Show simple item record

dc.contributor.authorJanus, Maria
dc.date.accessioned2022-10-10T10:03:00Z
dc.date.available2022-10-10T10:03:00Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/43617
dc.description.abstractAnimant to dowolny przedmiot – materialny lub niematerialny – poddawany animacji przez artystę i wykorzystywany performatywnie. W pojęciu tym mieszczą się zarówno nowoczesne rozwiązania z pogranicza nowych mediów czy robotyki, ale też klasyczne techniki teatru lalek. Nowa nazwa świadczy o dynamizmie sztuki animacji, która zyskuje na popularności w nowych, coraz szerszych kręgach. Animanty wykorzystywane są nie tylko w teatrze lalek, ale też na scenach dramatycznych, tańca i muzycznych, w filmie, telewizji, cyrku, kabarecie i ulicznych paradach, ale także w terapii, pedagogice teatru i resocjalizacji. Celem pracy jest zbadanie obecności tego fenomenu we współczesnym teatrze – tego czym animant jest i może być, jak i po co jest wykorzystywany. Pierwszy rozdział rozprawy poświęcony jest pojęciu animanta. Dokonuję w nim przeglądu historycznych definicji lalki teatralnej. W proponowanej przez siebie, dotyczącej już animanta, biorę pod uwagę takie elementy jak jego ikoniczność, aktorstwo, materialność, potencjał ruchu i animacji oraz obecność (funkcję) animatora. W drugim rozdziale analizuję fenomen animacji – kluczowy element performatywnego działania animanta. Przedstawiam różnicę między animacją jawną i ukrytą. Wprowadzam pojęcie animacji performowanej oraz nienażywej. Badam techniki animacji z wykorzystaniem antropologii teatru, zestawiając je z różnorodnymi technikami aktorskimi. Trzeci rozdział dotyczy typów animantów – przedstawia klasyczne oraz współczesne techniki lalkarskie, m. in.: pacynkę, kukłę, jawajkę, marionetkę, cienie, lalki stolikowe oraz pyskówki (muppety). Za względu na ograniczenia tych dawnych podziałów, nieadekwatne do aktualnej praktyki scenicznej, przedstawiam propozycję nowego sposobu ich klasyfikacji uwzględniającą stosunek animanta i animatora. Czwarty, ostatni rozdział to analiza praktycznych zastosowań animantów w spektaklach teatralnych.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectteatrpl_PL
dc.subjectanimantpl_PL
dc.subjectteatr lalekpl_PL
dc.subjectanimacjapl_PL
dc.subjectteoria teatrupl_PL
dc.subjectsztuka lalkarskapl_PL
dc.titleAnimant we współczesnym teatrzepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number195pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Katedra Dramatu i Teatrupl_PL
dc.contributor.authorEmailmaryniajanus@gmail.compl_PL
dc.dissertation.directorWaszkiel, Halina
dc.dissertation.reviewerRau, Marta
dc.dissertation.reviewerDudzik, Wojciech
dc.date.defence2022-10-19
dc.disciplinenauki o kulturze i religiipl_PL
dc.disciplinenauki o sztucepl_PL


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe