Pojęcie kompetencji fonologicznej vel fonetycznej – rozważania terminologiczne
Streszczenie
Celem artykułu było sprecyzowanie pojęcia kompetencji fonologicznej na gruncie
nauczania języka polskiego jako obcego. Na przykładzie polszczyzny wyróżniono subskładniki
kompetencji fonologicznej, zwrócono uwagę na potrzebę stworzenia odpowiednich programów
nauczania, uwzględniających czynniki implikujące jej prawidłowy rozwój. Analizie poddano także
sam termin, wymieniany często z określeniami kompetencja fonetyczna i sprawność fonetyczna,
zbieżnymi aczkolwiek nietożsamymi (przedstawiono argumenty za stosowaniem terminu wyróżnionego
przez ESOKJ oraz odróżnianiem go od pozostałych). The aim of this article is to specify the term phonological competence with reference to
teaching Polish as a foreign language. The author identifies the subingredients of the
phonological competence, emphasizes the need to create suitable curricula, which would take
into consideration the correct development of the phonological competence. She also
analyzes the very term phonological competence, which is often used interchangeably with
the terms phonetic competence and general phonetic awareness and skills. The author
presents arguments for the use of the term phonological competence and emphasizes the need
to distinguish it from the other terms.
Z tą pozycją powiązane są następujące pliki licencyjne: