Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKoman, Aleksandra
dc.date.accessioned2021-05-25T09:43:47Z
dc.date.available2021-05-25T09:43:47Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35746
dc.description.abstractGiacomo Leopardi is one of those authors whose texts oscillate on the border between literature and philosophy. It is true that Leopardi does not use traditional forms of philosophical expression, but the fact is that most of the considerations of the Italian thinker are expressed by the simultaneous conduct of two discourses: literary and philosophical. Leopardi experimented almost every form of literary expression, but he went down in history mainly as a poet, who contained a significant part of his highest beliefs in poetry. The practice of philosophizing through poetry is nothing new in literature, and the various connections between literature and philosophy are almost ancient, but the ongoing discussions in the world of Italian critics about the relationship between Leopardi and philosophy suggest that the reflective lyrics of the famous poet from Recanati are an noteworthy case. This article is a reflection on the use of figures of speech in the process of explaining the worldview by Leopardi, with particular emphasis on metaphor, and on the overall impact of the poetic medium on the presentation and shaping of adopted ideology.en
dc.description.abstractGiacomo Leopardi jest jednym z tych autorów, którzy w historii kultury zachodniej zapisali się jako twórcy z pogranicza literatury i filozofii. Co prawda Leopardi nie posługuje się tradycyjnymi formami wypowiedzi filozoficznej, jednak faktem jest, że większość rozważań włoskiego myśliciela wyraża się poprzez jednoczesne prowadzenie dwóch dyskursów: literackiego i filozoficznego. Leopardi próbował swych sił niemalże w każdej formie wypowiedzi literackiej, do historii przeszedł jednak głównie jako poeta, który znaczną część swych najwznioślejszych przekonań zawarł w mowie wiązanej. Praktyka filozofowania za pośrednictwem wiersza nie jest w poezji niczym nowym, a rozmaite związki literatury z filozofią stanowią zagadnienie niemalże starożytne, jednak toczące się do dziś w świecie włoskiej krytyki dyskusje na temat relacji Leopardiego z filozofią pozwalają sądzić, że liryka refleksyjna słynnego poety z Recanati stanowi przypadek nad wyraz zajmujący. Niniejszy artykuł stanowi refleksję nad użyciem środków poetyckich w procesie wykładania światopoglądu przez Leopardiego, ze szczególnym uwzględnieniem metafory, oraz nad ogólnym wpływem medium poetyckiego na prezentowanie i kształtowanie przyjętej ideologii.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectLeopardien
dc.subjectphilosophyen
dc.subjectpoetryen
dc.subjectphilosophical discourseen
dc.subjectliterary discourseen
dc.subjectfigures of speechen
dc.subjectimaginationen
dc.subjectcognitionen
dc.subjecttruthen
dc.subjectLeopardipl
dc.subjectfilozofiapl
dc.subjectpoezjapl
dc.subjectdyskurs filozoficznypl
dc.subjectdyskurs literackipl
dc.subjectśrodki poetyckiepl
dc.subjectwyobraźniapl
dc.subjectpoznaniepl
dc.subjectprawdapl
dc.titleWith rhymes about the human fate. Philosophy in the poetry of Giacomo Leopardien
dc.title.alternativeMową wiązaną o losie człowieka. Filozofia w poezji Giacoma Leopardiegopl
dc.typeArticle
dc.page.number101-114
dc.contributor.authorAffiliationMgr, Pedagogical University of Cracow, Faculty of Philology, Institute of Modern Languages, Laboratory of Italian Literature, Podchorążych 2, 30-084 Cracowen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesCeccherelli Andrea, Leopardi w Młodej Polsce (Rzeczywistość i wyobraźnia w kręgu intertekstualności), “Rocznik Towarzystwa Literackiego imienia Adama Mickiewicza”, XXXII, 1997, pp. 133–152.en
dc.referencesGalimberti Cesare, Cose che non son cose. Saggi su Leopardi, Marsilio, Venice 2001.en
dc.referencesGarewicz Jan, O metaforze w filozofii: Sowa Minerwy, [in:] Wypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna, edited by Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1982, pp. 79–91.en
dc.referencesGłowiński Michał, Kostkiewiczowa Teresa, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz, Słownik terminów literackich, edited by Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1988.en
dc.referencesPanozzi Umberto, Periodi e scrittori della Letteratura Italiana, Paravia, Turin 1982.en
dc.referencesPrete Antonio, Il pensiero poetante: saggio su Leopardi, Feltrinelli, Milan 1988.en
dc.referencesRensi Giuseppe, Lineamenti di filosofia scettica, Zanichelli, Bolonia 1921.en
dc.referencesRensi Giuseppe, Su Leopardi, edited by Raoul Bruni, Aragno, Turin 2018.en
dc.referencesTilgher Adriano, La filosofia di Leopardi e altri scritti leopardiani, edited by Raoul Bruni, Aragno, Turin 2018.en
dc.referencesTischner Józef, Myślenie z wnętrza metafory, [in:] Wypowiedź literacka a wypowiedź filozoficzna, edited by Michał Głowiński, Janusz Sławiński, Ossolineum, Wrocław 1982, pp. 53–64.en
dc.referencesUgniewska Joanna, Giacomo Leopardi, PWN, Warsaw 1991.en
dc.referencesŻaboklicki Krzysztof, Historia literatury włoskiej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warsaw 2008.en
dc.contributor.authorEmaila.koman93@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.59.06
dc.relation.volume59


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0