Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorGołda, Michał
dc.date.accessioned2022-02-17T12:49:00Z
dc.date.available2022-02-17T12:49:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.issn1689-4286
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/40652
dc.description.abstractIdea „szlachetnego dzikusa” przedstawiona przez Jeana Jacquesa Rousseau została wykorzystana w rozważaniach anarchoprymitywistów. Celem artykułu jest porównacie „szlachetnego dzikusa” Rousseau ze współczesnym „szlachetnym dzikusem” anarchoprymitywistów. Człowiek żyjący w stanie natury Rousseau to figura retoryczna, za sprawą której francuski filozof chciał rozważyć opozycję życia w naturze i poza naturą. Wydobyć różnicę między ludźmi funkcjonującymi w społeczeństwach cywilizowanych, a dzikimi jednostkami pozostającymi w pełnej symbiozie z naturą. Według niego porzucając przyrodę na rzecz życia w społeczeństwie, „szlachetny dzikus” stracił wiele pierwotnych i naturalnych przymiotów, zyskując w zamian profity potrzebne do zbiorowej egzystencji. Anarchoprymitywistyczna technofobia wyraża się w przekonaniu, że nauka i technika nie są w stanie dać człowiekowi szczęścia oraz prowadzą do degradacji środowiska, alienacji człowieka z natury I zniewolenia ludzi przez system. Postulowany przez nich powrót do natury ma na celu odrzucenie technologii, cywilizacji i społecznych zwierzchności oraz przejście z osiadłego do łowiecko-zbierackiego trybu życia. Ma to na nowo „obudzić” w ludziach szczęśliwego, szlachetnego dzikusa. Czy jest to jednak możliwe? Czy człowiek żyjący w symbiozie z naturą, postulowany przez anarchoprymitywistów, jest jedynie figurą retoryczną, jak obecny w filozofii Rousseau szlachetny dzikus? Czy możliwy jest prawdziwy powrót do natury, czy są to tylko I wyłącznie ideologiczne spekulacje?pl_PL
dc.description.abstractThe idea of "noble savage" presented by Jean Jacques Rousseau was used in the deliberations of anarcho-primitivists. The purpose of this paper is to compare Rousseau's "noble savage" with the contemporary "noble savage" of anarcho-primitivists. Rousseau's man living in a state of nature is a rhetorical figure by which the French philosopher wanted to consider the opposition of life in nature and outside of nature. To bring out the difference between people functioning in civilized societies and wild individuals remaining in full symbiosis with nature.According to him, by abandoning nature in favor of life in society, the noble savage lost many primal and natural qualities, gaining instead the profits needed for collective existence. Anarcho-primitivist technophobia expresses itself in the belief that science and technology are incapable of giving man happiness and lead to the degradation of the environment, the alienation of man from nature, and the enslavement of people by the system. The return to nature that they advocate is aimed at rejecting technology, civilization, and social supremacy, and shifting from a sedentary to a hunter-gatherer lifestyle. It is supposed to "reawaken" in people the happy, noble savage. But is it possible? Is the man living in symbiosis with nature, postulated by anarcho-primitivists, only a rhetorical figure, like the noble savage present in Rousseau's philosophy? Is a true return to nature possible, or is it just ideological speculation?pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherInstytut Filozofii Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesInternetowy Magazyn Filozoficzny HYBRIS;54
dc.subjectJean-Jacques Rousseaupl_PL
dc.subjectanarchoprymitywizmpl_PL
dc.subjectstan naturypl_PL
dc.subjectszlachetny dzikuspl_PL
dc.subjectanarcho-primitivismpl_PL
dc.subjectstate of naturepl_PL
dc.subjectnoble savagepl_PL
dc.titleSzlachetny dzikus Jeana-Jacques’a Rousseau, a anarchoprymitywistyczny powrót do naturypl_PL
dc.title.alternativeJean-Jacques Rousseau’s noble savage in contrast to the anarcho-primitivist return to naturepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number1-31pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet im. Adama Mickiewicza, Poznańpl_PL
dc.referencesBaranowska M. (2015), Jana Jakuba Rousseau refleksja o naturze człowieka. W: W: Fiktus P., Marszał M., Malewski H. (red.), Rodzinna Europa. Europejska myśl polityczno-prawna u progu XXI wieku, Wrocław: Prawnicza i Ekonomiczna Biblioteka Cyfrowa. Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego.pl_PL
dc.referencesBeston H. (2003), The Outermost House, New York: St. Martin’s Griffin.pl_PL
dc.referencesBöhme G. (2014), Cywilizacja naukowo-techniczna, Filozofia i Nauka, tom 2, 403-419.pl_PL
dc.referencesGordon U. (2011), Polityka zastosowania technologii, Przegląd anarchistyczny, 12, 10-30.pl_PL
dc.referencesHerodot (2011), Dzieje, księga 3, Warszawa: Czytelnik.pl_PL
dc.referencesHobbes (1956), O obywatelu. W: Hobbes T., Elementy Filozofii, tom II, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesHomer, Iliada, online https://wolnelektury.pl/media/book/pdf/homeriliada.pdf, (dostęp: 12.05.2021).pl_PL
dc.referencesKaczynski T. (2009), Industrial Society and its Future, Livermore, CA: WingSpan Press.pl_PL
dc.referencesKrawczyk J., Wasieczko A. (2007), John Zerzzan odpowiada, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/john-zerzan-janusz-krawatkrawczyk-agnieszka-maria-wasieczko-john-zerzan-odpowiada, par. 1- 42 (dostęp: 12.05.2021).pl_PL
dc.referencesMoore, J. (2016), Elementarz Prymitywisty, przekł. ap.pl, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/john-moore-elementarzprymitywisty, par. 1-18 (dostęp 12.05.2021).pl_PL
dc.referencesOnfray M. (2019), Dekadencja. Życie i śmierć judeochrześcijaństwa. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.pl_PL
dc.referencesPeretiatkowicz A. (1949), Jan Jakub Rousseau filozof demokracji społecznej, Poznań: Księgarnia Zdzisława Gustowskiego w Poznaniu.pl_PL
dc.referencesPerlman F. (1983), Against His-story, Against Leviathan, online: https://theanarchistlibrary.org/library/fredy-perlman-against-hisstory-against-leviathan.lt.pdf, ss. 1-196, (dostep 02.11.2021).pl_PL
dc.referencesPeterson del Mar D. (2010), Ekologia, Poznań: Zysk i S-ka.pl_PL
dc.referencesRousseau J.J. (1955), Emil, czyli o wychowaniu, tom 2, Wrocław: Ossolineum.pl_PL
dc.referencesRousseau J.J. (2002), O umowie społecznej, Warszawa: Altaya Polska & De Agostini Polskapl_PL
dc.referencesRousseau J.J. (1956), Trzy rozprawy z filozofii społecznej, Warszawa: PWN.pl_PL
dc.referencesSadowski R. (2016), The Concept of «Nobilis Barbarus» in the Light of Contemporary Ecological Challenges, Problems of Sustainable Development, 1 (11), 23-30.pl_PL
dc.referencesStarobiński J. (2000), Jean-Jacques Rousseau. Przejrzystość i przeszkoda oraz siedem esejów o Rousseau. Przekł. Janusz Wojcieszak, Warszawa: Wydawnictwo KR.pl_PL
dc.referencesStępnik A. (2012), Wizja natury ludzkiej u Hobbesa i Rousseau w świetle współczesnych nauk, Przegląd Filozoficzny – Nowa Seria, 4 (84), 389- 402.pl_PL
dc.referencesVeganarsy (2019), Mity Prymitywizmu. Wywiad z Tedem Kaczynskim, przekł. Stanisław Jan, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/veganarsy-mityprymitywizmu-wywiad-z-tedem-kaczynskim, par. 1-23 (dostęp 12.05.2021).pl_PL
dc.referencesWulf A. (2017), Człowiek, który zrozumiał naturę. Nowy świat Alexandra von Humboldta, Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.pl_PL
dc.referencesZerzan J. (2014), Animal Dreams, online https://theanarchistlibrary.org/library/john-zerzan-animal-dreamsblack-seed-issue-one, par. 1-42 (dostęp: 12.05.2021).pl_PL
dc.referencesZerzan J. (1997), Przeciwko Technologii, online https://pl.anarchistlibraries.net/library/john-zerzan-przeciwkotechnologii, par. 1-26 (dostęp: 12.05.2021).pl_PL
dc.referencesZerzan J. (2008), Twilight of the machines, Port Townsend, WA: Feral House.pl_PL
dc.referencesZerzan J. (2015), Why hope? The stand against civilization. Port Townsend, WA: Feral House.pl_PL
dc.referencesZielka S. (2015), Rousseau i nowożytne spotkanie z Innym, Problemy Wczesnej Edukacji, 11/3(30), 104-112.pl_PL
dc.relation.volume3pl_PL
dc.disciplinefilozofiapl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord