»Ein literarischer Sprachkomponist«. Musikalität im Schaffen von Gert Jonke
Streszczenie
Celem poniższej pracy doktorskiej jest zbadanie (i opis) związków pomiędzy literaturą
i muzyką w twórczości austriackiego pisarza Gerta Jonkego, żyjącego w Klagenfurcie i
Wiedniu w latach 1946-2009. Temat pracy wpisuje się w komparatystyczną część
literaturoznawstwa i stara się przedstawić twórczość Jonkego z perspektywy intermedialnej.
Bazą dla określenia relacji jego literatury z muzyką jest definicja muzyczności i jej
przejawów w dziele literackim wg Andrzeja Hejmeja. Wiodące pytanie badawcze dotyczy
sposobu, w jaki muzyka ujawnia się w dziełach tego autora oraz jakie rodzaje związków tych
dwóch sztuk (literatury i muzyki) da się wyodrębnić w jego utworach. Analiza dowiodła, że
zawierają one w sobie wiele elementów muzycznych. Odnajdujemy je, zgodnie z definicją
Hejmeja, w tematyce, języku i strukturze tekstów Jonkego. Są to na przykład postaci
kompozytorów, które w wielu utworach są głównymi bohaterami, a ich twórczość materiałem
do zbudowania fabuły. Jest to także struktura dzieła literackiego, która swoją budową
przypomina formy muzyczne. Muzyczność odnajdujemy też w sferze języka, którym
posługuje się autor. Ponadto w tekstach Jonkego widać zainteresowanie akustyką zawartą w
przestrzeniach akustycznych. Obserwacja dźwięku w przyrodzie czy w środowisku miejskim
ujawnia jeszcze inny rodzaj muzyczności w literaturze. Chodzi o muzyczność zawartą w
pejzażach dźwiękowych, które ze względu na konkretne umiejscowienie mogą sugerować
związki z kondycją społeczeństwa. Okazuje się, że muzyka w tekstach Jonke oznacza nie
tylko powinowactwo ze sztuką, ale wykorzystuje także krytyczny potencjał tej sztuki. Fakt, że
muzyka i dźwięki otoczenia mogą być interpretowane w kontekście polityki, koresponduje z
austriacką tradycją literacką. Natomiast na tle historii tego kraju nabiera szczególnego
znaczenia.