Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorPaluch, Anna
dc.contributor.authorDrewniak- Wołosz, Elżbieta
dc.date.accessioned2023-01-09T06:50:29Z
dc.date.available2023-01-09T06:50:29Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45180
dc.description.abstractIt takes time to diagnose a child with DLD, is an interdisciplinary process. This especially refers to the differentiation between speech delay and impaired language development. Due to the multiplicity of diagnostic terms a functional diagnosis is important. Nominal (classifying) diagnosis should provide grounds for covering the child with formal therapeutic and educational care. From the point of view of diagnostic practice, it is important to develop the principles of cooperation of specialists involved in the diagnosis.en
dc.description.abstractDiagnozowanie dziecka z DLD wymaga czasu, stanowi proces i ma charakter interdyscyplinarny. Szczególnie dotyczy to różnicowania między opóźnieniem a zaburzeniem rozwoju mowy i języka. Z uwagi na wielość terminów diagnostycznych istotna jest diagnoza funkcjonalna. Diagnoza nominalna (klasyfikująca) powinna dać podstawy do objęcia dziecka formalną opieką terapeutyczną i edukacyjną. Z punktu widzenia praktyki diagnostycznej istotne jest opracowanie zasad współpracy specjalistów zaangażowanych w diagnozę.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;6pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectspeech deficiency of the type of aphasiaen
dc.subjectdevelopmental language disorder (DLD)en
dc.subjectnominal diagnosisen
dc.subjectfunctional diagnosisen
dc.subjectdiagnosis as a processen
dc.subjectspecific and non‑specific symptomsen
dc.subjectdelay or disorder of speech developmenten
dc.subjectniedokształcenie mowy o typie afazjipl
dc.subjectrozwojowe zaburzenie językowepl
dc.subjectdiagnoza nominalnapl
dc.subjectdiagnoza funkcjonalnapl
dc.subjectdiagnoza jako procespl
dc.subjectobjawy specyficzne i niespecyficznepl
dc.subjectopóźnienie czy zaburzenie rozwoju mowypl
dc.titlePodstawowe aspekty diagnozy dziecka z zaburzeniem językowympl
dc.title.alternativeBasic Aspects of the Diagnosis of a Child with Language Disordersen
dc.typeArticle
dc.page.number201-208
dc.contributor.authorAffiliationPaluch, Anna - Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi, ul. św. Gertrudy 2, 31-046 Krakówpl
dc.contributor.authorAffiliationDrewniak- Wołosz, Elżbieta - Ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci z Afazją Zgromadzenia Sióstr Felicjanek, ul. Stanisława Millana 15, 30-610 Krakówpl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesBishop D.V.M., Snowling M.J., Thompson P.A., Greenhalgh T., CATALISE–2 consortium, 2017, Phase 2 of CATALISE: a multinational and multidisciplinary Delphi consensus study of problems with language development: Terminology, „The Journal of Child Psychology and Psychiatry”, Vol. 58(10), s. 1068–1080, http://acamh.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/jcpp.12721 (dostęp: 10.05.2021).pl
dc.referencesDrewniak‑Wołosz E., Paluch A., 2009, Niedokształcenie mowy o typie afazji – rozważania nad kryteriami diagnozy, „Logopeda”, nr 1(7), s. 90–99, http://logopeda.org.pl/resources/pliki/83_logopeda_nr_7_.pdf (dostęp: 10.05.2021).pl
dc.referencesKordyl Z., 1966, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesKurcz I., 2005, Przyswajanie języka przez małe dziecko, [w:] tejże, Psychologia języka i komunikacji, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, s. 80–97.pl
dc.referencesLeonard L., 2016, SLI. Specyficzne zaburzenia rozwoju językowego, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesPaluch A., Drewniak‑Wołosz E., Mikosza L., 2012, Afa‑Skala. Jak badać mowę dziecka afatycznego?, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.pl
dc.referencesSchaffer R., 2018, Posługiwanie się językiem, [w:] tegoż, Psychologia dziecka, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, s. 293–331.pl
dc.referencesSmoczyńska M., Krajewski G., 2015, Krótki Inwentarz Rozwoju Mowy i Komunikacji KIRMIK, http://produkty.ibe.edu.pl/pracowniatestow/index.php?d=narzedzia&id=11 (dostęp: 14.08.2021).pl
dc.referencesStasiak J., 2016, Postępowanie logopedyczne w przypadku alalii prolongaty, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk, T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 293–264.pl
dc.contributor.authorEmailPaluch, Anna - ania_paluch@gazeta.pl
dc.contributor.authorEmailDrewniak- Wołosz, Elżbieta - elzbieta.wolosz@op.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.06.13


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0