dc.contributor.author | Szymczyk-Kluszczyńska, Grażyna | |
dc.contributor.author | Kluszczyński, Ryszard | |
dc.date.accessioned | 2023-01-25T11:17:05Z | |
dc.date.available | 2023-01-25T11:17:05Z | |
dc.date.issued | 1984 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45570 | |
dc.description.abstract | Praca dotyczy epizodu z dziejów dwudziestowiecznej awangardy — poematu kinematograficznego, który ukształtował się we Francji w okresie presurrealizmu i surrealizmu (Ph. Soupault,
F. Picabia, R. Desnos, A. Artaud i in.). Gatunek ten, to typ „,scenariusza filmowego nie do realizacji”.
W toku omawiania jego wyznaczników strukturalnych oraz w dyskusji z dotychczasowym
badawczym ujęciem istoty i funkcji tej formy autorzy uzasadniają przydatność poematu kinematograficznego do analizy dwupoziomowości i obustronności relacji: literatura — kino. Gatunek
ten stanowi kolejną historyczną postać poematu prozą, co pozwala nie przeceniać roli filmowych
środków wyrazu w jego poetyce. Potraktowany jako scenariusz, projektuje nie konkretny film, lecz
określony typ kina: poetyckie kino surrealistyczne. | pl_PL |
dc.language.iso | fr | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe; Zakład Narodowy im. Ossolińskich we Wrocławiu | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | Film poem | pl_PL |
dc.subject | relationship between literature and film | pl_PL |
dc.subject | film analysis | pl_PL |
dc.subject | avant-garde | pl_PL |
dc.title | Poème cinématographique. Analyse d'un type des relations entre la littérature et le cinéma | pl_PL |
dc.title.alternative | Poemat kinematograficzny. Analiza pewnego typu związków między literaturą a kinem | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 37-56 | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.relation.volume | 27 | pl_PL |
dc.contributor.translator | Janicka-Rostocka, Joanna | |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |