Show simple item record

dc.contributor.authorWinskowski, Piotr
dc.date.accessioned2021-05-26T17:11:15Z
dc.date.available2021-05-26T17:11:15Z
dc.date.issued2019-12-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35872
dc.description.abstractThe article discusses the various strategies employed during the second half of the twentieth century to represent ideas in public space. It focuses not on the classical monuments-subjects, but rather on the strategies for modifying the parameters of “empty” space so that the latter conveyed the intended content. When such content applied to the issue of freedom of speech and the purpose of the monument was to commemorate the efforts and achievements of specific individuals in that area, the designers faced specific and sometimes divergent requirements. One example of an endeavour to meet those requirements was the competition design for the Free Speech Memorial in Warsaw (2013) prepared by Katarzyna Wojtyga, Olaf Cirut, Piotr Winskowski and Jacek Godlewski.en
dc.description.abstractArtykuł przedstawia strategie reprezentowania idei w przestrzeni publicznej w przeciągu drugiej połowy XX wieku z naciskiem nie na klasyczne pomniki-obiekty lecz na strategie takiej modyfikacji parametrów „pustej” przestrzeni, aby jej ukształtowanie stało się nośnikiem zamierzonych treści. Gdy tą treścią jest sprawa wolności słowa, a zadaniem – upamiętnienie ludzi zasłużonych dla tej sprawy ‒ stawia to przed projektantami specyficzne, a chwilami rozbieżne wymagania. Jeden ze sposobów, w jaki starano się sprostać tym wymaganiom, ilustruje koncepcja konkursowa Memoriału Wolnego Słowa w Warszawie (2013) autorstwa Katarzyny Wojtygi, Olafa Ciruta, Piotra Winskowskiego i Jacka Godlewskiego.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectfreedom of speechen
dc.subjectfreedom of thoughten
dc.subjectfreedom of actionen
dc.subject20th century monumentsen
dc.subject21st century monumentsen
dc.subjectthe Free Speech Memorialen
dc.subjectwolność słowapl
dc.subjectwolność myślipl
dc.subjectwolność działaniapl
dc.subjectpomniki XX wiekupl
dc.subjectpomniki XXI wiekupl
dc.subjectMemoriał Wolnego Słowapl
dc.titleWolność słowa zakonspirowana w przestrzeni publicznejpl
dc.title.alternativeFreedom of speech concealed in public spaceen
dc.typeArticle
dc.page.number333-362
dc.contributor.authorAffiliationDr inż. arch., Politechnika Krakowska, Wydział Architektury, Instytut Projektowania Architektonicznego, ul. Warszawska 24, 31-155 Krakówpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesAksjologiczne spektrum sztuki, [tom] 3. Estetyczne przestrzenie, red. Piotr Kawiecki, Józef Tarnowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005.pl
dc.referencesBarucki Tadeusz, Wacław Kłyszewski, Jerzy Mokrzyński, Eugeniusz Wierzbicki, Arkady, Warszawa 1987, s. 27–30.pl
dc.referencesBenedyktowicz Zbigniew, Widmo środka świata. Przyczynek do antropologii współczesności, „Polska Sztuka Ludowa – Konteksty” 1991, nr 1, s. 16–32.pl
dc.referencesCustine de, markiz [Astolphe Louis Lénor], Listy z Rosji. Rosja w 1839 roku, przekł. Marian Górski, Maria Leśniewska, wyd. 2, Editions Spotkania, Warszawa 1991, s. 179–184.pl
dc.referencesCzerner Olgierd, Formal Directions of Polish Architecture, w: East European Modernism. Architecture of Czechoslovakia, Hungary and Poland Between the Wars, 1919–1939, red. Wojciech Leśnikowski, Rizzoli, New York 1996, s. 193, 196.pl
dc.referencesDewey John, Sztuka jako doświadczenie, przekł. Andrzej Potocki, Ossolineum, Wrocław–Warszawa–Kraków–Gdańsk 1975.pl
dc.referencesDunikowski Marek, Uherek Piotr, Czerwiński Piotr, Budynek muzeum, w: Rzeźba – architektura. Wzajemne relacje i strategie, red. Monika Rydiger, „Rocznik ‘Rzeźba Polska’”, tom XI, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 2005, s. 147–150.pl
dc.referencesDygat Stanisław, Jezioro Bodeńskie, PIW, Warszawa 1959, s. 236–257.pl
dc.referencesDyskusja na temat architektury gmachu KC PZPR, „Architektura” 1952, nr 5, s. 116–128.pl
dc.referencesEast European Modernism. Architecture of Czechoslovakia, Hungary and Poland Between the Wars, 1919–1939, red. Wojciech Leśnikowski, Rizzoli, New York 1996.pl
dc.referencesFranta Anna, Reżyseria przestrzeni. O doskonaleniu przestrzeni publicznej miasta, Politechnika Krakowska, Kraków 2004.pl
dc.referencesGrzesiuk-Olszewska Irena, W trzydziestą rocznicę Międzynarodowego Konkursu na Pomnik Ofiar Oświęcimia, „Rzeźba Polska” rocznik 1986, s. 113–118.pl
dc.referencesHansen Oskar, Ku formie otwartej / Towards Open Form, red. Jolanta Gola, przekł. Marcin Wawrzyńczak, Warren Niesłuchowski, Fundacja Galerii Foksal – Muzeum ASP, Warszawa 2005, s. 126–131, 192–193.pl
