Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGacka, Ewa
dc.date.accessioned2021-12-27T10:25:07Z
dc.date.available2021-12-27T10:25:07Z
dc.date.issued2021-12-22
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40292
dc.description.abstractDiGeorge’s syndrome is a set of congenital defects and abnormalities caused by a deletion of chromosome 22 (loss of a fragment of the long arm of this chromosome). The symptoms of the disease include, but are not limited to: heart defects, hypocalcaemia, decreased level of calcium in the body), immune disorders, as well as facial dysmorphism, irregularities in the structure of the palate, decreased muscle tone, abnormalities in cognitive development, hearing loss, speech disorders. Patients with this diagnosis require multi-specialist care, including speech therapy. The article presents the results of the diagnosis of primary speech activities, the auditory responses and also communication and social skills of a 6-month-old child with DiGeorge syndrome, as well as the therapeutic recommendations formulated on its basis.en
dc.description.abstractZespół DiGeorge’a to zestaw wad wrodzonych oraz nieprawidłowości spowodowanych delecją chromosomu 22 (utratą fragmentu długiego ramienia tego chromosomu). Do objawów schorzenia zalicza się między innymi: wady serca, hipokalcemię (obniżony poziom wapnia w organizmie), zaburzenia odporności, a także dysmorfizm twarzy, nieprawidłowości w budowie podniebienia, obniżone napięcie mięśniowe, nieprawidłowości w rozwoju poznawczym, niedosłuch, zaburzenia mowy. Pacjenci z tym rozpoznaniem wymagają wielospecjalistycznej opieki, w tym pomocy logopedycznej. W artykule przedstawiono wyniki diagnozy czynności prymarnych mowy, reakcji słuchowych oraz umiejętności komunikacyjnych i społecznych sześciomiesięcznego dziecka z zespołem DiGeorge’a, jak również sformułowane na jej podstawie zalecenia terapeutyczne.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;5pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectDiGeorge syndromeen
dc.subjectinfanten
dc.subjectspeech therapy diagnosisen
dc.subjectprimary activitiesen
dc.subjectcommunication skillsen
dc.subjectzespół DiGeorge’apl
dc.subjectniemowlępl
dc.subjectdiagnoza logopedycznapl
dc.subjectczynności prymarnepl
dc.subjectumiejętności komunikacyjnepl
dc.titleLogopedyczna ocena sześciomiesięcznego niemowlęcia z zespołem DiGeorge’apl
dc.title.alternativeSpeech Therapy Assessment of a 6-Month-Old Infant with DiGeorge Syndromeen
dc.typeArticle
dc.page.number25-34
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Polskiej i Logopedii, Zakład Dialektologii Polskiej i Logopedii, ul. Pomorska 171/173, 90-236 Łódźpl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesBogudzińska I., Woźniak T., 2013, Kwestionariusz wczesnej diagnozy logopedycznej (KWDL): propozycja diagnozy dzieci w przedziale wieku od 6. do 36. miesiąca życia, „Logopedia”, nr 42, s. 203–214.pl
dc.referencesCancrini C., Puliafito P., Digilio C., Soresina A., Martino S., Rondelli R., Consolini R., Ruga E. M., Cardinale F., Finocchi A., Romiti M. L., Martire B., Bacchetta R., Albano V., Carotti A., Specchia F., Montin D., Cirillo E., Cocchi G., Trizzino A., Bossi G., Milanesi O., Azzari C., Corsello G., Pignata C., Aiuti A., Pietrogrande M. C., Marino B., Ugazio A. G., Plebani A., Rossi P., 2014, Clinical Features and Follow-Up in Patients with 22q11.2 Deletion Syndrome, „Journal of Pediatrics”, vol. 164(6), s. 1475–1480.pl
dc.referencesCieszyńska J., Korendo M., 2008, Wczesna interwencja terapeutyczna. Stymulacja rozwoju dziecka od noworodka do 6 roku życia, Kraków: Wydawnictwo Edukacyjne.pl
dc.referencesCywińska-Bernas A., Paśnik J., Szałowska D., Pilarz E., 2018, Psycho-social problems in patients with 22q11.2 deletion syndrome – according to subjective evaluation by parents, „Family Medicine and Primary Care Review”, vol. 20(2), s. 117–123.pl
