dc.contributor.author | Partyka, Wiesław | |
dc.date.accessioned | 2023-02-13T08:56:46Z | |
dc.date.available | 2023-02-13T08:56:46Z | |
dc.date.issued | 2023-01-02 | |
dc.identifier.issn | 1644-857X | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/45914 | |
dc.description.abstract | The main aim of the article is to describe the state of Polish elementary education in the Lublin region during World War I, before Poland regained independence. Elementary education of the described period was based mainly on small one-class schools with one teacher, only in larger urban centers there were multiclass schools. Thanks to the great involvement of many social activists (landowners, clergy), and ordinary citizens, the beginning of the 20th century was characterized by an unprecedented increase in the number of schools that made education available to thousands of children and adolescents. Despite the war damage, the lack of school infrastructure, the shortage of teaching staff, the mobilization of the society and the favorable attitude of the Austrian authorities in this matter, in the years 1915–1917 led to an increase in the number of elementary schools from 426 to 1,345. As a result, the number of students covered by education increased from about 30,000 in 1915 to over 100,000 in 1917. An important achievement was also the transfer by the Austrian authorities of jurisdiction over education to the Polish administration a year before regaining independence. Despite intensified efforts, within a few years it was not possible to catch up with the educational policy of the Russian authorities implemented throughout the 19th century, but it was an extremely important beginning for the revival and organization of Polish education in the following years. The article is based on archival sources and studies from the beginning of the 20th century, showing the state of education not only in urban centers, but also in villages. Thanks to the preserved reports, it gives the opportunity to get to know the detailed network of schools, which may be a contribution to undertaking further research in this matter. | en |
dc.description.abstract | Głównym celem artykułu jest opisanie stanu polskiego szkolnictwa elementarnego na Lubelszczyźnie w czasie I wojny światowej, przed odzyskaniem przez Polskę niepodległości. Szkolnictwo elementarne opisywanego okresu opierało się przede wszystkim na małych szkołach jednoklasowych z jednym nauczycielem, jedynie w większych ośrodkach miejskich funkcjonowały szkoły wieloklasowe. Dzięki wielkiemu zaangażowaniu wielu społeczników (np. właścicieli ziemskich, duchowieństwa), ale i zwykłych obywateli, początek XX w. charakteryzował się nienotowanym wcześniej wzrostem liczby szkół, które umożliwiały dostęp do edukacji tysiącom dzieci i młodzieży. Mimo zniszczeń wojennych, braku infrastruktury szkolnej, niedoboru kadry dydaktycznej, mobilizacja społeczeństwa oraz przychylna w tej materii postawa władz austriackich, doprowadziła w latach 1915–1917 do wzrostu liczby szkół elementarnych z 426 do 1345. Dzięki temu liczba uczniów objętych edukacją wzrosła z około 30 tys. w 1915 r. do ponad 100 tys. w 1917 r. Ważnym osiągnięciem było również przekazanie przez władze austriackie jurysdykcji nad szkolnictwem administracji polskiej już na rok przed odzyskaniem niepodległości. Mimo wzmożonych działań, w ciągu kilku lat nie udało się nadrobić zaległości wynikających z polityki edukacyjnej władz rosyjskich realizowanej przez cały wiek XIX, jednak był to niezwykle istotny asumpt do odrodzenia i organizacji polskiego szkolnictwa w kolejnych latach. Artykuł bazuje na źródłach archiwalnych i opracowaniach z początku XX w., ukazując stan szkolnictwa nie tylko w ośrodkach miejskich, ale również na wsiach. Dzięki zachowanym sprawozdaniom, daje możliwość poznania szczegółowej sieci szkół, co może być przyczynkiem do podejmowania kolejnych badań w tej materii. | pl |
dc.language.iso | pl | |
dc.publisher | Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego | pl |
dc.relation.ispartofseries | Przegląd Nauk Historycznych;2 | pl |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | |
dc.subject | szkoły elementarne | pl |
dc.subject | Lubelszczyzna | pl |
dc.subject | XIX-XX wiek | pl |
dc.subject | zabory | pl |
dc.subject | okupacja austriacka | pl |
dc.subject | elementary schools | en |
dc.subject | Lublin region | en |
dc.subject | 19th–20th century | en |
dc.subject | partitions | en |
dc.subject | Austrian occupation | en |
dc.title | Szkoły elementarne na Lubelszczyźnie w okresie okupacji austriackiej (1915–1917) | pl |
dc.title.alternative | Elementary schools in the Lublin region during the Austrian occupation (1915–1917) | en |
