dc.contributor.author | Dębska, Maja | |
dc.date.accessioned | 2023-01-12T12:21:36Z | |
dc.date.available | 2023-01-12T12:21:36Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45320 | |
dc.description.abstract | Celem poniższej pracy doktorskiej jest zbadanie (i opis) związków pomiędzy literaturą
i muzyką w twórczości austriackiego pisarza Gerta Jonkego, żyjącego w Klagenfurcie i
Wiedniu w latach 1946-2009. Temat pracy wpisuje się w komparatystyczną część
literaturoznawstwa i stara się przedstawić twórczość Jonkego z perspektywy intermedialnej.
Bazą dla określenia relacji jego literatury z muzyką jest definicja muzyczności i jej
przejawów w dziele literackim wg Andrzeja Hejmeja. Wiodące pytanie badawcze dotyczy
sposobu, w jaki muzyka ujawnia się w dziełach tego autora oraz jakie rodzaje związków tych
dwóch sztuk (literatury i muzyki) da się wyodrębnić w jego utworach. Analiza dowiodła, że
zawierają one w sobie wiele elementów muzycznych. Odnajdujemy je, zgodnie z definicją
Hejmeja, w tematyce, języku i strukturze tekstów Jonkego. Są to na przykład postaci
kompozytorów, które w wielu utworach są głównymi bohaterami, a ich twórczość materiałem
do zbudowania fabuły. Jest to także struktura dzieła literackiego, która swoją budową
przypomina formy muzyczne. Muzyczność odnajdujemy też w sferze języka, którym
posługuje się autor. Ponadto w tekstach Jonkego widać zainteresowanie akustyką zawartą w
przestrzeniach akustycznych. Obserwacja dźwięku w przyrodzie czy w środowisku miejskim
ujawnia jeszcze inny rodzaj muzyczności w literaturze. Chodzi o muzyczność zawartą w
pejzażach dźwiękowych, które ze względu na konkretne umiejscowienie mogą sugerować
związki z kondycją społeczeństwa. Okazuje się, że muzyka w tekstach Jonke oznacza nie
tylko powinowactwo ze sztuką, ale wykorzystuje także krytyczny potencjał tej sztuki. Fakt, że
muzyka i dźwięki otoczenia mogą być interpretowane w kontekście polityki, koresponduje z
austriacką tradycją literacką. Natomiast na tle historii tego kraju nabiera szczególnego
znaczenia. | pl_PL |
dc.language.iso | de | pl_PL |
dc.subject | Gert Jonke | pl_PL |
dc.subject | muzyczność dzieła literackiego | pl_PL |
dc.subject | Austria | pl_PL |
dc.subject | eksperyment literacki | pl_PL |
dc.subject | intermedialność | pl_PL |
dc.subject | muzyka | pl_PL |
dc.subject | Nestbeschmutzer | pl_PL |
dc.subject | literatura zaangażowana | pl_PL |
dc.title | »Ein literarischer Sprachkomponist«. Musikalität im Schaffen von Gert Jonke | pl_PL |
dc.title.alternative | »Kompozytor słowa«. Muzyczność w twórczości Gerta Jonke | pl_PL |
dc.type | PhD/Doctoral Dissertation | pl_PL |
dc.page.number | 339 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Mediów Niemieckojęzycznych i Kultury Austriackiej | pl_PL |
dc.contributor.authorBiographicalnote | Ukończyłam studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim na kierunkach dziennikarstwo (2013, specjalność język i kultura niemiecka) i filologia germańska (2019). Od 2019 r. jestem zatrudniona w Instytucie Filologii Germańskiej UŁ na stanowisku asystentki. | pl_PL |
dc.contributor.authorEmail | maja.debska@filologia.uni.lodz.pl | pl_PL |
dc.dissertation.director | Jabłkowska, Joanna | |
dc.dissertation.reviewer | Sommerfeld, Beate | |
dc.dissertation.reviewer | Puchalski, Lucjan | |
dc.date.defence | 2023-01-20 | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |