dc.contributor.author | Jęczeń, Urszula | |
dc.date.accessioned | 2023-01-09T06:50:24Z | |
dc.date.available | 2023-01-09T06:50:24Z | |
dc.date.issued | 2022-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45174 | |
dc.description.abstract | The paper discusses the problems of narrative from the developmental perspective and in logopedic examinations. It attempts to closely examine the causes of failures to produce narrative utterances in the group of people with mild intellectual disability. The starting point is the adopted assumption that the situation of an intellectually disabled person as an utterance producers is “exceptional”. Their linguistic behaviors take place in different conditions that can be outlined in most general terms as: fragmentary knowledge of reality, limitations connected with understanding phenomena and perceiving them through senses (perception disorders). Children in this group not only acquire the knowledge of the surrounding reality more slowly but do so in a fragmentary way. | en |
dc.description.abstract | W artykule poruszona została problematyka narracji w perspektywie rozwojowej oraz w badaniach logopedycznych. Podjęto próbę przybliżenia przyczyny niepowodzeń narracyjnych w grupie osób z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim. Punktem wyjścia jest przyjęcie założenia, że sytuacja osoby z niepełnosprawnością intelektualną jako twórcy wypowiedzi jest wyjątkowa. Zachowania językowe dokonują się w odmiennych warunkach, które najogólniej możemy nakreślić jako fragmentaryczną wiedzę o rzeczywistości, ograniczenia związane ze zrozumieniem zjawisk oraz docieranie do nich poprzez zmysły (zaburzenia percepcji). Dzieci z tej grupy nie tylko w sposób wolniejszy przyswajają sobie wiedzę o otaczającej rzeczywistości, ale czynią to w sposób fragmentaryczny. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;6 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | narrative | en |
dc.subject | intellectual disability | en |
dc.subject | narrative from the developmental perspective | en |
dc.subject | narrative in logopedic diagnosis | en |
dc.subject | causes of failures in producing utterances | en |
dc.subject | narracja | pl |
dc.subject | niepełnosprawność intelektualna | pl |
dc.subject | narracja w perspektywie rozwojowej | pl |
dc.subject | narracja w diagnozie logopedycznej | pl |
dc.subject | przyczyny niepowodzeń w tworzeniu wypowiedzi | pl |
dc.title | Przyczyny niepowodzeń w tworzeniu wypowiedzi narracyjnych w grupie dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim | pl |
dc.title.alternative | Causes of Failure to Produce Narrative Utterances in the Group of Children with Mild Intellectual Disability | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 97-115 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej, Wydział Filologiczny, Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, ul. Sowińskiego 17, 20–040 Lublin | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Arendt H., 1991, Myślenie, tłum. H. Buczyńska‑Garewicz, Warszawa: Czytelnik. | pl |
dc.references | Bal M., 2012, Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Bałachowicz J., 1995, Konstruowanie tekstu uczniów klas II–IV na temat obrazka, [w:] J. Bałachowicz, J. Paluszewski (red.), Sprawności językowe dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim, Warszawa: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, s. 7–17. | pl |
dc.references | Bernstein B., 1980, Socjolingwistyka a społeczne problemy kształcenia, [w:] M. Głowiński (red.), Język a społeczeństwo, Warszawa: Czytelnik, s. 83–119. | pl |
dc.references | Błeszyński J.J., 2013, Niepełnosprawność intelektualna. Mowa – język – komunikacja. Czy iloraz inteligencji wyjaśnia wszystko?, Gdańsk: Harmonia Universalis. | pl |
dc.references | Białecka‑Pikul M., 2002, Co dzieci wiedzą o umyśle i myśleniu. Badania i opis dziecięcej reprezentacji stanów mentalnych, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Bielenda‑Mazur E., 2021, Kompetencja narracyjna: jej rozwój i rola w rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, [w:] A. Maciejewska (red.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego, s. 175–185. | pl |
dc.references | Bokus B., 1991, Tworzenie opowiadań przez dzieci, Kielce: Wydawnictwo Energeia. | pl |
dc.references | Boniecka B., 2010, Dziecięce wyobrażenie świata. Zbiór studiów, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Borkowska A., 1998, Analiza dyskursu narracyjnego u dzieci z dysleksją rozwojową, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Bruner J., 1987, Life as narrative, „Social Research”, Vol. 54(1), s. 11–32. | pl |
dc.references | Ciszewska‑Psujek U., 2020, Sprawność narracyjna mężczyzn uzależnionych od alkoholu, nieopublikowana rozprawa doktorska, napisana pod kierunkiem Profesor Jolanty Panasiuk, Katedra Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego UMCS w Lublinie, Lublin. | pl |
dc.references | Cywińska M., 2016, Opanowanie języka i mowy przez dziecko, [w:] M. Cywińska (red.), Rozwijanie umiejętności językowych i komunikacyjnych dziecka. Wybrane aspekty, Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Adama Mickiewicza, s. 13–31. | pl |
dc.references | Domagała A. 2001, Kategorie generujące opis i ich realizacja u osób upośledzonych umysłowo, [w:] S. Grabias (red.), Zaburzenia mowy, t. 1, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 133–148. | pl |
dc.references | Domagała A., 2007, Zachowania językowe w demencji. Struktura wypowiedzi w chorobie Alzheimera, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Domagała A., 2015, Narracja i jej zaburzenia w otępieniu alzheimerowskim, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Filar D., 2016, Konwencja i kreacja a organizacja wiedzy w języku, [w:] M. Karwatowska, R. Litwiński, A. Siwiec (red.), Konwencja i kreacja w języku, literaturze i narracji historycznej, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 45–59. | pl |
dc.references | Gacka E., 2019, Podejście interakcyjne rodzic – dziecko w terapii opóźnień rozwoju mowy, „Logopedia”, nr 48(1), s. 271–285. | pl |
dc.references | Grabias S., 1994, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Grabias S., 2012, Teoria zaburzeń mowy. Perspektywy badań, typologie zaburzeń, procedury postępowania logopedycznego, [w:] S. Grabias, M. Kurkowski (red.), Logopedia. Teoria zaburzeń mowy, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 15–71. | pl |
dc.references | Grabias S., 2015, Postępowanie logopedyczne. Standardy terapii, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 13–35. | pl |
dc.references | Grabias S., 2019a, Język w procesie interakcji. Biologiczne i społeczne uwarunkowania zachowań językowych, [w:] M. Kielar‑Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 60–99. | pl |
dc.references | Grabias S., 2019b, Język w zachowaniach społecznych. Podstawy socjolingwistyki i logopedii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Grabias S., 2021, Wypowiedź jako narzędzie w diagnozie i terapii logopedycznej, [w:] A. Maciejewska (red.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego, s. 13–29. | pl |
dc.references | Grabias S., Kurkowski Z.M., Woźniak T., 2007, Logopedyczny Test Przesiewowy dla dzieci w wieku szkolnym, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Jęczeń U., 2019, Kreatywne a schematyczne operowanie wiedzą na przykładzie definicji kognitywnej, „Logopedia”, nr 48(1), s. 63–77. | pl |
dc.references | Jęczeń U., 2021, Definicja kognitywna jako narracja. Sprawności narracyjne w diagnozie logopedycznej oligofazji, [w:] A. Maciejewska (red.), Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego, s. 93–112. | pl |
dc.references | Kaczorowska‑Bray K., 2017, Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim, Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego. | pl |
dc.references | Karmiloff‑Smith A., 1995, Beyond modularity. A developmental perspective on cognitive science, Cambridge: MIT Press. | pl |
dc.references | Kielar‑Turska M., 1989, Mowa dziecka. Słowo i tekst. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. | pl |
dc.references | Kielar‑Turska M., 2000, Średnie dzieciństwo. Wiek przedszkolny, [w:] B. Harwas‑Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 83–129. | pl |
dc.references | Kielar‑Turska M., 2018, Refleksja nad istotą narracji w kontekście badań z zakresu psychologii rozwoju człowieka, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce” t. 17, nr 42, s. 71–84, https://doi.org/10.17399/HW.2018.174205 | pl |
dc.references | Kordys J., 2001, Pamięć i opowiadanie, [w:] B. Owczarek, Z. Mitosek, W. Grajewski (red.), Praktyki opowiadania, Kraków: Wydawnictwo Universitas, s. 127–173. | pl |
dc.references | Kozera‑Wierzchoś M., 2015, Narracja w upośledzeniach umysłowych. Na podstawie zachowań językowych dzieci z zespołem Downa, nieopublikowana rozprawa doktorska napisana pod kierunkiem prof. S. Grabiasa, Zakład Logopedii i Językoznawstwa Stosowanego, Uniwersytet Marii Curie‑Skłodowskiej w Lublinie, Lublin. | pl |
dc.references | Kulas P., 2014, Narracja jako przedmiot badań oraz kategoria teoretyczna w naukach społecznych, „Kultura i Społeczeństwo”, nr 4, s. 111–130. | pl |
dc.references | Labov W., Waletzky J., 1967, Narrative analysis. Oral version of personal experience [w:] J. Helm (red.), Essays on the verbal and visual arts, Seattle: American Ethnological Society, s. 12–44. | pl |
dc.references | Ligęza M., 1982, Poznawcza funkcja pytań dzieci w wieku poniemowlęcym i przedszkolnym, „Psychologia Wychowawcza”, nr 5, s. 501–519. | pl |
dc.references | Ligęza M., 2019, Interpersonalna funkcja pytań pojedynczych i serii pytań u dzieci w wieku 1,6–6,0, [w:] M. Kielar‑Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 360–399. | pl |
dc.references | Lubaś W., 1979, Społeczne uwarunkowania współczesnej polszczyzny: szkice socjolingwistyczne, Kraków: Wydawnictwo Literackie. | pl |
dc.references | Łuczyński E., 2019, Proces gramatykalizacji w rozwoju językowym dziecka, [w:] M. Kielar‑Turska, S. Milewski (red.), Język w biegu życia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 171–201. | pl |
dc.references | Maciejewska A. (red.), 2021, Narracja w diagnozie i terapii logopedycznej, Siedlce: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Przyrodniczo‑Humanistycznego. | pl |
dc.references | Mandler J., 1983, Representation, [w:] P.H. Mussen (red.), Child psychology, New York: Wiley, s. 421–494. | pl |
dc.references | Michalik M., 2010, Między językiem, myśleniem a rzeczywistością – budowanie kompetencji gramatyczno‑leksykalnej dziecka podejrzewanego o upośledzenie intelektualne. Studium przypadku, [w:] M. Michalik, A. Siudak (red.), Zagadnienia mowy i myślenia, Kraków: Collegium Columbinum, s. 31–50. | pl |
dc.references | Muzyka‑Furtak E. (2019), Terapia surdologopedyczna – programowanie języka, [w:] E. Muzyka (red.), Surdologopedia, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 312–328. | pl |
dc.references | Nadolska H., 1995, Kompetencja narracyjna uczniów na różnym poziomie inteligencji: przejawy – uwarunkowania – tendencje rozwojowe, Białystok: Agencja Usługowo‑Wydawnicza przy współpracy Trans Humana. | pl |
dc.references | Nelson K., 1974, Variations in children’s concepts by age and category, „Child Development”, No. 45, s. 577–584. | pl |
dc.references | Nelson K., 1986, Event knowledge: structure and function in development, Hillsdale: Erlbaum. | pl |
dc.references | Obuchowska I., 1995, Dziecko upośledzone umysłowo w stopniu lekkim, [w:] taż (red.), Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, s. 212–252. | pl |
dc.references | Ostrowska U., 2000, Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.references | Porayski‑Pomsta J., 2009, Zagadnienie periodyzacji rozwoju mowy dziecka, „Logopeda”, nr (1)7, s. 7–31. | pl |
dc.references | Przetacznik‑Gierowska M., 1994, Od słowa do dyskursu, Warszawa: Wydawnictwo Energeia. | pl |
dc.references | Rakowska A., 2003, Język, komunikacja, niepełnosprawność. Wybrane zagadnienia, Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej. | pl |
dc.references | Rosner K., 2003, Narracja, tożsamość i czas, Kraków: Wydawnictwo Universitas. | pl |
dc.references | Rumelhart D.E., Lindsay P.H., Norman D.A., 1972, Process Model for Long‑Term Memory, [w:] E. Tulving, W. Donaldson (red.), Organization of Memory, New York: Academic Press, s. 197–246. | pl |
dc.references | Schank R.C., Abelson R., 1977, Scripts, plans, goals and understanding, Hillsdale: Lawrence Erlbaum Associates. | pl |
dc.references | Shugar G.W., 1982, Interakcja, koordynacja linii działania i funkcjonowanie językowe, Wrocław: Ossolineum. | pl |
dc.references | Shugar G.W., Bokus B., 1988, Twórczość językowa dziecka w sytuacji zabawowo‑zadaniowej, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy. | pl |
dc.references | Smoczyńska M., 1991, Z badań nad rozwojem narracji: wprowadzenie, odniesienia, [w:] J. Porayski‑Pomsta (red.), Zagadnienia komunikacji językowej dzieci i młodzieży, Warszawa: Dom Wydawniczy „Elipsa”, s. 19–28. | pl |
dc.references | Stemplewska K., 1997, Rozwój reprezentacji, [w:] M. Materska, T. Tyszka (red.), Psychologia i poznanie, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 61–76. | pl |
dc.references | Szuman S., 1939, Rozwój pytań dziecka. Badania nad rozwojem umysłowości dziecka na tle jego pytań, Warszawa–Wilno–Lublin: Biblioteka Dzieł Pedagogicznych. | pl |
dc.references | Szurek M.M., Zmuda E., 2020, Od słowa do opowieści. Usprawnianie kompetencji narracyjnych dziecka drogą doskonalenia zdolności opowiadania, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce. Opowieści w Życiu Dziecka”, t. 15, nr 2(56), s. 63–76. | pl |
dc.references | Tischner J., 1991, Filozofia współczesna, Kraków: Wydawnictwo Ignatianum. | pl |
dc.references | Trzebiński J., 2002a, Narracyjne konstruowanie rzeczywistości, [w:] tenże (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 17–42. | pl |
dc.references | Trzebiński J., 2002b, Wstęp, [w:] tenże (red.), Narracja jako sposób rozumienia świata, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 13–16. | pl |
dc.references | Tulving E., 1972, Episodic and semantic memory, [w:] E. Tulving, W. Donaldson (red.), Organization of Memory, Cambridge: Academic Press, s. 381–403. | pl |
dc.references | Ulatowska H.K., 2011, Narracja w doświadczeniu ludzkim, „Teksty Drugie: Teoria Literatury, Krytyka, Interpretacja”, nr 1/2(127–128), s. 75–91. | pl |
dc.references | Uniker‑Sebeok D.J., 1979, Preschool children’s intraconversational narratives, „Journal of Child Language”, Vol. 6(1), s. 51–109. | pl |
dc.references | Warchala J., 1991, Dialog potoczny a tekst, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.references | Warchala J., 1993, Potoczna narracja w dialogu, [w:] A. Wilkoń, J. Warchala (red.), Z problemów współczesnego języka polskiego, Katowice: Uniwersytet Śląski, s. 22–32. | pl |
dc.references | Wątorek A., 2014, Kompetencja językowa uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, Kraków: Zakład Wydawniczy Nomos. | pl |
dc.references | Witosz B., 1997, Opis w prozie narracyjnej na tle innych odmian deskrypcji, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.references | Wittgenstein L., 1972, Dociekania filozoficzne, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Wojciechowska J., 2020, Homo narrans – wymiar dziecięcego istnienia, „Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce”, Vol. 15, nr 2(56), s. 11–22, https://doi.org/10.35765/eetp.2020.1556.01 | pl |
dc.references | Woźniak T., 2005, Narracja w schizofrenii, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej. | pl |
dc.references | Wyrwas K., 2012, Dlaczego opowiadanie w rozmowie potocznej to nie monolog?, [w:] A. Burzyńska‑Kamieniecka (red.), Język a kultura, t. 23: Akty i gatunki mowy w perspektywie kulturowej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, s. 451–460. | pl |
dc.references | Załazińska A., 2006, Niewerbalna struktura dialogu. W poszukiwaniu polskich wzorców narracyjnych i interakcyjnych zachowań komunikacyjnych, Kraków: Wydawnictwo Universitas. | pl |
dc.references | Żegleń U., 2003, Filozofia umysłu. Dyskusja z naturalistycznymi koncepcjami umysłu, Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek. | pl |
dc.references | Żydek‑Bednarczuk U., 1994, Struktura tekstu rozmowy potocznej, Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. | pl |
dc.contributor.authorEmail | urszula.jeczen@mai.umcs.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.06.07 | |