Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorCzaplejewicz, Eugeniusz
dc.date.accessioned2022-10-06T07:25:05Z
dc.date.available2022-10-06T07:25:05Z
dc.date.issued1985
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43548
dc.description.abstractArtykuł zawiera następujące tezy i konstatacje: 1. Analiza i interpretacja literacka były dotychczas pojmowane jako dwie przeciwstawne sobie metody, które powstały niezależnie od siebie, wywodzą się z odmiennych źródeł teoriopoznawczych i należą do różnych typów poznania. Rozwijały się niezależnie od siebie, jakby równolegle. W ostatnim okresie obserwujemy zmianę ich statusu: z metod stały się nie do końca może jeszcze wykrystalizowanymi dyscyplinami badawczymi, które spotkały się ze sobą na gruncie wspólnego przedmiotu wiedzy. Stopniowo zatraciły swój charakter przeciwstawny, a obecnie zlały się do tego stopnia ze sobą, że stały się nie do odróżnienia. W rezultacie stanowią — przejściowo lub na stałe — jedną gałąź wiedzy, którą można nazwać analizą-interpretacją (w skrócie: AT). 2. W wiekach poprzednich analiza literacka pozostawała w poetyce (i retoryce) na usługach rozważań teoretycznych. W XX wieku rozważania teoretyczne przekształciły się w tzw. poetykę teoretyczną, która jest wiedzą bardzo abstrakcyjną i hermetyczną. Zaś analiza odłączyła się jakby od niej i usamodzielniła, rozwijając się niezależnie i autonomicznie. Podobny proces dokonał się z interpretacją. Jednak po zjednoczeniu obu w AI powstaje problem relacji nowej dyscypliny (tj. AI) do poetyki teoretycznej. W stosunku do tej ostatniej, AI nie jest już więcej „praktyką”, „zastosowaniem” czy „sprawdzeniem”. Powstaje nawet pytanie, czy AI należy do poetyki jako takiej. 3. AI jest zorientowana antropologicznie i podmiotowo. Staje się nie tyle badaniem, co rozwijaniem, kształtowaniem, współtworzeniem. Zajmuje się nie tyle utworem, co autorem i interpretatorem. Proponuje w sumie zupełnie odmienny typ wiedzy o literaturze, aniżeli literaturoznawstwo wywodzące się od Arystotelesa. 4. W tej nowej wiedzy szczególnie predestynowany do odegrania centralnej roli wydaje się dialog. Dlatego jest eksponowany przez badaczy, którzy taką właśnie wiedzę tworzyli lub preferowali, zwłaszcza M. Bachtin, H. G. Gadamer, M. Merleau-Ponty. Jednakże pozytywistyczny (arystotelesowski) model nauki usiłuje przechwycić dialog i na swój sposób go uprzedmiotowić. Bitwa o dialog, a tym samym o AI, trwa.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectliterary criticismpl_PL
dc.subjectcritical analysispl_PL
dc.subjectanalytical methodpl_PL
dc.titleWhat is happening to critical analysis?pl_PL
dc.title.alternativeCo się dzieje z analizą literacką?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number103-115pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume28pl_PL
dc.contributor.translatorKorzeniowska, Aniela
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord