dc.contributor.author | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.contributor.editor | Modrzejewska-Świgulska, Monika | |
dc.date.accessioned | 2022-06-23T07:52:13Z | |
dc.date.available | 2022-06-23T07:52:13Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.citation | Modrzejewska-Świgulska M., Kapral i poeta… Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek, [w:] Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016, s. 139-155, https://doi.org/10.18778/8088-224-9.10 | pl_PL |
dc.identifier.isbn | 978-83-8088-224-9 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/42235 | |
dc.description.abstract | The article is of propaedeutical character in the field of research into biographies and socio-cultural conditioning of performing artistic professions by women. The author refers primarily to data available from interviews with female directors and to the already available (auto) biographical materials. The problem of research into the profession of female directors is a part of much broader deliberations concerning the artist, the creative process, the work of art and the context and circumstances in which it was created. The text presents the results of research into professional paths of female directors and the author presents the elements of their career, particularly the key events, strategies and motives that provided their professional career path with more dynamics, but also the difficulties they come across in their artistic work. | pl_PL |
dc.description.sponsorship | Udostępnienie publikacji Wydawnictwa Uniwersytetu Łódzkiego finansowane w ramach projektu „Doskonałość naukowa kluczem do doskonałości kształcenia”. Projekt realizowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój; nr umowy: POWER.03.05.00-00-Z092/17-00. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl_PL |
dc.relation.ispartof | Modrzejewska-Świgulska M. (red.), Biograficzne badania nad twórczością. Teoria i empiria, „Twórczość i Edukacja”, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź 2016; | |
dc.relation.ispartofseries | „Twórczość i Edukacja”;3 | |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | female directors | pl_PL |
dc.subject | professional creators | pl_PL |
dc.subject | professional biographies/professional career paths | pl_PL |
dc.title | Kapral i poeta… Biograficzne uwarunkowania dróg zawodowych reżyserek | pl_PL |
dc.title.alternative | Corporal and a poet… Biographic conditioning of professional paths of female directors | pl_PL |
dc.type | Book chapter | pl_PL |
dc.rights.holder | © Copyright by Authors, Łódź 2016; © Copyright for this edition by Uniwersytet Łódzki, Łódź 2016 | pl_PL |
dc.page.number | 139-155 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Nauk o Wychowaniu, Zakład Pedagogiki Twórczości, 91–408 Łódź, ul. Pomorska 46/48 | pl_PL |
dc.identifier.eisbn | 978-83-8088-225-6 | |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Monika Modrzejewska-Świgulska obecnie pracuje jako adiunkt w Zakładzie Pedagogiki Twórczości Wydziału Nauk o Wychowaniu Uniwersytetu Łódzkiego, pedagog, trener grupowy. Swoje zainteresowania naukowe koncentruje wokół pedagogiki twórczości, twórczości profesjonalnej oraz badań narracyjno-biograficznych, autorka książki: „Twórczość codzienna w narracjach pedagogów”; współredaktorka książek: „Psychopedagogika działań twórczych”; „Zasoby twórcze człowieka. Wprowadzenie do pedagogiki pozytywnej”; „Autobiography – Biography – Narration: Biographical Perspectives in ResearchPractice”. Współpracuje różnymi instytucjami kultury; uczestniczy w realizacji projektów artystycznych – jako recenzent projektów, trener. | pl_PL |
dc.references | Adamczak M., 2010, Przemysł audiowizualny, [w:] A. Gwóźdź (red.), Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, s. 113–137. | pl_PL |
dc.references | Babbie E., 2005, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Becker H., 1982, Art Worlds, University of California Press. | pl_PL |
dc.references | Brown J.R. (red.), 1999, Historia teatru, Diogenes-Świat Książki, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Caldwell J.T., 2010, Branżowe opowieści a kapitał zawodowy, [w:] A. Gwóźdź (red.), Od przemysłów kultury do kreatywnej gospodarki, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa, s. 138–162. | pl_PL |
dc.references | Flick U., 2010, Projektowanie badania jakościowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gruber H.E., 1989, The evolving system approach to creative work, [w:] H.E. Gruber, D.B. Wallace (eds), Creative People at Work, Oxford University Press, New Year–Oxford, s. 3–24. | pl_PL |
dc.references | Hausbrandt A., 1990, Elementy wiedzy o teatrze, Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Helman A., 1992, Współczesna myśl filmowa, [w:] A. Helman (red.), Panorama współczesnej myśli filmowej, Wydawnictwo Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Heinich N., 2010, Socjologia sztuki, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | John-Stainer V., 2000, Creative Collaboration, Oxford University Press, Oxford–New Year. | pl_PL |
dc.references | Kaufman J-C., 2010, Wywiad rozumiejący, Oficyna Naukowa, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kozielecki J., 1997, Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Kvale S., 2004, Interviews. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok. | pl_PL |
dc.references | Leyko M., 2013, Teatr w Krainie Utopii, Wydawnictwo: Słowo-Obraz-Terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Radkiewicz M., 2005, Reżyserkikina. Tradycja i współczesność, Wydawnictwo Rapid, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Radkiewicz M., 2010, „Władczynie spojrzenia”. Teoria filmu a praktyka reżyserek i artystek, Korporacja ha!art, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Simonton D.K., 2010, Geniusz, Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Sawyer K.,2009, Writing as a collaborative act, [w:] S.B. Kaufman, J.C. Kaufman (eds), The Psychology of Creative Writing, Cambridge University Press, Cambridge, s. 166–179. | pl_PL |
dc.references | Sulczyński W., 2011, Reżyseria teatralna, Wydawnictwo UJ, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ślązak I., 2009, Stawanie się poetą. Analiza interakcjonistyczno-symboliczna, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, SERIA …BECOMIING… | pl_PL |
dc.references | Talarczyk-Gubała M., 2011, Reżyserki na indeksie. Historia Kina Kobiet w Europie Środkowej i Wschodniej, „Porównania”, nr 8, s. 73–83. | pl_PL |
dc.references | Talarczyk-Gubała M., 2013, Wszystko o Ewie. Filmy Barbary Sass a kino kobiet w drugiej połowie XX wieku, Wydawnictwo Naukowe US, Szczecin. | pl_PL |
dc.references | Wagner I., 2005, Sprzężenie karier. Konstrukcja karier w środowiskach artystycznych i intelektualnych, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, t. I, nr 1, s. 20–41. | pl_PL |
dc.references | Wallis A., 1964, Artyści-plastycy. Zawód i środowisko, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Gra cieni, 2015, „Harpers’s Bazaar”, nr 6(25), wywiad z Urszulą Antoniak. | pl_PL |
dc.references | Kino to szkoła przetrwania z Małgorzatą Szumowska rozmawia Agnieszka Wiśniewska, 2012, Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.references | Magia i pieniądze. Z Agnieszką Holland rozmawia Maria Kornatowska, 2012, Wydawnictwo Znak, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Rerzyzerzy aoutsiderzy, „Newsweek”, 20–26.07.2015. | pl_PL |
dc.references | Taniec, 2015, „Zwierciadło”, nr 3(2021), wywiad z Agnieszką Glińską. | pl_PL |
dc.references | Wolne, rozmawia Remigiusz Grzela, 2012, Wydawnictwo Krytyki Politycznej. | pl_PL |
dc.identifier.doi | 10.18778/8088-224-9.10 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |
dc.discipline | pedagogika | pl_PL |
dc.discipline | psychologia | pl_PL |