Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorMartysz, Czesław Bartłomiej
dc.date.accessioned2021-09-06T15:11:32Z
dc.date.available2021-09-06T15:11:32Z
dc.date.issued2021-09-03
dc.identifier.issn2391-6478
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/38990
dc.description.abstractAfter the Getback SA scam, a special Bond Issuers’ Register (RZE) was created to strengthen market supervision, which makes it easier for investors to search for information on debt securities. Thanks to this register, we can finally learn about the actual size and several important features of the Polish non-Treasury debt securities market. The first objective of the article is to show significant changes in the law concerning the form of registration of bonds and their potential impact on further market development. The second goal is to show the previously unknown scale and main features of the bond market, including in particular municipal bonds.The first hypothesis is that the obligatory registration of bonds in KDPW together with the publicly available Bond Issuers' Register (RZE) have improved the transparency and security level of the Polish non-treasury bond market and facilitated trading in these securities on the secondary market. The second hypothesis is that the Bond Issuers’ Register is the first publicly available tool for a comprehensive analysis of the Polish non-treasury bond market, which revealed, among other things, the high fragmentation of issuers (especially in local government bonds), the dominance of state-controlled issuers, the predominance of floating rate bonds and a significant size of the bond market registered outside KDPW.en
dc.description.abstractPo aferze Getback SA, w celu wzmocnienia nadzoru nad rynkiem obligacji, stworzono specjalny Rejestr Zobowiązań Emitentów (RZE), który ułatwia inwestorom wyszukiwanie informacji na temat papierów dłużnych. Rejestr ten po raz pierwszy ujawnił rzeczywisty rozmiar oraz kilka ważnych cech polskiego rynku obligacji nieskarbowych. Pierwszym celem artykułu jest pokazanie istotnych zmian prawa dotyczących rejestracji obligacji oraz ich potencjalnego wpływu na dalszy rozwój rynku. Drugim celem jest ukazanie nieznanej dotąd skali i głównych cechy rynku obligacji, w tym w szczególności obligacji komunalnych.Pierwsza hipoteza brzmi: obowiązkowa rejestracja obligacji w KDPW wraz z publicznie dostępnym Rejestrem Zobowiązań Emitentów poprawiły przejrzystość i poziom bezpieczeństwa polskiego rynku obligacji nieskarbowych oraz ułatwiły obrót tymi papierami na rynku wtórnym. Druga hipoteza brzmi: Rejestr Zobowiązań Emitentów jest pierwszym publicznie dostępnym narzędziem do kompleksowej analizy polskiego rynku obligacji nieskarbowych, który ujawnił m.in. duże rozdrobnienie emitentów (w szczególności w obligacjach samorządowych), dominację emitentów kontrolowanych przez Skarb Państwa, przewagę obligacji o zmiennym oprocentowaniu oraz znaczącą liczbę obligacji zarejestrowanych poza KDPW.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesFinanse i Prawo Finansowepl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectnon-treasury bondsen
dc.subjectmunicipal bondsen
dc.subjectdebt securitiesen
dc.subjectbond registeren
dc.subjectbond issuers’ registeren
dc.subjectobligacjepl
dc.subjectobligacje komunalnepl
dc.subjectobligacje nieskarbowepl
dc.subjectrejestr obligacjipl
dc.subjectrejestr zobowiązań emitentówpl
dc.titlePolski rynek obligacji nieskarbowych – nowe zasady rejestracji obligacji oraz analiza rejestru zobowiązań emitentówpl
dc.title.alternativePolish Non-Treasury Bond Market – New Bond Registration Rules and Analysis of the Bond Issuers’ Registeren
dc.typeArticle
dc.page.number101-117
dc.contributor.authorAffiliationSzkoła Główna Handlowa w Warszawie, Instytut Finansówpl
dc.identifier.eissn2353-5601
dc.referencesFitch Polska, 2020, Rating&Rynek, 31.03.2020, https://www.fitchratings.com/research/pl/international-public-finance/rating-rynek-03-2020-27-05-2020 [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesGetback SA, 2017, Raport bieżący EBI 39/2017 z dnia 7 kwietnia 2017 r., https://www.getbacksa.pl/relacje-inwestorskie/raporty-biezace/raporty-biezace-ebi [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesGetback SA, 2018, Raport bieżący ESPI 60/2018 z dnia 2 maja 2018 r., https://www.getbacksa.pl/relacje-inwestorskie/raporty-biezace/raporty-biezace-espi [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesHajdys D., 2019, Architektura rynku obligacji komunalnych w Polsce w świetle obowiązujących przepisów prawa, „Finanse Komunalne”, nr 3.pl
dc.referencesKomisja Nadzoru Finansowego (KNF), 2018, Komunikat KNF w sprawie oferowania obligacji z 29 maja 2018 r., https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Komunikat_KNF_ws_oferowania_obligacji_61922.pdf [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesKomisja Nadzoru Finansowego (KNF), 2019, Zaktualizowane stanowisko UKNF (…) z dnia 12 sierpnia 2019 r., https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Komunikat_dot_rozporzadzenia_prospektowego_12-08-2019_66779.pdf [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesKrajowy Depozyt Papierów Wartościowych (KDPW), Regulamin KDPW, http://www.kdpw.pl/pl/Regulacje/Strony/regulacje.aspx [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesMartysz C., Bartlewski B., 2018, Podatek bankowy – koncepcja europejska i studium przypadków wybranych krajów UE, „Studia BAS”, nr 1(53), Nowa architektura europejskiego systemu finansowego, Biuro Analiz Sejmowych.pl
dc.referencesNajwyższa Izba Kontroli (NIK), 2019, Działalność organów i instytucji państwowych oraz podmiotów organizujących rynek finansowy wobec spółki Getback SA, podmiotów oferujących jej papiery wartościowe oraz ją audytujących, Informacja o wynikach kontroli, https://www.nik.gov.pl/plik/id,21685,vp,24335.pdf [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesNarodowy Bank Polski (NBP), 2020, Nieskarbowe dłużne papiery wartościowe, https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/dealerska/dealerska.htm [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesPekao Obligacji Samorządowych, statut funduszu, https://pekaotfi.pl/produkty/fundusze-inwestycyjne/pekao-obligacji-samorzadowych [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesRejestr Zobowiązań Emitentów [RZE], https://rze.info/ [dostęp 4.06.2020].pl
dc.referencesUstawa z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, Dz.U. 2020, poz. 72, 278, 1087 z późn. zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe, Dz.U. 2019, poz. 2357 z późn. zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych, Dz.U. 2020, poz. 815 z późn zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych, Dz.U. 2019, poz. 1843.pl
dc.referencesUstawa z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, Dz.U. 2020, poz. 95, 695 z późn. zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, Dz.U. 2020, poz. 89 z późn. zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 15 stycznia 2015 r. o obligacjach, Dz.U. 2015, poz. 238 z późn. zm.pl
dc.referencesUstawy z dnia 10 czerwca 2016 r. o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym, systemie gwarantowania depozytów oraz przymusowej restrukturyzacji, Dz.U. 2020, poz. 842 z późn. zm.pl
dc.referencesUstawa z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem nadzoru nad rynkiem finansowym oraz ochrony inwestorów na tym rynku, Dz.U. 2018, poz. 2243 z późn. zm.pl
dc.references[www1] https://gpwcatalyst.pl/emitenci-obligacji-dokumenty-firmy [dostęp 4.06.2020].pl
dc.references[www2] https://www.grantthornton.global/globalassets/1.-member-firms/global/insights/article-pdfs/ifrs/gti-get-ready-ifrs-9-issue-1-classifying-and-measuring-financial-instruments-upd.pdf [dostęp 4.06.2020].pl
dc.references[www3] https://www.nbp.pl/home.aspx?f=/statystyka/dealerska/dealerska.htm [dostęp 4.06.2020].pl
dc.contributor.authorEmailcmarty@sgh.waw.pl
dc.identifier.doi10.18778/2391-6478.S.2021.06


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0