Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorJachimowska, Katarzyna
dc.contributor.authorPawłowska, Paulina
dc.date.accessioned2021-08-23T13:48:34Z
dc.date.available2021-08-23T13:48:34Z
dc.date.issued2020-11-26
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38718
dc.description.abstractThe paper concerns psycholinguistic phenomena connected with meta-language, meta-linguistic awareness and children’s semantic skills. The main aim of empirical activities was to analyze psychological and linguistic conditionings of acquiring the meanings of words by 4- and 6-year-old children. It was examined how children understand the meaning of words from two categories: home and family. The analyses and conclusions on the creation of meaning presented in the paper are focused around the symbiosis of two planes: cognitive and linguistic. An analysis of the collected empirical material shows that their compilation reveals the unique nature of children’s meta-language reflection, the character of concepts and notion profiles which are closely determined by mental processes.en
dc.description.abstractArtykuł dotyczy psycholingwistycznych zjawisk związanych z metajęzykiem, świadomością metajęzykową oraz dziecięcą sprawnością semantyczną. Głównym celem działań empirycznych było zgłębienie psychologicznych i językowych uwarunkowań nabywania znaczeń wyrazów przez dzieci 4- i 6-letnie. Sprawdzono, jak dzieci rozumieją znaczenia wyrazów z dwóch kategorii: dom oraz rodzina. Zaprezentowane w artykule analizy i wnioski dotyczące kreowania znaczeń pojęć skoncentrowane są wokół symbiozy dwóch płaszczyzn: poznawczej oraz językowej. Analiza zebranego materiału empirycznego wskazała, że dzięki ich kompilacji ujawnia się specyfika dziecięcej refleksji metajęzykowej oraz profili pojęć – ściśle zdeterminowanych przez procesy mentalne.pl
dc.language.isoen
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;4pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectmeta-languageen
dc.subjectmeaningen
dc.subjectdefiningen
dc.subjectmetajęzykpl
dc.subjectznaczeniepl
dc.subjectdefiniowaniepl
dc.titlePsychological Determinants of Meta-Linguistic Skills by Pre-School Childrenen
dc.title.alternativePsychologiczne uwarunkowania sprawności metajęzykowej dzieci w wieku przedszkolnympl
dc.typeArticle
dc.page.number61-72
dc.contributor.authorAffiliationJachimowska, Katarzyna - University of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Logopaedics, Department of Contemporary Polish Language, 171/173 Pomorska street, 90-236 Łódźen
dc.contributor.authorAffiliationPawłowska, Paulina - University of Lodz, Faculty of Philology, Institute of Polish Philology and Logopaedics, Department of Contemporary Polish Language, 171/173 Pomorska street, 90-236 Łódźen
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesAitchison J., 1991, Ssak, który mówi. Wstęp do psycholingwistyki, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.en
dc.referencesArtowicz I., 2005, Prototyp, stereotyp oraz profile pojęcia “dom” w wypowiedziach młodzieży na podstawie ankiet przeprowadzonych wśród uczniów klas I i II gimnazjum, “Komunikacja i Tekst w Perspektywie Rozwojowej i Dydaktycznej. Studia Pragmalingwistyczne”, no. 4, pp. 113–128.en
dc.referencesBoniecka B., 2001, Definicje i eksplikacje dziecięce, [in:] S. Grabias (ed.), Zaburzenia mowy. Mowa. Teoria. Praktyka, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 159–174.en
dc.referencesBorowiec H., 2001, Sprawność semantyczna dzieci w wieku przedszkolnym, [in:] S. Grabias (ed.), Zaburzenia mowy. Mowa. Teoria. Praktyka, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 151–157.en
dc.referencesDomy, domki, domeczki – scenariusz zajęć, 2015, http://www.edukacja.edux.pl/p-26251-domy-domki-domeczki-scenariusz-zajec.php (accessed: 20.02.2019).en
dc.referencesDrabik L., Kubiak-Sokół A., Sobol E., Wiśniakowska L. (eds.), 2009, Słownik języka polskiego, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.referencesGrabias S., 1997, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.en
dc.referencesGrabias S., 2014, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [in:] S. Grabias, M. Kurkowski (eds.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, pp. 15–71.en
dc.referencesKrasowicz-Kupis G., 1999, Rozwój metajęzykowy a osiągnięcia w czytaniu dzieci 6–9-letnich, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.en
dc.referencesKwarciak B., 1995, Początki i podstawowe mechanizmy świadomości metajęzykowej, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.en
dc.referencesManasterska-Wiącek E., 2018, Z dziecięcych refleksji nad językiem, “Etnolingwistyka”, vol. XXX, pp. 285–302.en
dc.referencesPeplińska M., Święcicka M., 2005, Sposoby konceptualizacji pojęcia “miłość” w języku dzieci i młodzieży, “Komunikacja i Tekst w Perspektywie Rozwojowej i Dydaktycznej. Studia Pragmalingwistyczne”, no. 4, pp. 182–196.en
dc.referencesPolański K. (ed.), 1999, Encyklopedia językoznawstwa ogólnego, Wrocław: Wydawnictwo Ossolineum.en
dc.referencesPorayski-Pomsta J., 1994, Umiejętności komunikacyjne dzieci w wieku przedszkolnym. Studium psycholingwistyczne, Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.en
dc.referencesStrelau J., 2000, Psychologia. Podręcznik akademicki. Podstawy psychologii, vol. I, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.en
dc.referencesWiśniewska-Kin M., 2016, Dziecięce rozumienie świata – w poszukiwaniu uzasadnień postępowania badawczego, “Problemy Wczesnej Edukacji”, no. 1(32), pp. 59–70.en
dc.referencesZimbardo P., 1999, Psychologia i życie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.en
dc.contributor.authorEmailJachimowska, Katarzyna - katarzyna.jachimowska@uni.lodz.pl
dc.contributor.authorEmailPawłowska, Paulina - p.pawlowska.137@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.04.04


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0