dc.description.abstract | Do największych osiągnięć T. S. Eliota należą bez wątpienia doktryna poezji bezosobowej
oraz słynna koncepcja tradycji literackiej. Korzenie obu tych teorii można odnaleźć
w praktyce poetyckiej i eseistyce symbolistów francuskich. Twórczość tych ostatnich
stanowiła często gwałtowną reakcję na poezję (francuskiego romantyzmu. Jest to szczególnie
widoczne w wierszach Tristana Corbiere'a, który w sposób bezpardonowy rozprawia
się z dziedzictwem takich gigantów literatury francuskiej jak Victor Hugo i Alphonse
de Lamarline. W utworach zaskakująco nowoczesnych i ocierających się o intertekstualność
symbolista wyśmiewa poezję romantyczną, którą postrzega jako nazbyt emocjonalną,
sentymentalną i płaczliwą. Polemizując z Hugo i Lamartinem Corbićre postuluje odejście
od romantycznych klisz w kierunku „nowej” poezji, wolnej od patosu, wielosłowia,
retorycznych obciążeń i utartych konwencji poetyckich. Zbliża się tym samym do Eliotowskiej
koncepcji poezji chłodnej, precyzyjnej i pełnej rezerwy, w której i o której należy
mówić językiem oszczędnym, niemal naukowym. W tej poezji, która broni się przed pompatycznością
i bezpośrednim wyrażaniem uczuć, osobowość autora staje się niemal niewidzialna.
Również Eliotowska koncepcja tradycji, zawarta w słynnym eseju „Tradycja i talent
indywidualny" jest pokrewna sposobowi, w jaki o dziedzictwie literackim i artystycznym
myślą Baudelaire, Corbiere i Rimbaud. Jest to tradycja rozumiana nie jako nieruchomy
monolit, lecz raczej jako ponadczasowe, organiczne kontinuum, ulegające nieustannym
zmianom i przekształceniom, w którym przeszłość i teraźniejszość oddziałują na siebie
nawzajem w skomplikowanym systemie korelacji, analogii i opozycji. Złożoność tak
definiowanego pojęcia tradycji powoduje, że również stosunek Eliota do romantyzmu
naznaczony jest ambiwalencją. Z jednej strony formalny aspekt jego obiektywnej, bezosobowej
i często ironicznej poezji sprawia, że zasługuje ona na miano antyromantycznej.
Z drugiej jednak strony poezja Eliota - szczególnie ta późniejsza - z jej kluczowymi
postułatami powrotu do natury, transcendencji i poszukiwania Absolutu grawituje, podobnie
zresztą jak twórczość symbolistów, w kierunku ontologii i aksjologii właściwych tradycji
romantycznej. | pl_PL |