Archaeological, Alethurgical, and Dispositif Analysis: Discourse Studies on Higher Education in Poland from a Post-Foucauldian Perspective
Streszczenie
At the present stage of the reception of Foucault’s ideas, various theoretical and methodological trends coexist, within which the concepts of Michel Foucault are used fruitfully in empirical research. One of them is discourse studies understood as an inter- and transdisciplinary research area. This article distinguishes and describes three post-Foucauldian strategies of discourse analysis, the combined use of which in one research project is a proposal to integrate concepts scattered in Foucault’s various works. The strategies distinguished (archaeological, alethurgical, and dispositif) are characterized by the different analytical categories, understanding of discourse, and its relations with knowledge and power. The article presents selected results of the complementary use of concepts such as knowledge formation, alethurgy, confession, or the dispositif in the empirical research on the reform of higher education in Poland.
Collections
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Powiązane pozycje
Wyświetlanie pozycji powiązanych tytułem, autorstwem i tematem.
-
Zu Betrachtungsebenen der Akteure in einem Mediendiskurs
Kaczmarek, Dorota (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2014)Im vorliegenden Beitrag wird auf die Frage nach der Rolle der Akteure in einem Mediendiskurs kurz eingegangen. Im Fokus steht die kommunikationspragmatische Erfassung des Diskursverständnisses (nach Heinemann 2011) und ... -
Teorie dyskursu i dyskursy teorii
Artykuł odnosi się do źródeł i przejawów popularności analizy dyskursu we współczesnych naukach społecznych. W tym kontekście autor formułuje postulat świadomości dyskursowej i wskazuje na odmienne koncepcje dyskursu ... -
Krytyczna Analiza Dyskursu i jej zastosowanie w badaniu tekstów prasowych na temat edukacji
Dobrołowicz, Justyna; Dobrołowicz, Michał (Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2016)The aim of this article is discussing a new method of studying social reality – analysis of discourse. This method is connected with many cognitive possibilities and can be effectively used in analysis of texts (verbalized ...