dc.contributor.author | Jachimowska, Katarzyna | |
dc.contributor.author | Pawłowska, Paulina | |
dc.date.accessioned | 2021-08-23T13:48:34Z | |
dc.date.available | 2021-08-23T13:48:34Z | |
dc.date.issued | 2020-11-26 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/38718 | |
dc.description.abstract | The paper concerns psycholinguistic phenomena connected with meta-language, meta-linguistic awareness and children’s semantic skills. The main aim of empirical activities was to analyze psychological and linguistic conditionings of acquiring the meanings of words by 4- and 6-year-old children. It was examined how children understand the meaning of words from two categories: home and family. The analyses and conclusions on the creation of meaning presented in the paper are focused around the symbiosis of two planes: cognitive and linguistic. An analysis of the collected empirical material shows that their compilation reveals the unique nature of children’s meta-language reflection, the character of concepts and notion profiles which are closely determined by mental processes. | en |
dc.description.abstract | Artykuł dotyczy psycholingwistycznych zjawisk związanych z metajęzykiem, świadomością metajęzykową oraz dziecięcą sprawnością semantyczną. Głównym celem działań empirycznych było zgłębienie psychologicznych i językowych uwarunkowań nabywania znaczeń wyrazów przez dzieci 4- i 6-letnie. Sprawdzono, jak dzieci rozumieją znaczenia wyrazów z dwóch kategorii: dom oraz rodzina. Zaprezentowane w artykule analizy i wnioski dotyczące kreowania znaczeń pojęć skoncentrowane są wokół symbiozy dwóch płaszczyzn: poznawczej oraz językowej. Analiza zebranego materiału empirycznego wskazała, że dzięki ich kompilacji ujawnia się specyfika dziecięcej refleksji metajęzykowej oraz profili pojęć – ściśle zdeterminowanych przez procesy mentalne. | pl |
dc.language.iso | en | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;4 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | meta-language | en |
dc.subject | meaning | en |
dc.subject | defining | en |
dc.subject | metajęzyk | pl |
dc.subject | znaczenie | pl |
dc.subject | definiowanie | pl |
dc.title | Psychological Determinants of Meta-Linguistic Skills by Pre-School Children | en |
dc.title.alternative | Psychologiczne uwarunkowania sprawności metajęzykowej dzieci w wieku przedszkolnym | pl |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 61-72 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Jachimowska, Katarzyna - University of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Logopaedics, Department of Contemporary Polish Language, 171/173 Pomorska street, 90-236 Łódź | en |
dc.contributor.authorAffiliation | Pawłowska, Paulina - University of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Logopaedics, Department of Contemporary Polish Language, 171/173 Pomorska street, 90-236 Łódź | en |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Aitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | en |
dc.references | Artowicz I., 2005, Prototyp, stereotyp oraz profile pojęcia “dom” w wypowiedziach młodzieży na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród uczniów klas I i II gimnazjum, “Komunikacja i Tekst w Perspektywie Rozwojowej i Dydaktycznej. Studia Pragmalingwistyczne”, no. 4, pp. 113–128. | en |
dc.references | Boniecka B., 2001, Definicje i eksplikacje dziecięce, [in:] S. Grabias (ed.), Zaburzenia mowy. Mowa. Teoria. Praktyka, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 159–174. | en |
dc.references | Borowiec H., 2001, Sprawność semantyczna dzieci w wieku przedszkolnym, [in:] S. Grabias (ed.), Zaburzenia mowy. Mowa. Teoria. Praktyka, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 151–157. | en |
dc.references | Domy, domki, domeczki – scenariusz zajęć, 2015, http://www.edukacja.edux.pl/p-26251-domy-domki-domeczki-scenariusz-zajec.php (accessed: 20.02.2019). | en |
dc.references | Drabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L. (eds.), 2009, Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.references | Grabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | en |
dc.references | Grabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [in:] S. Grabias, M. Kurkowski (eds.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 15–71. | en |
dc.references | Krasowicz-Kupis G., 1999, Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu dzieci 6–9-letnich, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej. | en |
dc.references | Kwarciak B., 1995, Początki i podstawowe mechanizmy świadomości metajęzykowej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | en |
dc.references | Manasterska-Wiącek E., 2018, Z dziecięcych refleksji nad językiem, “Etnolingwistyka”, vol. XXX, pp. 285–302. | en |
dc.references | Peplińska M., Święcicka M., 2005, Sposoby konceptualizacji pojęcia “miłość” w języku dzieci i młodzieży, “Komunikacja i Tekst w Perspektywie Rozwojowej i Dydaktycznej. Studia Pragmalingwistyczne”, no. 4, pp. 182–196. | en |
dc.references | Polański K. (ed.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum. | en |
dc.references | Porayski-Pomsta J., 1994, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego. | en |
dc.references | Strelau J., 2000, Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii, vol. I, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | en |
dc.references | Wiśniewska-Kin M., 2016, Dziecięce rozumienie świata – w poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 1(32), pp. 59–70. | en |
dc.references | Zimbardo P., 1999, Psychologia i życie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN. | en |
dc.contributor.authorEmail | Jachimowska, Katarzyna - katarzyna.jachimowska@uni.lodz.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Pawłowska, Paulina - p.pawlowska.137@gmail.com | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.04.04 | |