Problems of genologic typology
Streszczenie
Przedmiotem niniejszej rozprawy jest typologia gatunków literackich wypływająca
z ekspresywnych właściwości przedmiotów genologicznych, a zmierzająca ku
systemowemu zorganizowaniu podstaw metodologicznych.
Punktem wyjścia dla autora jest teza o ekspresywnych cechach przedmiotów
genologicznych, które — w przeciwieństwie do pojęć i nazw genologicznych — pojmuje
jako konkretne wyrazowe formacje będące nosicielami substancji gatunkowej istniejącej
w konkretnym czasie oraz przestrzeni synchronii i diachronii.
Na tej podstawie rozróżnia autor rodzaje oraz gatunki literackie uznając te
pierwsze za główną i ogólną bazę ekspresji literackiej. Nie muszą one wszakże mieć
konkretnej prawomocności (tzw. prawomocności konkretu); istnieją jako modele
literackiego przekazu. W przeciwieństwie do nich — gatunki literackie (lub w ich
ramach gatunkowe i stroficzne formy) są konkretnymi nosicielami ekspresywnych
właściwości utworów literackich. W ich synchronicznej i diachronicznej organizacji
zrealizowane jest i usystematyzowane wszystko to, co jest niezbędne do zrozumienia
charakteru i sensu danych dzieł w ich specyficznej (narodowej) oraz ogólnej (ponadnarodowej)
możliwości oddziaływania.
Autorskie rozumienie gatunku literackiego pokrywa się tu z pojęciem literackiego
typu. Autor charakteryzuje gatunek literacki jako środek (w obszarze metodologii),
a równocześnie jako formę (w zakresie typologii systemowej) artystycznego
odzwierciedlenia rzeczywistości. W ten sposób determinuje funkcję gatunków, która
polega wedle niego na typologicznym odzwierciedleniu rzeczywistości (lub określonej .
części tej rzeczywistości) dla celów głębszego poznania rozwojowych i ekspresywnych
prawidłowości literatury.
W dalszej partii szkicu autor charakteryzuje niektóre systematyki genologiczne.
Szczegółowiej zajmuje się systematyką Rogera D. Abrahamsa sformułowaną na
podstawie całościowych związków zachodzących między formami gatunkowymi,
z których wyprowadza sytuacyjno-komunikacyjne typy gatunków w ich oryginalnych
(wyjściowych) postaciach.
Określając własne formuły typów gatunkowych autor opiera się na próbach
systematyzacji Henryka Markiewicza i Czesława Zgorzelskiego. W pracach H. Markiewicza
znajduje pewne wskazówki dla strukturalno-typologicznych opisów gatunków
na podstawie zróżnicowania typów i pozycji narratora, u Zgorzelskiego zaś znajduje
podstawy do rozwojowej dyferencjacji systemu wyrazowego (ekspresywnego).
Przywołane wyżej koncepcje sprowadza autor do wzajemnej współzależności
i wyprowadza z nich dyrektywy dla genologicznej typologii gatunków w przestrzeni
ekspresywnej (tzw. ekspresywnej konfiguracji) liryki i epiki. Do zakresu liryki włącza
autor gatunki o charakterze personalnym zmierzające do subiektywności i ekspresyjności.
Za podstawową formę przekazu lirycznego uważa pieśń traktując ją jako
„wyjściową pozycję pełni lirycznej. W obszarach epiki umieszcza gatunki o charakterze
apersonalnym zmierzające do zobiektywizowanej akcji. Na pograniczu powyższych
obszarów umieszcza romantyczny liryczno-epiczny poemat, tworzący się na
styku zakresu obu rodzajów.
