Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorKluszczyński, Ryszard W.
dc.date.accessioned2022-10-08T11:56:59Z
dc.date.available2022-10-08T11:56:59Z
dc.date.issued1987
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43596
dc.description.abstractPraca jest próbą opisu sztuki awangardowej jej okresu klasycznego. Stwierdza się w niej, że zjawiska awangardowe wyznaczane są przez funkcjonowanie dwóch tendencji. Pierwszą z nich nazywam destruktywizmem wewnątrzartystycznym. Oznacza on działania skierowane przeciw zastanym konwencjom (teoriom artystycznym, poetykom, stylom, różnego typu hierarchiom, zasadom kompozycyjnym etc.), działania znoszące przedziały między poszczególnymi rodzajami artystycznymi oraz wewnątrz nich. W wyniku tej tendencji następuje bardzo często naruszenie struktury ontycznej dzieła, co prowadzi do dalszego zubożenia polifonii jakościowej całości. Nigdy jednak nie dochodzi do podważenia niezmienników estetycznych, do zniszczenia ogólnych wyznaczników sztuki. Drugą tendencję determinującą Wielką Awangardę nazywam destruktywizmem antyartystycznym. 'Tendencja ta realizowana jest przez działania wymierzone w najogólniejsze właściwości sztuki, te, które odróżniają i oddzielają ją od innych dziedzin aktywności ludzkiej, które wyznaczają jej tożsamość. Atakowane jest wówczas dzieło sztuki jako takie, zasady jego tworzenia i społecznego funkcjonowania, granice oddzielające sztukę od niesztuki. Awangarda konstytuowana jest przez obie tendencje w taki sposób, że poszczególne jej zjawiska uzyskują cechy pochodzące bądź od obu determinant, bądź tylko od jednej z nich. Powstający każdorazowo zespół cech (stanowiący jeden określony fakt awangardowy) jest całością o specyficznym charakterze. Dzieje się tak dlatego, że destrukcja antyartystyczna jest stopniowalna; może dotyczyć całego dzieła, któregoś z jego aspektów, funkcji, lub też skupić się na regułach społecznej obecności bądź na uwarunkowaniach instytucjonalnych. Zdarza się więc, i to bardzo często, że wytwory awangardy należą do dziedziny sztuki ze względu na określone cechy i jednocześnie przeciwstawiają się jej ze względu na cechy inne. Sądzę, że wewnętrzne napięcie między cechami artystycznymi i antyartystycznymi (nieartystycznymi) w obrębie dzieła jest wyznacznikiem zjawisk awangardowych, a przynajmniej — głównego ich nurtu.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1
dc.subjectdestructivismpl_PL
dc.subjectvanguardpl_PL
dc.subjectartistic theorypl_PL
dc.titleQu'est-ce que c'est l'avant-garde?pl_PL
dc.title.alternativeCo to jest awangarda?pl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number21-37pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume30pl_PL
dc.contributor.translatorAntkowiak, Krystyna
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord