Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorWójcicka, Edyta
dc.date.accessioned2021-05-26T18:19:06Z
dc.date.available2021-05-26T18:19:06Z
dc.date.issued2020-03-31
dc.identifier.issn1505-9057
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/35894
dc.description.abstractThe purpose of this article is an attempt to show what role required reading can play as a carrier of values in the literacy and cultural education of teenagers. This problem will be discussed on the example of fantasy novel The Hobbit or There and Back Again by J.R.R. Tolkien. Research on the reception of this book in Poland by contemporary teenagers and my experience with the discussed issues have motivated me to describe a few – interesting in my opinion – strategies for dealing with this novel in Polish language education in axiological terms.en
dc.description.abstractCelem artykułu jest próba ukazania wybranych strategii dydaktycznych związanych z wprowadzaniem uczniów w świata wartości, których nośnikiem są omawiane na lekcjach języka polskiego lektury. Problem ten został omówiony na przykładzie powieści fantasy J.R.R. Tolkiena Hobbit, czyli tam i z powrotem. Badania nad recepcją tej książki w Polsce przez współczesnych nastolatków oraz moje doświadczenie związane z omawianą problematyką stały się motywacją do opisania kilku – jak sądzę ciekawych – strategii postępowania z tą lekturą w edukacji polonistycznej w ujęciu aksjologicznym.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Litteraria Polonica;1pl
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectrequired readingen
dc.subjectaxiological educationen
dc.subjectvaluesen
dc.subjectfantasyen
dc.subjectteenageren
dc.subjectcontemporary timesen
dc.subjectlektura szkolnapl
dc.subjectedukacja aksjologicznapl
dc.subjectwartościpl
dc.subjectfantasypl
dc.subjectnastolatekpl
dc.subjectwspółczesnośćpl
dc.titleLektura szkolna jako nośnik wartości. Na przykładzie powieści Johna Ronalda Reuela Tolkiena „Hobbit, czyli tam i z powrotem”pl
dc.title.alternativeThe required reading as a carrier of values on the example of “The Hobbit or There and Back Again novel” by J.R.R. Tolkienen
dc.typeArticle
dc.page.number287-310
dc.contributor.authorAffiliationMgr, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Wydział Humanistyczny, Katedra Edukacji Polonistycznej, Plac Marii Curie-Skłodowskiej 4A, 20-033 Lublinpl
dc.identifier.eissn2353-1908
dc.referencesBardel Michał, Byłem hobbitem, „Hobbicka Norka”, http://www.tolkien.com.pl/hobbickanorka/artykuly/bylem.html (dostęp 10.10.2017).pl
dc.referencesBartmiński Jerzy, Język w kręgu wartości. Studia semantyczne, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2003.pl
dc.referencesBobiński Witold, Konteksty kulturowe w dydaktyce literatury, w: Polonista w szkole. Podstawy kształcenia nauczyciela polonisty, red. Anna Janus-Sitarz, Universitas, Kraków 2004, s. 217–237.pl
dc.referencesChrząstowska Bożena, Wartości odkrywane, narzucone i postulowane w szkolnej edukacji polonistycznej, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, red. Małgorzata Czermińska i in., t. 2, Universitas, Kraków 2005, s. 306–322.pl
dc.referencesFantasy. Ilustrowany przewodnik, red. Andrzej Miszkurka, Arkady, Warszawa 2003.pl
dc.referencesGłowiński Michał, Okopień-Sławińska Aleksandra, Sławiński Janusz, Zarys teorii literatury, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1975.pl
dc.referencesGromadzka Beata, Jak nowe media i kultura współuczestnictwa wpływają na kształcenie polonistyczne?, w: Edukacja a nowe media, red. Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Małgorzata Potent-Ambroziewicz, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2015, s. 79–89.pl
dc.referencesHandke Ryszard, Lektura jako poznanie i samopoznanie, w: Podmiotowy wymiar szkolnej polonistyk. Materiały z konferencji: Antropocentryczno-kulturowy nurt w kształceniu polonistycznym, red. Zenon Uryga, Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, Kraków 1998, s. 97–104.pl
dc.referencesInterpretacje aksjologiczne, red. Władysław Panas, Andrzej Tyszczyk, Wydawnictwo KUL, Lublin 1997.pl
dc.referencesJanus-Sitarz Anna, Przyjemność i odpowiedzialność w lekturze. O praktykach czytania literatury w szkole. Konstatacje. Oceny. Propozycje, Universitas, Kraków 2009.pl
dc.referencesJanus-Sitarz Anna, Wartościowanie a edukacja polonistyczna, Universitas, Kraków 2008.pl
dc.referencesJedliński Ryszard, Językowy obraz świata wartości w wypowiedziach uczniów kończących szkołę podstawową, Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej, Kraków 2000.pl
dc.referencesKłakówna Zofia Agnieszka, Kulturowa koncepcja kształcenia polonistycznego, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, red. Małgorzata Czermińska i in., t. 2, Universitas, Kraków 2005, s. 74–84.pl
dc.referencesKochanowicz Rafał, Fantastyka – klucz do wyobraźni. Poradnik dla nauczycieli języka polskiego w gimnazjum, Wydawnictwo Arka, Poznań 2001.pl
dc.referencesKorulska Ewa, Hobbit, czyli Wielka Przygoda z lekturą, Wydawnictwo Edukacyjne, Kraków 1998.pl
dc.referencesKubala-Kulpińska Aleksandra, Gra w szkołę, czyli jak wykorzystać gamifikację na lekcji, „Polonistyka” 1/2017, nr 16, s. 36–39.pl
dc.referencesKwiatkowska-Ratajczak Maria, Z perspektywy wartości o prozie dla dzieci i młodzieży, Wydawnictwo Nakom, Poznań 1994.pl
dc.referencesLeszczyński Grzegorz, Zając Michał, Książka i młody czytelnik: zbliżenia, oddalenia, dialogi. Studia i szkice, Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich, Warszawa 2013.pl
dc.referencesMiłosz Czesław, Hobbit: bohater XX w., „Tygodnik Powszechny” 2002, nr 8, s. 1–9.pl
dc.referencesMorawska Iwona, Wpływ nowych mediów na doświadczenia kulturowe współczesnych nastolatków, w: Człowiek i kultura w komunikacji medialnej, red. Małgorzata Karwatowska, Robert Litwiński, Adam Siwiec, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2015, s. 221–232.pl
dc.referencesMyrdzik Barbara, Nauczyciel jako organizator dialogu ucznia z tradycją, w: Nowoczesność i tradycja w kształceniu literackim. Podręcznik do ćwiczeń z metodyki języka polskiego, red. Barbara Myrdzik, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2000, s. 175–187.pl
dc.referencesMyrdzik Barbara, O poznawaniu i doświadczaniu wartości w procesie edukacyjnym, w: Barbara Myrdzik, Zrozumieć siebie i świat, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2006, s. 88–132.pl
dc.referencesPedemska-Kałuża Anna, Zaproszenie do lektury z wirtualnego świata, „Polonistyka” 2017, nr 5, s. 25–29.pl
dc.referencesPodstawa programowa. Język Polski. Szkoła podstawowa – klasy IV–VIII, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2017.pl
dc.referencesPodstawa programowa z komentarzami. Język Polski, t. 2, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Warszawa 2009.pl
dc.referencesProblematyka aksjologiczna w nauce o literaturze. Studia, red. Stefan Sawicki, Andrzej Tyszczyk, Wydawnictwo KUL, Lublin 1992.pl
dc.referencesPrzygotowanie ucznia do odbioru różnych tekstów kultury, red. Anna Janus-Sitarz, Universitas, Kraków 2004.pl
dc.referencesPuzynina Jadwiga, Język wartości, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1992.pl
dc.referencesPuzynina Jadwiga, O języku wartości w szkole, „Polonistyka” 1996, nr 4, s. 196–201.pl
dc.referencesPuzynina Jadwiga, Słowo – wartość – kultura, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1998.pl
dc.referencesSawicki Stefan, Aksjologiczne wymiary literatury, w: Polonistyka w przebudowie. Literaturoznawstwo – wiedza o języku – wiedza o kulturze – edukacja, red. Małgorzata Czermińska i in., t. 2, Universitas, Kraków 2005, s. 298–305.pl
dc.referencesSawicki Stefan, Problematyka aksjologiczna w badaniach literackich, w: Problematyka aksjologiczna w nauce o literaturze. Studia, red. Stefan Sawicki, Andrzej Tyszczyk, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1992, s. 95–101.pl
dc.referencesSłownik literatury popularnej, red. Tadeusz Żabski, Wydawnictwo Towarzystwo Przyjaciół Polonistyki Wrocławskiej, Wrocław 2006.pl
dc.referencesSmuszkiewicz Antonii, Fantastyka i pajdologia. Studia i szkice, Poznańskie Studia Polonistyczne, Poznań 2013.pl
dc.referencesSmuszkiewicz Antoni, Fantastyka w gimnazjum, w: Horyzonty polonistyki. W kręgu edukacji, języka i kultury, red. Małgorzata Karwatowska, Małgorzata Latoch-Zielińska, Iwona Morawska, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2010, s. 143–159.pl
dc.referencesStoff Andrzej, Wartości sytuacyjne dzieła literackiego, w: Problematyka aksjologiczna w badaniach literackich, red. Stefan Sawicki, Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Lublin 1992, s. 111–135.pl
dc.referencesSzurek Agnieszka, Polska dyskusja o fantasy w latach 1990–2002, http://www.tolkien.com.pl/hobbickanorka/artykuly/pols.html, (dostęp 2.05.2017).pl
dc.referencesTolkien John Ronald Reuel, Hobbit, czyli tam i z powrotem, przeł. Maria Skibniewska, Wydawnictwo Iskry, Warszawa 1997.pl
dc.referencesWartość i sens. Aksjologiczne aspekty teorii interpretacji, red. Edward Fiała, Andrzej Tyszczyk, Ryszard Zajączkowski, Wydawnictwo KUL, Lublin 2003.pl
dc.contributor.authorEmailedyta.woj@wp.pl
dc.identifier.doi10.18778/1505-9057.56.15
dc.relation.volume56


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0