dc.referencesKnorowski Mariusz, Blizna, w: Rzeźba – architektura. Wzajemne relacje i strategie, red. Monika Rydiger, „Rocznik ‘Rzeźba Polska’”, tom XI, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 2005, s. 143.pl
dc.referencesKonwicki Tadeusz, Mała apokalipsa, Wydawnictwo Alfa, Warszawa 1988, s. 6.pl
dc.referencesLasiewicz-Sych Angelika, Architektoniczna przestrzeń pamięci jako tworzywo kultury, w: Uwarunkowania kulturowe architektury wobec przemian cywilizacyjnych końca XX wieku, red. Piotr Winskowski, AND – Politechnika Krakowska, Warszawa–Kraków 2001, s. 351–352.pl
dc.referencesLord Acton [John Emerich Edward Dalberg], W stronę wolności. Wybór esejów, przekł. Jolanta i Arkady Rzegoccy, Ośrodek Myśli Politycznej, Kraków 2006, s. 196.pl
dc.referencesMiller Lane Barbara, Architects in Power: Politics and Ideology in the Works of Ernst May and Albert Speer, “Journal of Interdisciplinary History” 1986, Summer, vol. XVII: I, s. 308, za: http://repository.brynmawr.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1002&context=cities_pubs [dostęp: 25.07.2017]pl
dc.referencesMiłobędzki Adam, Architektura ziem Polski. Rozdział europejskiego dziedzictwa / The Architecture of Poland. A Chapter of European Heritage, Międzynarodowe Centrum Kultury, Kraków 1994, s. 118.pl
dc.referencesMiłosz Czesław, O utopiach i Apokalipsie, w: Rozmowy na koniec wieku, red. Katarzyna Janowska, Piotr Mucharski, Znak, Kraków 1997, s. 16.pl
dc.referencesNorberg-Schulz Christian, Znaczenie w architekturze Zachodu, przekł. Barbara Gadomska, Murator, Warszawa 1999.pl
dc.referencesOlszewski Andrzej K., Dzieje sztuki polskiej 1890–1980 w zarysie, Interpress, Warszawa 1988, s. 52.pl
dc.referencesOrwell George, Rok 1984, przekł. Tomasz Mirkowicz, Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA, Warszawa 2010, s. 10.pl
dc.referencesPamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, red. Tomasz Majewski, Anna Zeidler-Janiszewska, Officyna, Łódź 2009.pl
dc.referencesPankiewicz Tadeusz, Apteka w getcie krakowskim, WL, Kraków 1982, s. 289.pl
dc.referencesPismo święte Starego i Nowego Testamentu (Biblia Tysiąclecia), wyd. 3, Pallotinum, Poznań–Warszawa 1995, s. 722.pl
dc.referencesRozmowy na koniec wieku, red. Katarzyna Janowska, Piotr Mucharski, Znak, Kraków 1997.pl
dc.referencesRzeźba – architektura. Wzajemne relacje i strategie, red. Monika Rydiger, „Rocznik ‘Rzeźba Polska’”, tom XI, Centrum Rzeźby Polskiej, Orońsko 2005.pl
dc.referencesSłownik języka polskiego PWN, za: https://sjp.pwn.pl/ [dostęp 28.05.2019]pl
dc.referencesStevens Quentin, Franck Karen A., Memorials as Spaces of Engagement. Design, Use and Meaning, Routledge, New York–London 2016, s. 110–138.pl
dc.referencesTaborska Halina, Rozstrzelane kamienie, „Polityka” nr 30 (2360), 27.07.2002, s. 65–67.pl
dc.referencesTaborska Halina, Sztuka w miejscu śmierci – polskie znaki pamięci w hitlerowskich obozach natychmiastowej Zagłady, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, red. Tomasz Majewski, Anna Zeidler-Janiszewska, Officyna, Łódź 2009, s. 36–40.pl
dc.referencesUcieczka z Alcatraz, reż. Don Siegel, USA, 1979.pl
dc.referencesUcieczka z Los Angeles, reż. John Carpenter, USA, 1996.pl
dc.referencesUcieczka z Nowego Jorku, reż. John Carpenter, USA, 1981.pl
dc.referencesUwarunkowania kulturowe architektury wobec przemian cywilizacyjnych końca XX wieku, red. Piotr Winskowski, AND – Politechnika Krakowska, Warszawa–Kraków 2001.pl
dc.referencesWinskowski Piotr, Architektura jako przestrzenny zapis wartości. O pomnikach i miejscach pamięci, w: Aksjologiczne spektrum sztuki, [tom] 3. Estetyczne przestrzenie, red. Piotr Kawiecki, Józef Tarnowski, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2005, s. 132–133, 144–146.pl
dc.referencesWinskowski Piotr, O nagrodzonym projekcie zagospodarowania Placu Bohaterów Getta w Krakowie, „Gazeta Malarzy i poetów” 2004, nr 2(52), strony nienumerowane.pl
dc.referencesWinskowski Piotr, Samo-wyjaśnianie zmylenia w procesie doświadczania przestrzeni, „Kultura Współczesna” 2003, nr 1–2(35–36), s. 139–157.pl
dc.referencesWojciechowski Jan Stanisław, Oskara Hansena (i zespołu) projekt oświęcimskiego pomnika „Drogi” w świetle jego teorii formy otwartej, w: Pamięć Shoah. Kulturowe reprezentacje i praktyki upamiętnienia, red. Tomasz Majewski, Anna Zeidler-Janiszewska, Officyna, Łódź 2009, s. 50–55.pl
dc.contributor.authorEmailpwinskowski@pk.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.55.16
dc.relation.volume55


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0