"La dévotion" baroque : types génériques mineurs
Abstract
Rozprawa zawiera opis, analizę i interpretację popularnych w kręgu barokowej
literatury religijnej tomików określanych w tytule mianem „nabożeństwo”.
Niejednorodna struktura i sylwiczny nieledwie kształt omawianych tekstów stają
się naturalnym wyznacznikiem „nabożeństwa jako gatunku samorzutnie i samoistnie
ukonstytuowanego w systemie kultury literackiej polskiego baroku. Ta
fascynująca złożoność „nabożeństwa” (gatunku) i „zegarka? (odmiany gatunkowej)
— zarazem tropu, modlitwy, hymnu, litanii... — pozwala ujmować badane
teksty jako urzeczywistnienie nowego gatunku, który czerpie przekornie z form
dawnych i dobrze znanych. Nawiązując do koncepcji Stefanii Skwarczyńskiej
autor uznaje rodzajowość za naturalną cechę każdej wypowiedzi. Pozwala to opisać
„nabożeństwo” jako cząstkę długiego szeregu form gatunkowych powstałych
naturalnie i „oddolnie” (w opozycji do kanonów poetyki normatywnej), a znamiennych
dla popularnej literatury czasów baroku. Autor formułuje tezę o istnieniu
dwóch systemów genologicznych w tej epoce: jawnego (uznanego) i skrytego.
Apeluje zarazem o dokładne przebadanie ówczesnej twórczości dewocyjnej, celem
opisu znamiennych dla niej form literackich.
Collections