Za wektor poszczególnych form gatunkowych można uważać stosunek stałych
i zmiennych elementów struktury rodzajowej, wytwarzającej się w ramach rozwojowej
zmienności gatunków literackich. Na podstawie tych zjawisk autor określa
charakter i miejsce gatunków w danym systemie genologicznym. Hvišč nie uważa
tradycyjnego przeciwstawienia liryki i epiki za zjawisko o determinującym znaczeniu. W miejsce tego przeciwstawienia na plan pierwszy wysuwa zjawisko wielorakości
gatunków literackich oraz form gatunkowych. Znajduje dla nich orientacyjną i jednocześnie zarazem podstawę w tym, co je wzajemnie przybliża na osi rozwojowej pokrewnych
relacji. Użyto tutaj jako elementu wspomagającego identyfikację i klasyfikację
tzw. tonalność wypowiedzi literackiej. Na tej podstawie rozróżnić można: 1) gatunki
o charakterze pieśniowym, 2) gatunki o charakterze deklamacyjnym, 3) gatunki
o charakterze opisowym, 4) gatunki o charakterze narracyjnym, 5) gatunki o charakterze
dialogowym.
Nie idzie tu bynajmniej o tzw. „czyste” kategorie, lecz o ich wzajemne relacje,
o możliwości wzajemnego łączenia jednego typu z drugim, trzecim itd. Właśnie ów
fakt jest przyczyną niepowtarzalności oraz oryginalności cech dzieł literackich i jednocześnie
organicznego przenikania tych cech do sjużetowo-kompozycyjnej istoty
gatunków literackich. W ten sposób powstaje w istocie swojej niewyczerpana i twórcza
„gra gatunków” zmierzająca ku przezwyciężeniu tego, co jest, i wytworzeniu tego,
„czego tu jeszcze nie było”. Każdy nowy utwór literacki kształtuje się ,,w cieniu”
określonego gatunku, wobec którego zajmuje własny stosunek: afirmujący lub kontrowersyjny.
Zawsze jednak reprezentuje pewien gatunek ("jest gatunkiem”), co znaczy,
że negując jeden (sc. gatunek) afirmuje drugi, niektóre jego cechy, elementy. itp.
"W zakresie nazwanych wyżej gatunkowych tonalności istnieje określona liczba
gatunkowych typów, które autor — równolegle do wyróżnionych tonalności — dzieli
na pięć grup reprezentujących typologiczny system form. Nie idzie zatem o gatunki
jako takie, ale o podstawowe formy sprawdzalnego genologicznie ekspresywnego
przekazu, wyróżnionego oraz warunkowanego poprzez konfiguracje wyrazowe. Wartości
tego systemu nie osłabia fakt, że w konkretnym literackim doświadczeniu dochodzi
do stałego splatania się i krzyżowania typów (tzw. synkretyzm gatunkowy)
podważających stabilność ich klasyfikacji. Nie idzie też o to, by przysądzić gatunki
do danego klasyfikacyjnego schematu, określanego przez obszar ekspresywnej tonalności.
$Synkretyzm jest organicznym zjawiskiem rozwojowej i typowej dyferencjacji
gatunków, tworzy pomost między strukturą dzieła literackiego a ogólnym systemem
ekspresji, jest przejawem zwiększonej aktywności dzieł w sytuacji komunikacyjnej.
Skoro w genologii literackiej uważa się stale jeszcze synkretyzm gatunków za
problem najważniejszy (jako fakt eliminujący klasyfikację genologiczną), można
podziału gatunków dokonać właśnie poprzez uwzględnienie ich krzyżowania i splatania
się, szukając w ich ekspresywnej substancji odpowiedzi na pytanie — w jaki sposób,
za pomocą jakich środków i dlaczego poszczególne gatunki wzajemnie się splatają,
krzyżują, przesuwają z jednej struktury do drugiej itd. Z tego punktu widzenia pojmuje
autor powyższą systematykę genologiczną jako ramową i pomocniczą pozwalającą
badaczowi przechodzić na drodze indukcji z niższych wytworów gatunkowych
na wyższe, od pojedynczych systemów zaś zmierzać do typologii form gatunkowych.
Collections