dc.contributor.author | Paluch, Anna | |
dc.contributor.author | Drewniak- Wołosz, Elżbieta | |
dc.date.accessioned | 2023-01-09T06:50:29Z | |
dc.date.available | 2023-01-09T06:50:29Z | |
dc.date.issued | 2022-12-30 | |
dc.identifier.issn | 2544-7238 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45180 | |
dc.description.abstract | It takes time to diagnose a child with DLD, is an interdisciplinary process. This especially refers to the differentiation between speech delay and impaired language development. Due to the multiplicity of diagnostic terms a functional diagnosis is important. Nominal (classifying) diagnosis should provide grounds for covering the child with formal therapeutic and educational care. From the point of view of diagnostic practice, it is important to develop the principles of cooperation of specialists involved in the diagnosis. | en |
dc.description.abstract | Diagnozowanie dziecka z DLD wymaga czasu, stanowi proces i ma charakter interdyscyplinarny. Szczególnie dotyczy to różnicowania między opóźnieniem a zaburzeniem rozwoju mowy i języka. Z uwagi na wielość terminów diagnostycznych istotna jest diagnoza funkcjonalna. Diagnoza nominalna (klasyfikująca) powinna dać podstawy do objęcia dziecka formalną opieką terapeutyczną i edukacyjną. Z punktu widzenia praktyki diagnostycznej istotne jest opracowanie zasad współpracy specjalistów zaangażowanych w diagnozę. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Logopaedica Lodziensia;6 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | speech deficiency of the type of aphasia | en |
dc.subject | developmental language disorder (DLD) | en |
dc.subject | nominal diagnosis | en |
dc.subject | functional diagnosis | en |
dc.subject | diagnosis as a process | en |
dc.subject | specific and non‑specific symptoms | en |
dc.subject | delay or disorder of speech development | en |
dc.subject | niedokształcenie mowy o typie afazji | pl |
dc.subject | rozwojowe zaburzenie językowe | pl |
dc.subject | diagnoza nominalna | pl |
dc.subject | diagnoza funkcjonalna | pl |
dc.subject | diagnoza jako proces | pl |
dc.subject | objawy specyficzne i niespecyficzne | pl |
dc.subject | opóźnienie czy zaburzenie rozwoju mowy | pl |
dc.title | Podstawowe aspekty diagnozy dziecka z zaburzeniem językowym | pl |
dc.title.alternative | Basic Aspects of the Diagnosis of a Child with Language Disorders | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 201-208 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Paluch, Anna - Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi, ul. św. Gertrudy 2, 31-046 Kraków | pl |
dc.contributor.authorAffiliation | Drewniak- Wołosz, Elżbieta - Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci z Afazją Zgromadzenia Sióstr Felicjanek, ul. Stanisława Millana 15, 30-610 Kraków | pl |
dc.identifier.eissn | 2657-4381 | |
dc.references | Bishop D.V.M., Snowling M.J., Thompson P.A., Greenhalgh T., CATALISE–2 consortium, 2017, Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology, „The Journal of Child Psychology and Psychiatry”, Vol. 58(10), s. 1068–1080, http://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcpp.12721 (dostęp: 10.05.2021). | pl |
dc.references | Drewniak‑Wołosz E., Paluch A., 2009, Niedokształcenie mowy o typie afazji – rozważania nad kryteriami diagnozy, „Logopeda”, nr 1(7), s. 90–99, http://logopeda.org.pl/resources/pliki/83_logopeda_nr_7_.pdf (dostęp: 10.05.2021). | pl |
dc.references | Kordyl Z., 1966, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe. | pl |
dc.references | Kurcz I., 2005, Przyswajanie języka przez małe dziecko, [w:] tejże, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 80–97. | pl |
dc.references | Leonard L., 2016, SLI. Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. | pl |
dc.references | Paluch A., Drewniak‑Wołosz E., Mikosza L., 2012, Afa‑Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls. | pl |
dc.references | Schaffer R., 2018, Posługiwanie się językiem, [w:] tegoż, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 293–331. | pl |
dc.references | Smoczyńska M., Krajewski G., 2015, Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji KIRMIK, http://produkty.ibe.edu.pl/pracowniatestow/index.php?d=narzedzia&id=11 (dostęp: 14.08.2021). | pl |
dc.references | Stasiak J., 2016, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 293–264. | pl |
dc.contributor.authorEmail | Paluch, Anna - ania_paluch@gazeta.pl | |
dc.contributor.authorEmail | Drewniak- Wołosz, Elżbieta - elzbieta.wolosz@op.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/2544-7238.06.13 | |