dc.contributor.author | Pryszmont, Martyna Paulina | |
dc.contributor.editor | Kafar, Marcin | |
dc.date.accessioned | 2021-09-29T15:08:58Z | |
dc.date.available | 2021-09-29T15:08:58Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Pryszmont-Ciesielska M., „Ja” badacza w podejściu auto/biograficznym. Ujęcie metodologiczne, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 205-214, DOI: 10.18778/8088-222-5.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-222-5 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/39240 | |
dc.description.abstract | The text concerns the possibilities to employ the auto/biographical approach in research on education. The researcher’s personal biography may not only define the perspective for scholarly cognition but also become the research object itself. The author ponders about how to mark and place the biography of the cognitive subject in the research process. The presented text is an attempt to answer this question and find a methodological justification for such research practices. In order to achieve that the author describes selected approaches: the biographical and ethnographic approach as well as action research, which allow incorporating the researcher’s “self” in their research. The author then proposes some methods for researchers to write about themselves which give them the ability to present their own autobiographical account. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Kafar M. (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | Perspektywy Biograficzne;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | podejście auto/biograficzne | pl_PL |
dc.subject | biografia podmiotu poznającego | pl_PL |
dc.subject | „ja” badacz | pl_PL |
dc.subject | podejście autobiograficzne | pl_PL |
dc.title | „Ja” badacza w podejściu auto/biograficznym. Ujęcie metodologiczne | pl_PL |
dc.title.alternative | The Researcher`s “Self” in the Auto/Biographical Approach. A Methodological Perspective | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 205-214 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki, Zakład Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowych | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-223-2 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Dr, andragog, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, członkini ATA. Zainteresowania naukowe: nieformalna edukacja dorosłych oraz metodologia badań społecznych, w tym jakościowe podejścia badawcze: auto/biograficzne, inspirowane sztuką oraz metody wizualne. | pl_PL |
dc.references | Alheit P., 1995, Biographical learning. Theoretical outline, challenges and contradictions of a new approach in adult education, [w:] P. Alheit (red.), The Biographical approach in European adult education, Wien, s. 57–74. | pl_PL |
dc.references | Bron A., 2009, Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 37–54. | pl_PL |
dc.references | Foucault M., 1998, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Giza-Poleszczuk A., 1990, Autobiografia. Między symbolem a rzeczywistością, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 34, nr 1, s. 95–112. | pl_PL |
dc.references | Kafar M., 2011, Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, s. 37–66. | pl_PL |
dc.references | Kubinowski D., 2010, Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, s. 29–44. | pl_PL |
dc.references | Malewski M., 1998, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Malewski M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław. | pl_PL |
dc.references | Miller N., 2003, Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, przeł. Z. Sidorkiewicz, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukcja”, t. 21, nr 1, s. 121–140. | pl_PL |
dc.references | Piekarski J., 2006, O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice ― perspektywa biografii, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowana humanistycznie, Kraków, s. 97–126. | pl_PL |
dc.references | Pryszmont-Ciesielska M., 2006, Two metaphors of a meeting with culture ― autobiographical researcher’s perspective, „Kultura i Edukacja”, nr 4, s. 70–76. | pl_PL |
dc.references | Pryszmont-Ciesielska M., 2008, Badacz wobec kultury ― o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Kraków, s. 41–53. | pl_PL |
dc.references | Słownik… Słownik Języka Polskiego (wydanie internetowe dostępne pod adresem www.sjp.pwn.pl). | pl_PL |
dc.references | Tokarczuk O., 2012, Moment niedźwiedzia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Urbaniak-Zając D., 2011, Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź, s. 5–27. | pl_PL |
dc.references | Usher R., Bryant I., Johnston R., 2001, Podmiot poznający w badaniach edukacyjnych (perspektywa postmodernistyczna), przeł. A. Wierzbicka, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukacja”, t. 14, nr 2, s. 83–97. | pl_PL |
dc.references | Pryszmont-Ciesielska M., 2009, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją ― propozycja metodologiczna, „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja”, nr 2, s. 37–49. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | mpc@pedagogika.uni.wroc.pl | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-222-5.10 | |
dc.discipline | nauki socjologiczne | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |