Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorDębska, Maja
dc.date.accessioned2023-01-12T12:21:36Z
dc.date.available2023-01-12T12:21:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45320
dc.description.abstractCelem poniższej pracy doktorskiej jest zbadanie (i opis) związków pomiędzy literaturą i muzyką w twórczości austriackiego pisarza Gerta Jonkego, żyjącego w Klagenfurcie i Wiedniu w latach 1946-2009. Temat pracy wpisuje się w komparatystyczną część literaturoznawstwa i stara się przedstawić twórczość Jonkego z perspektywy intermedialnej. Bazą dla określenia relacji jego literatury z muzyką jest definicja muzyczności i jej przejawów w dziele literackim wg Andrzeja Hejmeja. Wiodące pytanie badawcze dotyczy sposobu, w jaki muzyka ujawnia się w dziełach tego autora oraz jakie rodzaje związków tych dwóch sztuk (literatury i muzyki) da się wyodrębnić w jego utworach. Analiza dowiodła, że zawierają one w sobie wiele elementów muzycznych. Odnajdujemy je, zgodnie z definicją Hejmeja, w tematyce, języku i strukturze tekstów Jonkego. Są to na przykład postaci kompozytorów, które w wielu utworach są głównymi bohaterami, a ich twórczość materiałem do zbudowania fabuły. Jest to także struktura dzieła literackiego, która swoją budową przypomina formy muzyczne. Muzyczność odnajdujemy też w sferze języka, którym posługuje się autor. Ponadto w tekstach Jonkego widać zainteresowanie akustyką zawartą w przestrzeniach akustycznych. Obserwacja dźwięku w przyrodzie czy w środowisku miejskim ujawnia jeszcze inny rodzaj muzyczności w literaturze. Chodzi o muzyczność zawartą w pejzażach dźwiękowych, które ze względu na konkretne umiejscowienie mogą sugerować związki z kondycją społeczeństwa. Okazuje się, że muzyka w tekstach Jonke oznacza nie tylko powinowactwo ze sztuką, ale wykorzystuje także krytyczny potencjał tej sztuki. Fakt, że muzyka i dźwięki otoczenia mogą być interpretowane w kontekście polityki, koresponduje z austriacką tradycją literacką. Natomiast na tle historii tego kraju nabiera szczególnego znaczenia.pl_PL
dc.language.isodepl_PL
dc.subjectGert Jonkepl_PL
dc.subjectmuzyczność dzieła literackiegopl_PL
dc.subjectAustriapl_PL
dc.subjecteksperyment literackipl_PL
dc.subjectintermedialnośćpl_PL
dc.subjectmuzykapl_PL
dc.subjectNestbeschmutzerpl_PL
dc.subjectliteratura zaangażowanapl_PL
dc.title»Ein literarischer Sprachkomponist«. Musikalität im Schaffen von Gert Jonkepl_PL
dc.title.alternative»Kompozytor słowa«. Muzyczność w twórczości Gerta Jonkepl_PL
dc.typePhD/Doctoral Dissertationpl_PL
dc.page.number339pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Łódzki, Wydział Filologiczny, Instytut Filologii Germańskiej, Zakład Mediów Niemieckojęzycznych i Kultury Austriackiejpl_PL
dc.contributor.authorBiographicalnoteUkończyłam studia magisterskie na Uniwersytecie Łódzkim na kierunkach dziennikarstwo (2013, specjalność język i kultura niemiecka) i filologia germańska (2019). Od 2019 r. jestem zatrudniona w Instytucie Filologii Germańskiej UŁ na stanowisku asystentki.pl_PL
dc.contributor.authorEmailmaja.debska@filologia.uni.lodz.plpl_PL
dc.dissertation.directorJabłkowska, Joanna
dc.dissertation.reviewerSommerfeld, Beate
dc.dissertation.reviewerPuchalski, Lucjan
dc.date.defence2023-01-20
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord