Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorSzymczyk-Kluszczyńska, Grażyna
dc.contributor.authorKluszczyński, Ryszard
dc.date.accessioned2023-01-25T11:17:05Z
dc.date.available2023-01-25T11:17:05Z
dc.date.issued1984
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45570
dc.description.abstractPraca dotyczy epizodu z dziejów dwudziestowiecznej awangardy — poematu kinematograficznego, który ukształtował się we Francji w okresie presurrealizmu i surrealizmu (Ph. Soupault, F. Picabia, R. Desnos, A. Artaud i in.). Gatunek ten, to typ „,scenariusza filmowego nie do realizacji”. W toku omawiania jego wyznaczników strukturalnych oraz w dyskusji z dotychczasowym badawczym ujęciem istoty i funkcji tej formy autorzy uzasadniają przydatność poematu kinematograficznego do analizy dwupoziomowości i obustronności relacji: literatura — kino. Gatunek ten stanowi kolejną historyczną postać poematu prozą, co pozwala nie przeceniać roli filmowych środków wyrazu w jego poetyce. Potraktowany jako scenariusz, projektuje nie konkretny film, lecz określony typ kina: poetyckie kino surrealistyczne.pl_PL
dc.language.isofrpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiupl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;2
dc.subjectFilm poempl_PL
dc.subjectrelationship between literature and filmpl_PL
dc.subjectfilm analysispl_PL
dc.subjectavant-gardepl_PL
dc.titlePoème cinématographique. Analyse d'un type des relations entre la littérature et le cinémapl_PL
dc.title.alternativePoemat kinematograficzny. Analiza pewnego typu związków między literaturą a kinempl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number37-56pl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.relation.volume27pl_PL
dc.contributor.translatorJanicka-Rostocka, Joanna
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord