Le Fictionnel et le non-fictionnel
Streszczenie
Termin „fikcjonalny” determinuje statua semiotyczny określonego tekstu.
Termin fikcyjny” determinuje wyobrażeniowy charakter prezentacji jako nierealny.
Tekst o statucie (założeniu) fikcjonalnym składa się z wielkiej ilości znaków,
wiele z nich opiera się wszakże na walorach fikcyjnych (takich jak przedstawione
miejsc, postacie, ciągi wydarzeniowe). Składniki te kształtują i konstytuują odpowiednie
indeksy fikcjonalności. Oczywiście, istnieją również i inne. Obecność niektórych znaków (tytuły, podtytuły i in.) jest warunkiem koniecznym ugruntowania
fikcjonalności tekstu. Inne (struktury i ukształtowania „literackie”) są środkami
bogacącymi indeksy fikcjonalności.
Tekstowa prezentacja niefikcjonalna zmierza ku zgodności ze znaną i poznawalną
rzeczywistością. Składniki tej prezentacji mogą być poddane testom prawdziwości
i prawomocności. Nie odnosi się to do tekstów zbudowanych na zasadzie fikcjonalności,
albowiem ta nie wymaga stosowania kryteriów prawdziwości i autentyczności.
W niektórych przypadkach granica między obu formami jest nader płynna. Tak
właśnie fikcjonalność powieści naturalistycznej wyraźnie zmierza ku niefikcjonalności,
defikcjonalizacji; chodzi tu mianowicie o posługiwanie się autentycznymi dokumentami.
Zjawisko przeciwne odnaleźć można w tekstach o statusie niefikcjonalnym, np. w reportażach
publikowanych w dziennikach i w tygodnikach. Te formy piśmiennicze
posługują się indeksami fikcjonalnymi. Rezultatem takiego ujęcia jest sytuowanie
niefikcyjnych postaci w sytuacjach częściowo choćby fikcyjnych. Troska o prawomocność
takiego zabiegu usankcjonowana jest koniecznością autentyczności tych
gatunków pisarskich.
Taka fikcjonalizacja form niefikcjonalnych prowadzi do podstępnego przyćmienia
walorów wyraziście realnych. Może ona służyć określonym celom ideowym: prezentacji
świata niedostępnego, tworzeniu współczesnej mitologii.
Collections