Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSierocka, Iwona
dc.date.accessioned2021-08-10T06:51:51Z
dc.date.available2021-08-10T06:51:51Z
dc.date.issued2021-06-30
dc.identifier.issn0208-6069
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38588
dc.description.abstractThe subject of the deliberations are issues regarding the representativeness and size of workplace trade union organisations after the changes introduced in the Trade Unions Act in 2018. According to the obligatory provisions, the “representativeness” of a trade union organisation is traditionally conditional on its size, but not only the employees, but also other categories of the employed are taken into account. It is, inter alia, about persons providing work under a contract of mandate or a specific work contract and sole proprietors. By expanding the full rights of coalition onto persons performing work on the basis other than employment relationship, the legislator increased the percentage limits decisive in the matter of representativeness. At present, the representative trade union organisation above the workplace level is also an organisation uniting at least 15% of all people performing gainful work under the articles of association, not fewer, however, than 10,000 persons performing gainful work. It works similarly at the workplace level. With reference to workplace trade union organisations which belong to organisations above the workplace level which meet the criteria for representativeness as specified in the Social Dialogue Council Act, at least 8% of the staff of the given employer is required. In the case of workplace trade union organisations which do not participate in such structures, the representativeness is conditional on uniting of at least 15% of persons performing gainful work for the given employer (7% and 10%, respectively, were required earlier). Determining the number of the staff, the employees and persons providing gainful work under other bases being employed for at least 6 months before the commencement of negotiations or arrangements must be included. A significant novelty is the necessity to select a joint representation of the representative organisations at the workplace level that belong to the same Trade Union Federation or National Trade Union Confederation in matters regarding collective rights and interests of the persons performing gainful work.en
dc.description.abstractPrzedmiotem rozważań są kwestie dotyczące reprezentatywności oraz liczebności zakładowych organizacji związkowych po zmianach wprowadzonych w ustawie o związkach zawodowych w 2018 r. W świetle obowiązujących przepisów o „reprezentatywności” organizacji związkowej tradycyjnie decyduje jej liczebność, z tym zastrzeżeniem, że uwzględnia się nie tylko pracowników, ale także inne kategorie zatrudnionych. Chodzi tu o m.in. osoby świadczące pracę na podstawie na umowy zlecenia, umowy o dzieło, prowadzących jednoosobowo działalność gospodarczą. Rozszerzając pełne prawo koalicji na osoby wykonujące pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, ustawodawca podwyższył limity procentowe decydujące o przymiocie reprezentatywności. Obecnie na szczeblu ponadzakładowym za reprezentatywną uznaje się m.in. ponadzakładową organizację związkową, która zrzesza co najmniej nie 10%, ale 15% ogółu osób zatrudnionych objętych działaniem statutu, co powinno stanowić co najmniej 10 000 osób wykonujących pracę zarobkową. Podobnie na szczeblu zakładowym. W odniesieniu do zakładowych organizacji związkowych, które należą do organizacji ponadzakładowych spełniających przesłanki reprezentatywności określone w ustawie o Radzie Dialogu Społecznego, wymaga się zrzeszania co najmniej 8% załogi danego pracodawcy. W przypadku zakładowych organizacji związkowych nieuczestniczących w tego rodzaju strukturach o uzyskaniu przymiotu reprezentatywności, decyduje zrzeszanie co najmniej 15% wykonujących pracę zarobkową na rzecz określonego pracodawcy (uprzednio przewidywano odpowiednio 7% i 10%). Przy ustalaniu liczebności załogi należy wliczać pracowników i osoby świadczące pracę zarobkową na innej podstawie nieprzerwanie przez okres 6 miesięcy przed podjęciem rokowań lub uzgodnień. Istotnym novum ustawy jest konieczność wyłonienia przez reprezentatywne organizacje zakładowe, które wchodzą one w skład tego samego zrzeszenia (federacji) związków zawodowych lub ogólnokrajowej organizacji międzyzwiązkowej (konfederacji) wspólnej reprezentacji w sprawach dotyczących zbiorowych praw i interesów osób wykonujących pracę zarobkową.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesActa Universitatis Lodziensis. Folia Iuridicaen
