Show simple item record

dc.contributor.authorTarkowski, Zbigniew
dc.contributor.authorWójcik, Monika
dc.contributor.authorLech, Magdalena
dc.date.accessioned2023-01-09T06:50:32Z
dc.date.available2023-01-09T06:50:32Z
dc.date.issued2022-12-30
dc.identifier.issn2544-7238
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45184
dc.description.abstractThe study involved 37 children with an autism spectrum disorder and 12 children with developmental aphasia, aged 2,6 to 8,1. They were assessed using the Sentence Comprehension Test, the Speech Therapy Screening Test and the Stanford‑Binet Intelligence Scale. It turned out that the autistic children and aphasic children have a borderline intellectual disability and are delayed in speech development. There were no statistically significant differences between them in terms of language understanding. Children with an autism spectrum disorder obtained significantly higher results than children with childhood aphasia in the tests assessing the dictionary, grammar and pronunciation. A high correlation was also found between the results in the Sentence Comprehension Test and the Speech Therapy Screening Test. However, the correlation between language understanding and non‑verbal intelligence turned out to be statistically insignificant.en
dc.description.abstractW artykule przedstawiono wyniki badań, w których uczestniczyło 37 dzieci ze spektrum autyzmu oraz 12 dzieci z afazją rozwojową wieku od 2,6 do 8,1 lat. Zostały one ocenione za pomocą Testu Rozumienia Zdań, Przesiewowego Testu Logopedycznego oraz Skali Inteligencji Stanford‑Binet. Okazało się, że badane dzieci autystyczne oraz dzieci afatyczne mają inteligencję na pograniczu niepełnosprawności intelektualnej oraz są opóźnione w rozwoju mowy. Nie stwierdzono między nimi istotnych statystycznie różnic w zakresie rozumienia języka. Dzieci autystyczne uzyskały znacznie wyższe wyniki niż dzieci afatyczne w próbach oceniających słownik, gramatykę i wymowę. Stwierdzono także wysoką zależność między wynikami w Teście Rozumienia Zdań oraz Przesiewowym Teście Logopedycznym. Natomiast korelacja między rozumieniem języka a inteligencją niewerbalną okazała się nieistotna statystycznie.pl
dc.language.isopl
dc.publisherWydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl
dc.relation.ispartofseriesLogopaedica Lodziensia;6pl
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.subjectautism spectrum disorderen
dc.subjectdevelopmental aphasiaen
dc.subjectlanguage proficiencyen
dc.subjectintelligenceen
dc.subjectspektrum autyzmupl
dc.subjectafazja rozwojowapl
dc.subjectrozwój językapl
dc.subjectinteligencjapl
dc.titleSpektrum autyzmu a afazja rozwojowa. Porównanie rozwoju językapl
dc.title.alternativeAutism Spectrum and Developmental Aphasia. Comparison of Language Developmenten
dc.typeArticle
dc.page.number267-278
dc.contributor.authorAffiliationTarkowski, Zbigniew - Uniwersytet Medyczny w Lublinie, Katedra i Zakład Psychologii, ul. Chodźki 7, 20-093 Lublinpl
dc.contributor.authorAffiliationWójcik, Monika - Niepubliczne Przedszkole „Kraina Uśmiechu” w Rzeszowie, ul. Króla Augusta 29E, 35-210 Rzeszówpl
dc.contributor.authorAffiliationLech, Magdalena - Niepubliczne Przedszkole „Kraina Uśmiechu” w Rzeszowie, ul. Króla Augusta 29E, 35-210 Rzeszówpl
dc.identifier.eissn2657-4381
dc.referencesBartak L., Rutter M., Cox A., 1977, A comparative study of infantile autism and specific developmental receptive language. III Discriminant function analysis, „Journal of Autism and Childhood Schizophrenia”, No. 7, s. 383–396.pl
dc.referencesBishop D.V., 1989, Autism, Asperger’s syndrome and semantic-pragmatic disorder: where are the boundaries?, „British Journal of Disorders of Communication”, No. 24(2), s. 107–121.pl
dc.referencesBłeszyński J., 1997, Echolalia i zaimek „ja” w kształtowaniu się mowy dziecka z autyzmem, [w:] T. Gałkowski (red.), Dziecko autystyczne, t. 5, Warszawa: Wydawnictwo KTA, s. 97–105.pl
dc.referencesBrzeziński J., 2001, Metodologia badań psychologicznych, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.pl
dc.referencesCzaplewska E., 2012, Rozumienie pragmatycznych aspektów wypowiedzi przez dzieci ze specyficznym zaburzeniem językowym SLI, Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.pl
dc.referencesGiers M., 2011, Zespół Williamsa, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis.pl
dc.referencesKielar‑Turska M., 2012, Rozwój sprawności językowej i komunikacyjnej, [w:] E. Czaplewska, S. Milewski (red.), Diagnostyka logopedyczna, Sopot: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, s. 15–63.pl
dc.referencesKlasyfikacja zaburzeń psychicznych i zaburzeń zachowania w ICD–10. Badawcze kryteria diagnostyczne, 1998, Kraków–Warszawa: Uniwersyteckie Wydawnictwo Medyczne „Vesalius”.pl
dc.referencesKordyl Z., 1968, Psychologiczne problemy afazji dziecięcej, Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.pl
dc.referencesKryteria diagnostyczne zaburzeń psychicznych z DSM–5, 2018, Wrocław: Wydawnictwo Edra Urban & Partner.pl
dc.referencesLee L.L., 1971, Northwestern Syntax Screening Test, Evanston: Northwestern University Press.pl
dc.referencesLincoln A.J., Yeung‑Courchesne R., Elmasian R., Grillon Ch., 1989, Pathophysiologic Findings in Nonretarded Autism and Receptive Developmental Language Disorders, „Journal of Autism and Developmental Disorders”, Vol. 19, No. 1, s. 1–17.pl
dc.referencesMorton‑Evans A., Hensley R., 1978, Paired associate learning in early infantile autism and receptive developmental aphasia, „Journal of Autism and Childhood Schizophrenia”, No. 8, s. 61–69.pl
dc.referencesPanasiuk J., 2015, Postępowanie logopedyczne w przypadkach alalii i niedokształcenia mowy o typie afazji, [w:] S. Grabias, J. Panasiuk., T. Woźniak (red.), Logopedia. Standardy postępowania logopedycznego. Podręcznik akademicki, Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie‑Skłodowskiej, s. 309–346.pl
dc.referencesPruszewicz A., 1992, Opóźniony rozwój mowy, [w:] tenże (red.), Foniatria kliniczna, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich, s. 233–241.pl
dc.referencesRoid G.H., 2003, The Stanford‑Binet Intelligence Scales, Itasca: Riverside Publishing.pl
dc.referencesSajewicz‑Radke U., Radke B.M., Lipowska M., 2017, Skala inteligencji, Gdańsk: Pracownia Testów Psychologicznych i Pedagogicznych w Gdańsku.pl
dc.referencesSahlmann L., 1969, Autism or Aphasia?, „Developmental Medicine & Childhood Neurology”, Vol. 11(4), s. 443–448.pl
dc.referencesSmereka T., 2015, Rozumienie przekazów językowych i jego zaburzenia, Wrocław: Wydawnictwo Mkwadrat Maciej Młynarski.pl
dc.referencesTarkowski Z., 2002, Przesiewowy test logopedyczny, Lublin: Wydawnictwo Fundacji „Orator”.pl
dc.referencesTarkowski Z., 2017, Prosty opóźniony rozwój mowy, [w:] tenże (red.), Patologia mowy, Gdańsk: Wydawnictwo Harmonia Universalis, s. 213–234.pl
dc.referencesZaleski T., 1992, Opóźniony rozwój mowy, Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.pl
dc.contributor.authorEmailTarkowski, Zbigniew - tarkowskizbigniew@wp.pl
dc.contributor.authorEmailWójcik, Monika - monika.wojcik1806@gmail.com
dc.contributor.authorEmailLech, Magdalena - magdalejro@o2.pl
dc.identifier.doi10.18778/2544-7238.06.17


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0