co-to-takiego/ [dostęp: 11.09.2018].pl
dc.referencesFiliciak Mirosław, Zajrzeć pod powierzchnię ekranu, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 15–18.pl
dc.referencesFiliciak Mirosław, Tarkowski Alek, Medialab – instrukcja obsługi, w: Medialab. Instrukcja obsługi, red. Mirosław Filiciak, Alek Tarkowski, Agata Jałosińska, Fundacja Ortus, Chrzcielice 2011.pl
dc.referencesFuller Matthew, How to be a Geek, Polity Press, Cambridge, Mass. 2017.pl
dc.referencesHalawa Mateusz, Ręce ubrudzone kodem (wywiad z Alexandrem R. Gallowayem), „Kultura popularna” 2008, nr 4 (22), s. 19–22.pl
dc.referencesInternet, media, kulturoznawstwo, pasja (wywiad z Mirosławem Filiciakiem), https://www.swps.pl/miroslaw-filiciak [dostęp: 11.09.2018].pl
dc.referencesKittler Friedrich, Technologies of Writing/Rewriting Technology, „New Literary History” 1996, nr 27 (4), s. 731–742.pl
dc.referencesLEM w Collegium Maius, http://zycie.amu.edu.pl/nauka/lem-w-collegium-maius [dostęp: 11.09.2018].pl
dc.referencesManovich Lev, Język nowych mediów, przeł. Piotr Cypryański, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2001.pl
dc.referencesManovich Lev, Software Takes Command, Bloomsbury, New York 2013.pl
dc.referencesMedialab Chrzcielice – obóz Kultury 2.0, https://www.dwutygodnik.com/artykul/1465-medialab-chrzelice--oboz-kultury-20.html [dostęp: 11.09.2018].pl
dc.referencesNacher Anna, Cyfrowa humanistyka. Na styku sztuki, nauki i technologii, „Czas Kultury” 2015, nr 2, s. 20–26.pl
dc.referencesRobot Sophia otrzymuje obywatelstwo Arabii Saudyjskiej, https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/robot-sophia-otrzymuje-obywatelstwo-arabii-saudyjskiej [dostęp: 11.09.2018].pl
dc.referencesSkładanek Marcin, Meta-design. Strategie, narzędzia i wspólnoty kreatywne na przykładzie Processing, w: Kody McLuhana. Topografia nowych mediów, red. Anna Maj, Michał Derda-Nowakowski, Wydawnictwo Naukowe ExMachina, Katowice 2009, s. 251–264.pl
dc.referencesSkładanek Marcin, Sztuka generatywna – obrazy kodu. Kilka przybliżeń, w: Trajektorie obrazów. Strategie wizualne w sztuce współczesnej, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Dagmara Rode, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2015, s. 55–68.pl
dc.referencesSłodownik Agnieszka, Medialab w Lublinie, https://www.dwutygodnik.com/artykul/2699-medialab-w-lublinie.html [dostęp: 19.09.2018].pl
dc.referencesSnow Charles Percy, Dwie kultury, przeł. Tadeusz Baszniak, Pruszyński i S-ka, Warszawa 1999.pl
dc.referencesSoftware Studies. A lexicon, red. Matthew Fuller, MIT Press, Cambridge, Mass. 2008.pl
dc.referencesSzczeklik Andrzej, Dwie kultury, „PAUza Akademicka” 2009, nr 55, s. 1.pl
dc.referencesSzota Michał, Magiczna sztuka programowania komputerów, „Kultura Popularna” 2008, nr 4 (22), s. 37–40.pl
dc.referencesW stronę trzeciej kultury. Koegzystencja sztuki, nauki i technologii, red. Ryszard Waldemar Kluszczyński, Centrum Sztuki Współczesnej Łaźnia, Gdańsk 2016.pl
dc.referencesWhitmore Paul, Soft skills. Definition, behavioral model analysis, training procedures, National Technical Information Service, Springfield 1974.pl
dc.contributor.authorEmailap70298@amu.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.60.05
dc.relation.volume60


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0