Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSłomka, Jan
dc.date.accessioned2021-05-25T09:43:47Z
dc.date.available2021-05-25T09:43:47Z
dc.date.issued2020-12-30
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35748
dc.description.abstractLévinas presents atheism as the original good condition of the soul before acknowledging or rejecting God. Such description is closely linked to the notion of separation. Man is a created being, but a separated one, self-contained, though not absolute. Even if not causa sui, he may exist on his own. The description is radically different from that by Augustine, who refers to creation as the participation of man in God. Similarly, there is an almost literal contradiction between the statement by Lévinas and the words of Tertullian, claiming that the soul is Christian by nature. A comparison of Levinas’ text with the theology of Karl Rahner also points to significant differences. Rahner presents the awareness of God as a transcendental, unthematic experience. Lévinas also states that the awareness of God is unthematic, however, he does not share Rahner’s description of the experience of God as the primary transcendental experience. According to Lévinas, God comes from outside through the face of the Other. Levinas’ analyses seem highly interesting for fundamental theology and the theology of spirituality.en
dc.description.abstractLévinas przedstawia ateizm jako pierwotny, dobry stan duszy, przed przyjęciem lub odrzuceniem Boga. Taki opis ściśle związany jest z pojęciem separacji. Człowiek jest bytem stworzonym, ale odseparowanym, a więc samodzielnym, choć nie absolutnym. Pomimo że nie jest causa sui, może istnieć osobno. Taki opis jest radykalnie różny od opisu Augustyna, który pisze o stworzeniu jako uczestnictwie człowieka w Bogu. Podobnie, niemal literalna sprzeczność jest widoczna między twierdzeniem Lévinasa a słowami Tertuliana o duszy z natury chrześcijańskiej. Ważne różnice pokazuje też zestawienie tekstu Lévinasa z teologią K. Rahnera. Rahner przedstawia poznanie Boga jako doświadczenie transcendentalne, atematyczne. Lévinas również pisze, że poznanie Boga jest atematyczne, ale nie podziela Rahnerowego opisu doświadczenia Boga jako pierwotnego doświadczenia transcendentalnego. Według Lévinasa Bóg przychodzi z zewnątrz, przez twarz Innego. Analizy Levinasa są interesujące przede wszystkim dla teologii fundamentalnej i duchowości.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectLévinasen
dc.subjectatheismen
dc.subjectAugustineen
dc.subjectRahneren
dc.subjectTertullianen
dc.subjectLévinaspl
dc.subjectateizmpl
dc.subjectAugustynpl
dc.subjectRahnerpl
dc.subjectTertulianpl
dc.titleEmmanuel Lévinas. Praise of atheismen
dc.title.alternativeEmmanuela Lévinasa pochwała ateizmupl
dc.typeArticle
dc.page.number129-146
dc.contributor.authorAffiliationProf. dr hab., University of Silesia in Katowice, Faculty of Theology, Bankowa 12, 40-007 Katowiceen
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAnte-Nicene Fathers vol. I, Against Heresies: Book IV by Irenaeus, trans. by Philip Schaff et al., https://en.wikisource.org/wiki/Ante-Nicene_Fathers/Volume_I/IRENAEUS/Against_Heresies:_Book_IV/Chapter_XX (access 2.11.2020).en
dc.referencesAugustine, The Confessions, trans. by Edward B. Pussey, https://faculty.georgetown.edu/jod/Englishconfessions.html (access 2.11.2020).en
dc.referencesAugustine, The Soliloquies, trans. by Rose E. Cleveland, Little, Brown, and Company, Boston 1910, https://oll.libertyfund.org/titles/augustine-the-soliloquies (access 2.11.2020).en
dc.referencesChiappini Azzolino, Amare Torah piú di Dio. Emmanuel Lévinas lettore di Talmud, Giuntina, Firenze 1999.en
dc.referencesDescartes, Meditations on First Philosophy, from 1911 edition of The Philosophical Works of Descartes, trans. by Elizabeth S. Haldane, Cambridge University Press.en
dc.referencesHeiddeger Martin, Sein und Zeit, elfte, unveränderte Auflage, Max Niemeyer Verlag, Tübingen 1967.en
dc.referencesJędraszewski Marek, Hipostaza, ateista i Sługa Jahwe, czyli trzy koncepcje samotności w filozofii Emmanuela Lévinasa, “Filozofia Chrześcijańska” 2015, vol. 12, pp. 129–144.en
dc.referencesJędraszewski Marek, “Interior intimo meo”: św. Augustyn i Emmanuel Lévinas o Bogu i o człowieku, “Filozofia Chrześcijańska” 2006, vol. 3, pp. 105–154.en
dc.referencesJędraszewski Marek, W stronę prehistorii Ja. Korespondencja między Emmanuelem Lévinasem a Simonem Decloux, “Filozofia Chrześcijańska” 2006, vol. 3, pp. 51–60.en
dc.referencesLévinas Emmanuel, Korespondencja między Emmanuelem Lévinasem i Simonem Decloux, “Logos i Ethos” 1991, issue 1, pp. 99–110.en
dc.referencesLevinas Emmanuel, Totality and Infinity: An Essay on Exteriority, trans. by Alphonso Lingis, Duquesne University Press, Pittsburgh 1969.en
dc.referencesRahner Karl, Foundations of Christian Faith: An Introduction to the Idea of Christianity, trans. by William W. Dych, Crossroad, 1982, pp. 20–21.en
dc.referencesRicoeur Paul, Esquisse de conclusion, [in:] Exégèse et herméneutique, collectif, Paris, Seuil, 1971, pp. 285–295.en
dc.referencesTertullian’s Defence of the Christians Against the Heathen, trans. by Alexander Souter, http://www.tertullian.org/articles/mayor_apologeticum/mayor_apologeticum_07translation.htm#59 (access 2.11.2020).en
dc.referencesWieczorek Krzysztof, Levinas a problem metafizyki, Wydawnictwo UŚ, Katowice 1992.en
dc.referencesZdybicka Zofia J., Partycypacja, [w:] Powszechna Encyklopedia Filozofii, t. 8, Polskie Towarzystwo Tomasza z Akwinu, Lublin 2007, http://www.ptta.pl/pef/pdf/p/partycypacja.pdf (access 2.11.2020).en
dc.referencesElektroniczna Bibliografia Nauk Teologicznych FIDES, http://biblio.fides.org.pl/ (access 2.11.2020).en
dc.referencesGlobal Digital Library on Theology and Ecumenism, http://www.globethics.net/web/gtl (access 2.11.2020).en
dc.referencesIndex theolgicus, http://www.ixtheo.de (access 2.11.2020).en
dc.referencesPowszechna Encyklopedia Filozofii, http://www.ptta.pl/pef (access 2.11.2020).en
dc.referencesStanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/ (access 2.11.2020).en
dc.contributor.authorEmailjan.slomka@us.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.59.08
dc.relation.volume59


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0