Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPiechucka, Alicja
dc.date.accessioned2022-12-08T07:33:14Z
dc.date.available2022-12-08T07:33:14Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/44526
dc.description.abstractDo największych osiągnięć T. S. Eliota należą bez wątpienia doktryna poezji bezosobowej oraz słynna koncepcja tradycji literackiej. Korzenie obu tych teorii można odnaleźć w praktyce poetyckiej i eseistyce symbolistów francuskich. Twórczość tych ostatnich stanowiła często gwałtowną reakcję na poezję (francuskiego romantyzmu. Jest to szczególnie widoczne w wierszach Tristana Corbiere'a, który w sposób bezpardonowy rozprawia się z dziedzictwem takich gigantów literatury francuskiej jak Victor Hugo i Alphonse de Lamarline. W utworach zaskakująco nowoczesnych i ocierających się o intertekstualność symbolista wyśmiewa poezję romantyczną, którą postrzega jako nazbyt emocjonalną, sentymentalną i płaczliwą. Polemizując z Hugo i Lamartinem Corbićre postuluje odejście od romantycznych klisz w kierunku „nowej” poezji, wolnej od patosu, wielosłowia, retorycznych obciążeń i utartych konwencji poetyckich. Zbliża się tym samym do Eliotowskiej koncepcji poezji chłodnej, precyzyjnej i pełnej rezerwy, w której i o której należy mówić językiem oszczędnym, niemal naukowym. W tej poezji, która broni się przed pompatycznością i bezpośrednim wyrażaniem uczuć, osobowość autora staje się niemal niewidzialna. Również Eliotowska koncepcja tradycji, zawarta w słynnym eseju „Tradycja i talent indywidualny" jest pokrewna sposobowi, w jaki o dziedzictwie literackim i artystycznym myślą Baudelaire, Corbiere i Rimbaud. Jest to tradycja rozumiana nie jako nieruchomy monolit, lecz raczej jako ponadczasowe, organiczne kontinuum, ulegające nieustannym zmianom i przekształceniom, w którym przeszłość i teraźniejszość oddziałują na siebie nawzajem w skomplikowanym systemie korelacji, analogii i opozycji. Złożoność tak definiowanego pojęcia tradycji powoduje, że również stosunek Eliota do romantyzmu naznaczony jest ambiwalencją. Z jednej strony formalny aspekt jego obiektywnej, bezosobowej i często ironicznej poezji sprawia, że zasługuje ona na miano antyromantycznej. Z drugiej jednak strony poezja Eliota - szczególnie ta późniejsza - z jej kluczowymi postułatami powrotu do natury, transcendencji i poszukiwania Absolutu grawituje, podobnie zresztą jak twórczość symbolistów, w kierunku ontologii i aksjologii właściwych tradycji romantycznej.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowepl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;1-2
dc.subjectT. S. Eliotpl_PL
dc.subjectintertextualitypl_PL
dc.subjectmock-sentimentalismpl_PL
dc.subjectanti-rhetoricpl_PL
dc.subjectromanticismpl_PL
dc.title"An easy commerce of the old and the new": the symbolist roots of anti-rhetoric, mock-sentimentalism and uneasy romanticism in T. S. Eliot's poetrypl_PL
dc.title.alternative„Przetarg łatwy pojęć nowych i utartych”. Symbolistyczne korzenie antyretoryki, antysentymentalizmu i niełatwego romantyzmu w poezji T. S. Eliotapl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number191-207pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume52pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord