Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPryszmont, Martyna Paulina
dc.contributor.editorKafar, Marcin
dc.date.accessioned2021-09-29T15:08:58Z
dc.date.available2021-09-29T15:08:58Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.citationPryszmont-Ciesielska M., „Ja” badacza w podejściu auto/biograficznym. Ujęcie metodologiczne, [w:] Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Kafar M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 205-214, DOI: 10.18778/8088-222-5.10pl_PL
dc.identifier.isbn978-83-8088-222-5
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/39240
dc.description.abstractThe text concerns the possibilities to employ the auto/biographical approach in research on education. The researcher’s personal biography may not only define the perspective for scholarly cognition but also become the research object itself. The author ponders about how to mark and place the biography of the cognitive subject in the research process. The presented text is an attempt to answer this question and find a methodological justification for such research practices. In order to achieve that the author describes selected approaches: the biographical and ethnographic approach as well as action research, which allow incorporating the researcher’s “self” in their research. The author then proposes some methods for researchers to write about themselves which give them the ability to present their own autobiographical account.pl_PL
dc.description.sponsorshipUdostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofKafar M. (red.), Auto/biograficzne aspekty praktyk poznawczych, „Perspektywy Biograficzne”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016;
dc.relation.ispartofseriesPerspektywy Biograficzne;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectpodejście auto/biograficznepl_PL
dc.subjectbiografia podmiotu poznającegopl_PL
dc.subject„ja” badaczpl_PL
dc.subjectpodejście autobiograficznepl_PL
dc.title„Ja” badacza w podejściu auto/biograficznym. Ujęcie metodologicznepl_PL
dc.title.alternativeThe Researcher`s “Self” in the Auto/Biographical Approach. A Methodological Perspectivepl_PL
dc.typeBook chapterpl_PL
dc.rights.holder© Copyright by Authors, Łódź 2016, © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016pl_PL
dc.page.number205-214pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Wrocławski, Instytut Pedagogiki, Zakład Edukacji Dorosłych i Studiów Kulturowychpl_PL
dc.identifier.eisbn978-83-8088-223-2
dc.contributor.authorBiographicalnoteDr, andragog, adiunkt w Instytucie Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego, członkini ATA. Zainteresowania naukowe: nieformalna edukacja dorosłych oraz metodologia badań społecznych, w tym jakościowe podejścia badawcze: auto/biograficzne, inspirowane sztuką oraz metody wizualne.pl_PL
dc.referencesAlheit P., 1995, Biographical learning. Theoretical outline, challenges and contradictions of a new approach in adult education, [w:] P. Alheit (red.), The Biographical approach in European adult education, Wien, s. 57–74.pl_PL
dc.referencesBron A., 2009, Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 10, s. 37–54.pl_PL
dc.referencesFoucault M., 1998, Nadzorować i karać. Narodziny więzienia, przeł. T. Komendant, Warszawa.pl_PL
dc.referencesGiza-Poleszczuk A., 1990, Autobiografia. Między symbolem a rzeczywistością, „Kultura i Społeczeństwo”, t. 34, nr 1, s. 95–112.pl_PL
dc.referencesKafar M., 2011, Biograficzne epifanie w kontekście tworzenia podstaw jakościowego kolektywu myślowego [w:] M. Kafar (red.), Biografie naukowe. Perspektywa transdyscyplinarna, Łódź, s. 37–66.pl_PL
dc.referencesKubinowski D., 2010, Przyrodnicze i humanistyczne podstawy badań pedagogicznych, [w:] S. Palka (red.), Podstawy metodologii badań w pedagogice, Gdańsk, s. 29–44.pl_PL
dc.referencesMalewski M., 1998, Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMalewski M., 2010, Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMiller N., 2003, Auto/biografia w badaniach nad edukacją i uczeniem się całożyciowym, przeł. Z. Sidorkiewicz, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukcja”, t. 21, nr 1, s. 121–140.pl_PL
dc.referencesPiekarski J., 2006, O drugoplanowych warunkach poprawności praktyki badawczej w pedagogice ― perspektywa biografii, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowana humanistycznie, Kraków, s. 97–126.pl_PL
dc.referencesPryszmont-Ciesielska M., 2006, Two metaphors of a meeting with culture ― autobiographical researcher’s perspective, „Kultura i Edukacja”, nr 4, s. 70–76.pl_PL
dc.referencesPryszmont-Ciesielska M., 2008, Badacz wobec kultury ― o „podróżowaniu”, czyli o badaniu świata społecznego, [w:] W. Jakubowski (red.), Kultura i edukacja (konteksty i kontrowersje), Kraków, s. 41–53.pl_PL
dc.referencesSłownik… Słownik Języka Polskiego (wydanie internetowe dostępne pod adresem www.sjp.pwn.pl).pl_PL
dc.referencesTokarczuk O., 2012, Moment niedźwiedzia, Warszawa.pl_PL
dc.referencesUrbaniak-Zając D., 2011, Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Uczenie się z (własnej) biografii, Łódź, s. 5–27.pl_PL
dc.referencesUsher R., Bryant I., Johnston R., 2001, Podmiot poznający w badaniach edukacyjnych (perspektywa postmodernistyczna), przeł. A. Wierzbicka, „Teraźniejszość ― Człowiek ― Edukacja”, t. 14, nr 2, s. 83–97.pl_PL
dc.referencesPryszmont-Ciesielska M., 2009, Podejście auto/biograficzne w badaniach nad edukacją ― propozycja metodologiczna, „Teraźniejszość — Człowiek — Edukacja”, nr 2, s. 37–49.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmpc@pedagogika.uni.wroc.plpl_PL
dc.identifier.doi10.18778/8088-222-5.10
dc.disciplinenauki socjologicznepl_PL
dc.disciplinepedagogikapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe