Show simple item record

dc.contributor.authorMałocha-Pytlak, Karolina
dc.date.accessioned2023-01-09T06:50:27Z
dc.date.available2023-01-09T06:50:27Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45178
dc.description.abstractIn the medical, psychological, and pedagogical literature it is emphasized that the lack of satisfying the basic psychological needs of a child affects its somatic development, causes disturbances in the emotional sphere, and delays psychomotor development. In various scientific fields, the effects of social orphanhood are already a marginalized topic and only discussed in general terms regarding basic teachings – making these topics in speech therapy especially a novelty.This article deals with the level of competence and language skills of a six‑year‑old boy with social orphan compared to a boy of the same age who is raised with his nuclear family – thus not deprived of his basic physical and emotional needs. A comparative – quantitative analysis based on the Linguistic Development Test and – qualitative analysis was performed, taking into account all language subsystems.The initiated research is includes a new perspective in speech therapy – taking into account the environmental effects on language development and in particular the impact of social orphanhood on the child’s linguistic development.en
dc.description.abstract W literaturze medycznej, psychologicznej i pedagogicznej podkreśla się, że brak zaspokajania podstawowych potrzeb psychicznych dziecka ma wpływ na jego rozwój somatyczny, powoduje zakłócenia w sferze emocjonalnej, opóźnia rozwój psychoruchowy. Kwestie te są poruszane jednak dość ogólnikowo, a wpływ sieroctwa społecznego na językowy rozwój dziecka na gruncie różnych nauk jest traktowany marginalnie – w logopedii stanowiąc swoiste novum.Niniejszy artykuł dotyczy stanu kompetencji i sprawności językowej sześcioletniego chłopca z sieroctwem społecznym w porównaniu do chłopca w tym samym wieku, wychowanego w pełnej rodzinie, bez deprywacji podstawowych potrzeb fizycznych i emocjonalnych. Dokonano analizy porównawczej – ilościowej na podstawie Testu Rozwoju Językowego oraz jakościowej – z uwzględnieniem wszystkich podsystemów języka. Zainicjowane badania są badaniami wyznaczającymi nową perspektywę w logopedii – rozważanie o języku z uwzględnieniem aspektu środowiskowego, a szczególnie wpływ sieroctwa społecznego na rozwój językowy dziecka.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;6pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectkompetencja językowapl
dc.subjectsprawność językowapl
dc.subjectsocjalizacjapl
dc.subjectsieroctwo społecznepl
dc.subjectdeprywacja matczynapl
dc.subjectlanguage competenceen
dc.subjectlanguage proficiencyen
dc.subjectsocializationen
dc.subjectsocial orphanageen
dc.subjectmaternal deprivationen
dc.titleStan kompetencji i sprawności językowej 6‑letniego chłopca z sieroctwem społecznym. Studium porównawczepl
dc.title.alternativeThe State of Competence and Language Proficiency of a 6‑Year‑Old Boy with Social Orphanhood. Comparative Studyen
dc.typeArticle
dc.page.number175-194
dc.contributor.authorAffiliationMYGADAMY Centrum Diagnozy i Terapii Logopedycznej i Neurologopedycznej, ul. Budowlana 50, lok. 109, 20-469 Lublinpl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesGerhardt S., 2010, Znaczenie miłości. Jak uczucia wpływają na rozwój mózgu, przeł. B. Radwan, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.pl
dc.referencesGrabias S., 1981, O ekspresywności języka. Ekspresja a słowotwórstwo, Lublin: Wydawnictwo Lubelskie.pl
dc.referencesGrabias S., 1991, Kultura słowa a sprawności komunikacyjne, „Polonistyka”, nr 7, s. 419–429.pl
dc.referencesGrabias S., 1997, Mowa i jej zaburzenia, „Audiofonologia”, nr 10, s. 9–36.pl
dc.referencesGrabias S., 2019, Język w zachowaniach społecznych, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej.pl
dc.referencesHolmes J., 2007, John Bowlby i teoria przywiązania, przekł. J. Łaszcz, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesKania J.T., 2001, Szkice logopedyczne, Lublin: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.pl
dc.referencesŁukasiewicz A., 2003, Deprywacja sensoryczna i deprywacja środowiskowa. Ich wpływ na rozwój aktywności komunikacyjnej, [w:] A. Jurkowski (red.), Z zagadnień współczesnej psychologii wychowawczej, Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, s. 187–206.pl
dc.referencesMatejek J., 2014, Kompensacja sieroctwa społecznego w działalności Rodzinnych Domów Dziecka: wybrane aspekty metodyczne, „Labor et Educatio”, nr 2, s. 91–103.pl
dc.referencesObuchowska I., 2005, Psychologia kliniczna dzieci i młodzieży – wybrane zagadnienia, [w:] H. Sęk (red.), Psychologia kliniczna, t. 2, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 25–46.pl
dc.referencesRuszel M.E., 2011, Sieroctwo duchowe dziecka, „Studia Gdańskie”, t. XXVIII, s. 151–157.pl
dc.referencesSmoczyńska M., Haman E., Czaplewska E., Maryniak A., Krajewski G., Banasik N., Kochańska M., Łuniewska M., 2015, Test Rozwoju Językowego (TJR), Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.pl
dc.referencesSzymborska A., 1969, Sieroctwo społeczne, Warszawa: Wydawnictwo Wiedza Powszechna.pl
dc.contributor.authorEmailmygadamy.lublin@gmail.com
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.06.11


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0