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjecttrade unionen
dc.subjectrepresentativeness above the workplace levelen
dc.subjectrepresentativeness at the workplace levelen
dc.subjectthe size of the trade unionen
dc.subjectzwiązek zawodowypl
dc.subjectreprezentatywność na szczeblu ponadzakładowympl
dc.subjectreprezentatywność na szczeblu zakładowympl
dc.subjectliczebność związku zawodowegopl
dc.titleThe Issue of Representativeness in the Lights of the Amended Trade Unions Acten
dc.title.alternativeProblemy reprezentatywności w świetle znowelizowanych przepisów ustawy o związkach zawodowychpl
dc.typeArticle
dc.page.number39-50
dc.contributor.authorAffiliationUniversity of Bialystoken
dc.identifier.eissn2450-2782
dc.referencesFreedom of Association. Compilation of Decisions of the Committee on Freedom of Association. 2018. Geneva: International Labour Office.en
dc.referencesGoździewicz, Grzegorz. 2000. Ed. “Podstawowe zasady zbiorowego prawa pracy”. In Zbiorowe prawo pracy w społecznej gospodarce rynkowej. Toruń: TNOiK.en
dc.referencesHajn, Zbigniew. 2013. Zbiorowe prawo pracy. Zarys systemu. Warszawa: Wolters Kluwer.en
dc.referencesKsiążek, Daniel. 2019. In Zbiorowe prawo zatrudnienia. Komentarz. Edited by Krzysztof W. Baran. 137–139. Warszawa: Wolters Kluwer.en
dc.referencesLatos-Miłkowska, Monika. 2007. “Reprezentatywność w zbiorowych i indywidualnych stosunkach pracy”. In Zbiorowe a indywidualne prawo pracy. Edited by Ludwik Florek. 146. Warszawa: Wolters Kluwer.en
dc.referencesLatos-Miłkowska, Monika. 2019. “Reprezentatywność zakładowych organizacji związkowych po nowelizacji ustawy o związkach zawodowych – nowa jakość czy stracona szansa?”. Praca i Zabezpieczenie Społeczne 5: 28–35.en
dc.referencesLekston, Mariusz. 2019. In Zbiorowe prawo zatrudnienia. Komentarz. Edited by Krzysztof W. Baran. 141–154. Warszawa: Wolters Kluwer.en
dc.referencesMasewicz, Walery. 1993. “Reprezentatywność jako cecha związku zawodowego (na przykładzie NSSZ ‘Solidarność 80’)”. Praca i Zabezpieczenie Społeczne 5–6: 17–24.en
dc.referencesPliszkiewicz, Marek. Michał Seweryński. 1995. “Problemy reprezentatywności w zbiorowych stosunkach pracy”. Państwo i Prawo 9: 3–4.en
dc.referencesRączka, Krzysztof. 2008. In Kodeks pracy. Komentarz. Edited by Małgorzata Gersdorf, Krzysztof Rączka, Jacek Skoczyński, Zbigniew Salwa. 882. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.en
dc.referencesSanetra, Walerian. 1994. Prawo pracy. Białystok: Temida 2.en
dc.referencesSanetra, Walerian. Józef Iwulski. 2011. Eds. Kodeks pracy. Komentarz. Warszawa: Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis.en
dc.referencesSzmit, Jakub. 2019. “Reprezentatywność zakładowej organizacji związkowej w świetle nowelizacji ustawy o związkach zawodowych”. Praca i Zabezpieczenie Społeczne 3: 28–32.en
dc.referencesŚwiątkowski, Andrzej M. 2013. “Obowiązek władz państwowych promowania rokowań w sprawie układów zbiorowych pracy”. In Układy zbiorowe pracy. W stulecie urodzin Profesora Wacława Szuberta. Edited by Zbigniew Góral. 95–130. Warszawa: Lex a Wolters Kluwer business.en
dc.referencesŚwiątkowski, Andrzej M. 2014. In System prawa pracy. T. V. Zbiorowe prawo pracy. Edited by Krzysztof W. Baran. Warszawa: Lex a Wolters Kluwer business.en
dc.referencesWalczak, Krzysztof. 2018. “Pojęcie reprezentatywności związków zawodowych w świetle nowelizacji ustawy o związkach zawodowych”. Studia z Zakresu Prawa Pracy i Polityki Społecznej 3: 223–241.en
dc.referencesWratny, Jerzy. 2012. “Problem reprezentatywności związków zawodowych w zakładzie pracy. Więcej pragmatyzmu czy demokracji”. Praca i Zabezpieczenie Społeczne 3: 2–9.en
dc.contributor.authorEmaili.sierocka@uwb.edu.pl
dc.identifier.doi10.18778/0208-6069.95.04
dc.relation.volume95


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0