dc.type | Article | |
dc.page.number | 131-158 | |
dc.contributor.authorAffiliation | Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie / John Paul II Catholic University of Lublin | pl |
dc.identifier.eissn | 2450-7660 | |
dc.references | Archiwum Archidiecezjalne Lubelskie: O szkołach elementarnych w 1917, Rep. 61 B VIII 19 | pl |
dc.references | Dziennik Praw Królestwa Polskiego, t. XX, nr 70, Warszawa 1837. | pl |
dc.references | Dziennik Praw Królestwa Polskiego, t. LXVI, nr 219, Warszawa 1866. | pl |
dc.references | Stan szkolnictwa powszechnego w grudniu 1917 r. na terytorium obu byłych generalnych gubernatorstw: Warszawskiego i Lubelskiego, Warszawa 1919. | pl |
dc.references | Araszkiewicz S., Sytuacja szkolnictwa i oświaty w zaborze rosyjskim w latach 1831–1918. Szkolnictwo elementarne, [w:] Dzieje szkolnictwa i oświaty na wsi polskiej do 1918, red. S. Michalski, Warszawa 1982, s. 141–204. | pl |
dc.references | Brodowska H., Chłopi lubelscy o swoich sprawach i Polski, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Humaniora” 1982, vol. XXXVII, s. 135–155. | pl |
dc.references | Brodowska H., Chłopi o sobie i Polsce, Warszawa 1984. | pl |
dc.references | Bryda S., Działalność Rady Szkolnej m. Lublina za okres 1915–1928, [w:] Monografia szkolnictwa m. Lublina za czas od 1917 do 1927 roku, red. T. Wolski, Lublin 1928, s. 7–43. | pl |
dc.references | Ćwik W., Reder J., Lubelszczyzna. Dzieje rozwoju terytorialnego, podziałów administracyjnych i ustroju władz, Lublin 1977. | pl |
dc.references | Dobrzański J., Ze studiów nad szkolnictwem elementarnym Lubelszczyzny w pierwszej połowie XIX wieku, Wrocław 1968. | pl |
dc.references | Gawarecka M., Lubelskie Towarzystwo szerzenia oświaty pod nazwą „Światło” (1906–1917), „Rocznik Lubelski” 1973, t. XVI, s. 183–210. | pl |
dc.references | Jemielity W., Z dziejów Kościoła w Królestwie Polskim w XIX wieku, „Roczniki Humanistyczne” 1973, t. XXI, z. 2, s. 265–293. | pl |
dc.references | Kołaczkowska A., Szkolnictwo powszechne w powiecie lubelskim 1917–1927, Lublin 1928. | pl |
dc.references | Konarski K., Dzieje szkolnictwa w b. Królestwie Kongresowym 1915–1918, Kraków 1923. | pl |
dc.references | Koprukowniak A., W okresie kształtowania się kapitalizmu 1864–1918, [w:] Dzieje Lubelszczyzny, red. T. Mencel, Warszawa 1974, s. 641–736. | pl |
dc.references | Korzeniowski M., Wojna na Lubelszczyźnie w latach 1914–1915 w świetle wspomnień, „Przegląd Wschodnioeuropejski” 2017, t. VIII, z. 2, s. 11–22. | pl |
dc.references | Kucha R., Oświata elementarna w Królestwie Polskim w latach 1864–1914, Lublin 1982. | pl |
dc.references | Kucha R., Szkolnictwo Lublina w latach 1864–1915: zarys dziejów, Lublin 1995. | pl |
dc.references | Kumor B., Ustrój i organizacja Kościoła polskiego w okresie niewoli narodowej 1772–1918, Kraków 1980. | pl |
dc.references | Kumor-Mielnik J., Sieć dekanalna i parafialna (archi)diecezji lubelskiej w latach 1805–2005, Lublin 2011. | pl |
dc.references | Lewandowski J., Królestwo Polskie pod okupacją austriacką 1914–1918, Kraków 1980. | pl |
dc.references | Lewandowski J., Szkolnictwo na Lubelszczyźnie w czasie I wojny światowej – zarys problematyki badawczej, [w:] Stan i potrzeby badań nad oświatą i wychowaniem w Królestwie Polskim w latach 1815–1915, red. R. Kucha, K. Poznański, Lublin 1989, s. 304–311. | pl |
dc.references | Mencel T., Galicja Zachodnia 1775–1809. Studium z dziejów ziem polskich zaboru austriackiego po III rozbiorze, Lublin 1976. | pl |
dc.references | Mencel T., Początki organizacji Galicji Zachodniej w latach 1775–1796, „Kwartalnik Historyczny” 1970, R. LXXVII, z. 2, s. 308–332. | pl |
dc.references | Prauss K., W sprawie realizacji powszechnego nauczania w Królestwie Polskim, Warszawa 1917. | pl |
dc.references | Romanowski W., Działalność Lubelskiego Towarzystwa „Światło” na polu szkolnictwa elementarnego, „Rozprawy z Dziejów Oświaty” 1960, t. III, s. 167–205. | pl |
dc.references | Romanowski W., Z dziejów szkoły i oświaty elementarnej na Lubelszczyźnie w początkach XX wieku, Lublin 1970. | pl |
dc.references | Sobociński W., Historia ustroju i prawa Księstwa Warszawskiego, Toruń 1964. | pl |
dc.references | Trzebiatowski K., Szkolnictwo powszechne w Polsce w latach 1918–1932, Wrocław 1970. | pl |
dc.references | Wiercieński H., Opis statystyczny Guberni Lubelskiej, Warszawa 1901. | pl |
dc.references | Wydatki gmin na oświatę w powiecie Lubelskim do roku 1916, „Ziemia Lubelska” 1916, R. XI, nr 265, s. 4. | pl |
dc.contributor.authorEmail | wieslaw.partyka@kul.pl | |
dc.identifier.doi | 10.18778/1644-857X.21.02.04 | |
dc.relation.volume | 21 | |