dc.contributor.author | Koman, Aleksandra | |
dc.date.accessioned | 2021-05-25T09:43:47Z | |
dc.date.available | 2021-05-25T09:43:47Z | |
dc.date.issued | 2020-12-30 | |
dc.identifier.issn | 1505-9057 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/35746 | |
dc.description.abstract | Giacomo Leopardi is one of those authors whose texts oscillate on the border between literature and philosophy. It is true that Leopardi does not use traditional forms of philosophical expression, but the fact is that most of the considerations of the Italian thinker are expressed by the simultaneous conduct of two discourses: literary and philosophical. Leopardi experimented almost every form of literary expression, but he went down in history mainly as a poet, who contained a significant part of his highest beliefs in poetry. The practice of philosophizing through poetry is nothing new in literature, and the various connections between literature and philosophy are almost ancient, but the ongoing discussions in the world of Italian critics about the relationship between Leopardi and philosophy suggest that the reflective lyrics of the famous poet from Recanati are an noteworthy case. This article is a reflection on the use of figures of speech in the process of explaining the worldview by Leopardi, with particular emphasis on metaphor, and on the overall impact of the poetic medium on the presentation and shaping of adopted ideology. | en |
dc.description.abstract | Giacomo Leopardi jest jednym z tych autorów, którzy w historii kultury zachodniej zapisali się jako twórcy z pogranicza literatury i filozofii. Co prawda Leopardi nie posługuje się tradycyjnymi formami wypowiedzi filozoficznej, jednak faktem jest, że większość rozważań włoskiego myśliciela wyraża się poprzez jednoczesne prowadzenie dwóch dyskursów: literackiego i filozoficznego. Leopardi próbował swych sił niemalże w każdej formie wypowiedzi literackiej, do historii przeszedł jednak głównie jako poeta, który znaczną część swych najwznioślejszych przekonań zawarł w mowie wiązanej. Praktyka filozofowania za pośrednictwem wiersza nie jest w poezji niczym nowym, a rozmaite związki literatury z filozofią stanowią zagadnienie niemalże starożytne, jednak toczące się do dziś w świecie włoskiej krytyki dyskusje na temat relacji Leopardiego z filozofią pozwalają sądzić, że liryka refleksyjna słynnego poety z Recanati stanowi przypadek nad wyraz zajmujący. Niniejszy artykuł stanowi refleksję nad użyciem środków poetyckich w procesie wykładania światopoglądu przez Leopardiego, ze szczególnym uwzględnieniem metafory, oraz nad ogólnym wpływem medium poetyckiego na prezentowanie i kształtowanie przyjętej ideologii. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Acta Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | Leopardi | en |
dc.subject | philosophy | en |
dc.subject | poetry | en |
dc.subject | philosophical discourse | en |
dc.subject | literary discourse | en |
dc.subject | figures of speech | en |
dc.subject | imagination | en |
dc.subject | cognition | en |
dc.subject | truth | en |
dc.subject | Leopardi | pl |
dc.subject | filozofia | pl |
dc.subject | poezja | pl |
dc.subject | dyskurs filozoficzny | pl |
dc.subject | dyskurs literacki | pl |
dc.subject | środki poetyckie | pl |
dc.subject | wyobraźnia | pl |
dc.subject | poznanie | pl |
dc.subject | prawda | pl |
dc.title | With rhymes about the human fate. Philosophy in the poetry of Giacomo Leopardi | en |
dc.title.alternative | Mową wiązaną o losie człowieka. Filozofia w poezji Giacoma Leopardiego | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 101-114 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Mgr, Pedagogical University of Cracow, Faculty of Philology, Institute of Modern Languages, Laboratory of Italian Literature, Podchorążych 2, 30-084 Cracow | en |
dc.identifier.eissn | 2353-1908 | |
dc.references | Ceccherelli Andrea, Leopardi w Młodej Polsce (Rzeczywistość i wyobraźnia w kręgu intertekstualności), “Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza”, XXXII, 1997, pp. 133–152. | en |
dc.references | Galimberti Cesare, Cose che non son cose. Saggi su Leopardi, Marsilio, Venice 2001. | en |
dc.references | Garewicz Jan, O metaforze w filozofii: Sowa Minerwy, [in:] Wypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna, edited by Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1982, pp. 79–91. | en |
dc.references | Głowiński Michał, Kostkiewiczowa Teresa, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz, Słownik terminów literackich, edited by Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1988. | en |
dc.references | Panozzi Umberto, Periodi e scrittori della Letteratura Italiana, Paravia, Turin 1982. | en |
dc.references | Prete Antonio, Il pensiero poetante: saggio su Leopardi, Feltrinelli, Milan 1988. | en |
dc.references | Rensi Giuseppe, Lineamenti di filosofia scettica, Zanichelli, Bolonia 1921. | en |
dc.references | Rensi Giuseppe, Su Leopardi, edited by Raoul Bruni, Aragno, Turin 2018. | en |
dc.references | Tilgher Adriano, La filosofia di Leopardi e altri scritti leopardiani, edited by Raoul Bruni, Aragno, Turin 2018. | en |
dc.references | Tischner Józef, Myślenie z wnętrza metafory, [in:] Wypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna, edited by Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1982, pp. 53–64. | en |
dc.references | Ugniewska Joanna, Giacomo Leopardi, PWN, Warsaw 1991. | en |
dc.references | Żaboklicki Krzysztof, Historia literatury włoskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2008. | en |
dc.contributor.authorEmail | a.koman93@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1505-9057.59.06 | |
dc.relation.volume | 59 | |