dc.referencesFomin A. B.F., Pastorino A. C., Kim C., Pereira C. A., Carneiro-Sampaio M., Abe-Jacob C. M., 2010, DiGeorge Syndrome: a not so rare disease, „Clinics”, vol. 65(9), s. 865–869.pl
dc.referencesGacka E., 2016, Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 14, s. 13–28.pl
dc.referencesGacka E., 2017, Czynniki ryzyka wystąpienia nieprawidłowości w kształtowaniu się mowy u dzieci urodzonych przed terminem (wcześniaków) w świetle założeń profilaktyki logopedycznej, [w:] D. Pluta-Wojciechowska, B. Sambor (red.), Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 191–202.pl
dc.referencesGacka E., 2019, Podejście interakcyjne rodzic – dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy, „Logopedia”, nr 48(2), s. 261–275.pl
dc.referencesGacka E., 2020, Secondary speech therapy prophylaxis aimed at children with low birth weight – a part of research, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 30, s. 109–123.pl
dc.referencesGrygieńczo-Raźniewska E., Studniak E., Zajączek S., 2008, Rodzicielskie uwarunkowania zespołów delecji 22q11.2, „Pediatria Polska”, nr 83, s. 513–521.pl
dc.referencesHomans J. F., Tromp I. N., Colo D., Schlösser T. P.C., Kruyt M. C., Deeney V. F.X., Crowley T. B., McDonald-McGinn D. M., Castelein R. M., 2018, Orthopaedic manifestations within the 22q11.2 Deletion syndrome: A systematic reviews, „American Journal of Medical Genetics”, vol. 176(10), s. 2104–2120.pl
dc.referencesICD-10, Międzynarodowa statystyczna klasyfikacja chorób i problemów zdrowotnych, 2008, Rewizja 10, t. I.pl
dc.referencesKluj P., Gaszyński T., 2014, Różnicowanie wybranych odrębności anatomicznych i fizjologicznych dziecka w stanie zagrożenia życia, terminologia, drogi oddechowe, oddychanie, „Ostry Dyżur”, t. 7, nr 2, s. 69–72.pl
dc.referencesLackey A. E., Muzio M. R., 2020, DiGeorge Syndrome https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK549798 (dostęp: 24.09.2020).pl
dc.referencesŁada A., 2012, Czynniki rokownicze rozwoju mowy w okresie prelingwalnym w świetle koncepcji neurorozwojowej, „Forum Logopedyczne”, nr 20, s. 56–72.pl
dc.referencesMachoś M., 2013, Uwagi o ważności wczesnej diagnozy neurologopedycznej, „Logopedia Silesiana”, nr 2, s. 84–100.pl
dc.referencesMasgutowa S., Regner A., 2009, Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, Wrocław: Wydawnictwo Continuo.pl
dc.referencesOlszanowski A., Białkowski J., Szkutnik M., 2003, Częstość występowania ubytków przegrody międzykomorowej oraz ich samoistnego zamykania się u dzieci, „Folia Cardiologica”, t. 10, nr 6, s. 785–790.pl
dc.referencesPaśnik J., Cywińska-Bernas A., Piotrowicz M., 2007, Zespół mikrodelecji 22q11.2 – zagadnienia immunologiczne, „Postępy Higieny i Medycyny Doświadczalnej”, nr 61, s. 361–368.pl
dc.referencesPluta-Wojciechowska D., 2011, Mowa dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Pedagogicznego.pl
dc.referencesPorayski-Pomsta J., 2015, O rozwoju mowy dziecka. Dwa studia, Warszawa: Dom Wydawniczy ELIPSA.pl
dc.referencesSkoczyńska M., Lehman I., 2017, Zespół mikrodelecji 22q11.2 jako problem wielodyscyplinarny, „Pediatria i Medycyna Rodzinna”, nr 13(4), s. 439–449.pl
dc.referencesStecko E., 2013, Logopedia małego dziecka, Legionowo: Wydawnictwo ES.pl
dc.referencesYoo D. Y., Kim H. J., Cho K. H., Kwon E. B., Yoo E.-G., 2017, Delayed diagnosis of 22q11 deletion syndrome due to late onset hypocalcemia in a 11-year-old girl with imperforated anus, „Annals of Pediatric Endocrinology & Metabolism”, vol. 22(2), s. 133–138.pl
dc.contributor.authorEmailewa.gacka@uni.lodz.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.05.02


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0