dc.contributor.author | Van Zoest, Aart J. A. | |
dc.date.accessioned | 2023-01-16T16:04:58Z | |
dc.date.available | 2023-01-16T16:04:58Z | |
dc.date.issued | 1980 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45364 | |
dc.description.abstract | Termin „fikcjonalny” determinuje statua semiotyczny określonego tekstu.
Termin fikcyjny” determinuje wyobrażeniowy charakter prezentacji jako nierealny.
Tekst o statucie (założeniu) fikcjonalnym składa się z wielkiej ilości znaków,
wiele z nich opiera się wszakże na walorach fikcyjnych (takich jak przedstawione
miejsc, postacie, ciągi wydarzeniowe). Składniki te kształtują i konstytuują odpowiednie
indeksy fikcjonalności. Oczywiście, istnieją również i inne. Obecność niektórych znaków (tytuły, podtytuły i in.) jest warunkiem koniecznym ugruntowania
fikcjonalności tekstu. Inne (struktury i ukształtowania „literackie”) są środkami
bogacącymi indeksy fikcjonalności.
Tekstowa prezentacja niefikcjonalna zmierza ku zgodności ze znaną i poznawalną
rzeczywistością. Składniki tej prezentacji mogą być poddane testom prawdziwości
i prawomocności. Nie odnosi się to do tekstów zbudowanych na zasadzie fikcjonalności,
albowiem ta nie wymaga stosowania kryteriów prawdziwości i autentyczności.
W niektórych przypadkach granica między obu formami jest nader płynna. Tak
właśnie fikcjonalność powieści naturalistycznej wyraźnie zmierza ku niefikcjonalności,
defikcjonalizacji; chodzi tu mianowicie o posługiwanie się autentycznymi dokumentami.
Zjawisko przeciwne odnaleźć można w tekstach o statusie niefikcjonalnym, np. w reportażach
publikowanych w dziennikach i w tygodnikach. Te formy piśmiennicze
posługują się indeksami fikcjonalnymi. Rezultatem takiego ujęcia jest sytuowanie
niefikcyjnych postaci w sytuacjach częściowo choćby fikcyjnych. Troska o prawomocność
takiego zabiegu usankcjonowana jest koniecznością autentyczności tych
gatunków pisarskich.
Taka fikcjonalizacja form niefikcjonalnych prowadzi do podstępnego przyćmienia
walorów wyraziście realnych. Może ona służyć określonym celom ideowym: prezentacji
świata niedostępnego, tworzeniu współczesnej mitologii. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;1 | |
dc.subject | fiction | pl_PL |
dc.subject | metatext | pl_PL |
dc.subject | non-fictional | pl_PL |
dc.title | Le Fictionnel et le non-fictionnel | pl_PL |
dc.title.alternative | Fikcjonalne i niefikcjonalne | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 5-10 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.relation.volume | 23 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Trzynadlowski, Jan | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |