Nauki o Wychowaniu. Studia Interdyscyplinarne 2021, Tom 12, Numer 1
Browse by
SPIS TREŚCI
1. O (nie)ustającej potrzebie duchowości w życiu i wychowaniu człowieka. Uwagi wstępneAnna Walczak, Marek Budajczak, Artur Jocz
2. On the (un)Ending Need for Spirituality in Human Life and Education. Introductory Remarks
Anna Walczak, Marek Budajczak, Artur Jocz
Studia i rozprawy
3. „Mocna” i „słaba” interpretacja duchowości a nauki o wychowaniuAnna Walczak
4. O nowej duchowości – próba opisu zjawiska
Janusz Mariański
5. Pojęcie duchowości w tradycji polskiej, świeckiej myśli pedagogicznej
Sławomir Sztobryn
6. Spiritualizing Education and Education that is Spiritualized
Marek Budajczak
7. Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera
Krystyna Ablewicz
8. Duch, który cierpi. O roli cierpienia i rytuału w przeżywaniu kryzysów na przykładzie szkoły waldorfskiej
Maja Dobiasz-Krysiak
9. Refleksyjno-egzystencjalny wymiar tanatopedagogiki obszarem wspierającym rozwój człowieka
Justyna Sztobryn-Bochomulska
10. „Życie duchowe” a „życie w duchu” – dialogiczna dystynkcja Martina Bubera
Witold P. Glinkowski
11. Lekcja godności, lekcja duchowości z Józefem Czapskim
Małgorzata Krakowiak
12. Kazus (anty)duchowości behawiorysty radykalnego B. F. Skinnera – perspektywa psychobiograficzna
Andrzej Pankalla, Agnieszka Wiatrowska
Prace z warsztatu
13. „Prawda serca”. Esej audiowizualny Piotra Załuskiego Herbert. Fresk w kościele (2005–2006) na lekcji języka polskiegoIwona Grodź
14. Strategia unikowego radzenia sobie młodzieży w wieku dorastania w sytuacji konfliktu społecznego w kontekście oceny poznawczej konfliktu i modelującego wpływu rodziców
Danuta Borecka-Biernat
Dyskusje / polemiki / recenzje
15. Deegoizacja jako cel wychowania – paradygmat duszyAndrzej Pankalla, Aleksandra Kilian
16. All Education is Spiritual and Ergo Homeschooling is Resurging
Brian D. Ray
17. Choćby i niedoskonale: Nauki pobrane z trzydziestu lat nauczania
Andrew Pudewa
18. Recenzja: Robert Kreitz, Ingried Miethe, Anja Tervooren (red.), Theorien in der qualitativen Bildungsforschung – Qualitative Bildungsforschung als Theoriegenerierung, Opladen Berlin Toronto 2016, Verlag Barbara Budrich, ss. 256
Danuta Urbaniak-Zając
Aktualia
19. III interdyscyplinarna konferencja z cyklu „(Re)konstrukcje codzienności wychowania” nt. „Ciało i cielesność – obecność i nieobecność w codzienności wychowania” (7–8 grudnia 2020)Bernadetta Żynis
Recent Submissions
-
III interdyscyplinarna konferencja z cyklu „(Re)konstrukcje codzienności wychowania” nt. „Ciało i cielesność – obecność i nieobecność w codzienności wychowania” (7–8 grudnia 2020)
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)On December 7–8, 2020, an on-line conference on the presence of the body and corporeality in everyday education was organized by the Department of Social Pedagogy of the University of Lodz and the Department of Philology ... -
Choćby i niedoskonale: Nauki pobrane z trzydziestu lat nauczania
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The author presents, in essay style, seven basic principles of adequate education resulting from his personal teaching experience. These are both pedeutological and pedagogical principles, including methodological and ... -
Recenzja: Robert Kreitz, Ingried Miethe, Anja Tervooren (red.), Theorien in der qualitativen Bildungsforschung – Qualitative Bildungsforschung als Theoriegenerierung, Opladen Berlin Toronto 2016, Verlag Barbara Budrich, ss. 256
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The text is a review of a monograph edited by Robert Kreitz, Ingried Miethe and Anja Tervooren, published by Kommision für qualitative Bildungs- und Biographieforschung Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaf. The ... -
All Education is Spiritual and Ergo Homeschooling is Resurging
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)All education is spiritual and ergo homeschooling is resurging. Parent-directed, family- and home-based private education schooling – that is, homeschooling – is millennia old and has experienced a notable renascence around ... -
Strategia unikowego radzenia sobie młodzieży w wieku dorastania w sytuacji konfliktu społecznego w kontekście oceny poznawczej konfliktu i modelującego wpływu rodziców
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The aim of the research was to search for personality and family predictors of avoidance strategies for coping with social conflict situations in adolescents. The analysis of the research material showed that a conflict ... -
„Prawda serca”. Esej audiowizualny Piotra Załuskiego Herbert. Fresk w kościele (2005–2006) na lekcji języka polskiego
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The aim of the text is a reflection on the methods of storytelling in the documentary film about the spiritual dimension of poetry in order to use the indicated film in educational classes. The example is film made by Piotr ... -
Deegoizacja jako cel wychowania – paradygmat duszy
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article focuses on man understood as a being that exists in the imaginary order and displays the ability to create images. One of the these images is the ego construct which will be revisioned in the perspective of the ... -
Kazus (anty)duchowości behawiorysty radykalnego B. F. Skinnera – perspektywa psychobiograficzna
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The purpose of the article is to show how the religious education that B. F. Skinner experienced changed his perception of man and the world, and ultimately influenced his abandonment of faith and directed him onto the ... -
Lekcja godności, lekcja duchowości z Józefem Czapskim
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The starting point of this article is the question what permanent and timeless elements are contained in the heritage of Józef Czapski – the painter and writer. Examples of relations between the artist’s biography and work ... -
„Życie duchowe” a „życie w duchu” – dialogiczna dystynkcja Martina Bubera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)For Martin Buber, the protagonist of the modern philosophy of dialogue, spiritual life is not an ontic distinction of human existence, but an opportunity that man has and should use because of his dialogical genesis, which ... -
Świadomość cielesności ducha i duchowości ciała w procesie wychowywania człowieka. Opis w kontekście bioenergetycznej analizy charakteru Aleksandra Lowena oraz porządku wartości Maxa Schelera
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)In the following text, the author, representing holistic anthropology, describes the mechanism of dependencies occurring between the educational intention of enabling the human for spiritual experiences, and the “traduction” ... -
Duch, który cierpi. O roli cierpienia i rytuału w przeżywaniu kryzysów na przykładzie szkoły waldorfskiej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The text is devoted to the role of ritual and art in overcoming individual suffering and social crises. Although unpopular in the contemporary culture of analgesics, focused on achieving quick results, the ritual process ... -
Refleksyjno-egzystencjalny wymiar tanatopedagogiki obszarem wspierającym rozwój człowieka
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article presents the issue of thanatopedagogy as a relatively new area of pedagogical research. The main emphasis of the discussion is placed on its philosophical character and the possibilities of supporting contemporary ... -
Pojęcie duchowości w tradycji polskiej, świeckiej myśli pedagogicznej
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article presents the variety of meanings associated with the concept of spirituality. It shows several characteristic definitions, which have been critically analysed in the context of Nawroczyński’s pedagogy of culture. ... -
Spiritualizing Education and Education that is Spiritualized
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)The article, based on the original definition of education, deals with the various circumstances of spiritualizing education, meant as an introduction to functioning within a certain religion, and, with educational ... -
O nowej duchowości – próba opisu zjawiska
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)Many sociologists pose the question whether we should be talking about a new sociological sub-discipline, namely, the sociology of spirituality, which analyses new forms of spirituality in the context of the transformation ... -
„Mocna” i „słaba” interpretacja duchowości a nauki o wychowaniu
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)In contemporary, secularized Western culture, more and more people talk about spirituality as non-religious or new spirituality, paying attention to its experience in the first person, usually in relation to existential ... -
On the (un)Ending Need for Spirituality in Human Life and Education. Introductory Remarks
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)In the context of considerations about the presence and absence of the Spirit and spirituality in the world, understanding this category and relating it to the sciences of education in an interdisciplinary approach, a ... -
O (nie)ustającej potrzebie duchowości w życiu i wychowaniu człowieka. Uwagi wstępne
(Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2021-07-01)In the context of considerations about the presence and absence of the Spirit and spirituality in the world, understanding this category and relating it to the sciences of education in an interdisciplinary approach, a ...