Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorHołota, Maciej
dc.date.accessioned2023-01-09T16:56:34Z
dc.date.available2023-01-09T16:56:34Z
dc.date.issued1979
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45242
dc.description.abstractAnaliza "Grobu" nawiązuje do próby wyodrębnienia cyklu nowelistycznego dokonanej przez Forresta L. Ingrama w Representatice Short Story Cycles of the Twentieth Century. Zdaniem krytyka kryterium wyróżniające ów gatunek od „zwykłego ” zbioru nowel oraz od powieści stanowi jego „podwójna tendencja” do zachowania jedności poszczególnych nowel oraz jedności cyklu. Ingram nie bada jednakże harmonii artystycznej i semantycznej pojedynczego komponentu cyklu na tle znaczenia całościowego. Pozostawia w sferze implikacji „napięcie” istniejące między składnikami cyklu jako całościami „zamkniętymi” i jako cząstkami większej całości. W pierwszym etapie analizy śledzi się sensy struktury „zamkniętej” "Grobu", występującej przy pominięciu szerszego kontekstu, następnie zaś poszukuje się powiązań semantyczno-estetycznych noweli — dowodzących „otwartości ” jej struktury — z pozostałymi składnikami Dawnego porządku. Artystyczną „równowagę” między „zamkniętym” a komplementarnym eharakterem utworu osiąga K. A. Porter dzięki dynamicznemu funkcjonowaniu elementów „cyklicznych ”, działających na rozmaitych płaszczyznach tekstu — od krótkiej alnzji do noweli jako całości. Fakt, iż stopień „otwarcia”/„zamknięcia” struktury poszczególnych nowel cyklu jest niejednakowy, gdyż różnią się jakościowo i ilościowo ich elementy „cykliczne”, wskazuje, że w analizie cyklu nowelistycznego nie zadowala wyszukanie samego „wzorca całości” (metoda Ingrama) bez zbadania „jedności”, harmonii estetycznej jego kolejnych komponentów.pl_PL
dc.language.isoenpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectshort storypl_PL
dc.subjectKatherine Anne Porterpl_PL
dc.subjectThe Gravepl_PL
dc.subjectshort story cyclepl_PL
dc.titleThe "closed" and "open" structure in a "cyclic" story exemplified by Katherine Anne Porter's "The Grave"pl_PL
dc.title.alternativeStruktura "otwarta" i "zamknięta" w noweli "cyklicznej" na przykładzie "Grobu" Katherine Anne Porterpl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number53-64pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume22pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord