Pokaż uproszczony rekord

dc.contributor.authorFrukacz, Katarzyna
dc.contributor.editorPłuciennik, Jarosław
dc.date.accessioned2023-02-13T17:06:28Z
dc.date.available2023-02-13T17:06:28Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn0084-4446
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11089/45968
dc.description.abstractThe paper focuses on various examples of Polish literary reportage which draw upon parable, that is, a didactic story aimed at conveying moral, religious, philosophical, or existential principles by means of allegory, symbolism, and metaphor. The main purpose of the research is to examine the way in which contemporary reporters make use of contrast and analogy as tools for transferring documented facts to a universal level. In the article, the mechanism of parabolization shaped by both these devices is considered first in terms of content of reportage publication, and then with reference to the structure of journalistic narrative. The initial study includes parabolic parallels and antithesis in non-fiction books by Wojciech Jagielski and Katarzyna Surmiak-Domańska. The latter part discusses selected works by Mariusz Szczygieł and Witold Szabłowski regarding transcending literal meanings through the specific segmentation of body text. This dual analysis conducted in the paper is preceded by an introduction, in which the authoress argues the symbiotic relation between the notion of parable, the poetics of contrast, and the principle of analogy. She also presents the origins and development of parabolic reportage in twentieth-century Poland. A special emphasis is placed here on the so-called Aesopian language, which enabled reporters to pass the Communist censorship thanks to hidden political allusions and other features typical of parable. In the conclusion, the parabolic tendency is recognized as still valid in today’s Polish reportage, though different in significance and strictly associated with literary techniques of contrast and analogy.pl_PL
dc.language.isoplpl_PL
dc.publisherŁódzkie Towarzystwo Naukowe; Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiegopl_PL
dc.relation.ispartofseriesZagadnienia Rodzajów Literackich;3
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectliterary reportagepl_PL
dc.subjectparablepl_PL
dc.subjectcontrastpl_PL
dc.subjectanalogypl_PL
dc.titleKontrast i analogia w reportażu parabolicznympl_PL
dc.title.alternativeContrast and Analogy in Parabolic Reportagepl_PL
dc.typeArticlepl_PL
dc.page.number19-34pl_PL
dc.contributor.authorAffiliationUniwersytet Śląski w Katowicach, Wydział Humanistyczny, Instytut Literaturoznawstwapl_PL
dc.identifier.eissn2451-0335
dc.referencesAdamczewska Izabella (2017), Granice kreatywności w reportażu, „Zagadnienia Rodzajów Literackich” z. 1.pl_PL
dc.referencesBełtkiewicz Dorota (2018), Kontrast jako koncept. Opozycje w bajkach dawnych i najnowszych, „Studia Pedagogiczne. Problemy społeczne, edukacyjne i artystyczne” t. 32.pl_PL
dc.referencesGołębiewska Maria (2017), Koncepcje metafory i metaforyzacji a pojęcie — komentarz do stanu badań, „Idea. Studia nad strukturą i rozwojem pojęć filozoficznych” t. 29, nr 2.pl_PL
dc.referencesHorodecka Magdalena (2007), Narracja w „Cesarzu” Ryszarda Kapuścińskiego, „Pamiętnik Literacki” z. 3.pl_PL
dc.referencesHorodecka Magdalena (2015), Afekty i emocje w reportażu literackim. Perspektywa genologiczna i antropologiczna [w:] Kultura afektu — afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, red. R. Nycz, A. Łebkowska, A. Dauksza, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesJagielski Wojciech (2004, wyd. I 2002), Modlitwa o deszcz, Wydawnictwo W.A.B., Warszawa.pl_PL
dc.referencesJagielski Wojciech (2012), Wypalanie traw, Wydawnictwo Znak, Kraków.pl_PL
dc.referencesJeziorska-Haładyj Joanna (2013), Tekstowe wykładniki fikcji. Na przykładzie reportażu i powieści autobiograficznych, Instytut Badań Literackich PAN, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (1978), Cesarz, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKapuściński Ryszard (1982), Szachinszach, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa.pl_PL
dc.referencesKrąpiec Mieczysław Albert (b.r.), Analogia, www.ptta.pl/pef/pdf/a/analogia.pdf [dostęp: 31.03.2022].pl_PL
dc.referencesKrzanowski Jerzy (2013), Analogia w służbie realizmu metafizyki i antropologii, „Tarnowskie Studia Teologiczne” t. 32, nr 2.pl_PL
dc.referencesLigęza Wojciech (1978), Parabole Mrożka [w:] W kręgu przemian polskiej prozy XX w., red. T. Bujnicki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMartuszewska Anna (1991), Ezopowy język [w:] Słownik literatury polskiej XIX wieku, red. J. Bachórz, A. Kowalczykowa, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesMartuszewska Anna (1997), Pozytywistyczne parabole, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.pl_PL
dc.referencesMichalski Maciej (2002), Parabola filozoficzna w prozie polskiej XX wieku, „Pamiętnik Literacki” z. 2.pl_PL
dc.referencesNasiłowska Anna (1992a), Alegoria, alegoryczność [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNasiłowska Anna (1992b), Parabola, paraboliczność [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesNowacka Beata (2004), Magiczne dziennikarstwo. Ryszard Kapuściński w oczach krytyków, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.pl_PL
dc.referencesOwczarz Ewa (1996), Parabola i parabolizacja wobec mimesis [w:] Mimesis w dyskursie literackim, red. C. Niedzielski, J. Speina, Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.pl_PL
dc.referencesPerelman Chaim (1971), Analogia i metafora w nauce, poezji i filozofii, „Pamiętnik Literacki” z. 3.pl_PL
dc.referencesPiechota Magdalena (2015), Bohater „małego realizmu” — zwykły człowiek w reportażach Małgorzaty Szejnert („My, właściciele Teksasu”), „Zeszyty Naukowe KUL” nr 2.pl_PL
dc.referencesPiechota Magdalena (2019), W poszukiwaniu zrozumienia. O niedookreśleniu w twórczości reportażowej Ewy Winnickiej, „Teksty Drugie” nr 6.pl_PL
dc.referencesPodraza-Kwiatkowska Maria (1992), Symbolizm [w:] Słownik literatury polskiej XX wieku, red. A. Brodzka, M. Puchalska, M. Semczuk, A. Sobolewska, E. Szary-Matywiecka, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.pl_PL
dc.referencesSosin Beata Klaudia (2003), Metafora w reportażu lat 70. Polskie paradoksy?, „Annales Academiae Paedagogicae Cracoviensis. Studia Historicolitteraria” t. 3.pl_PL
dc.referencesStrzelecki Jarosław (2013), Semantyczna czy formalna teoria analogii Józefa M. Bocheńskiego?, „Filo-Sofija” nr 21.pl_PL
dc.referencesSurmiak-Domańska Katarzyna (2012), Mokradełko, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesSzabłowski Witold (2014), Tańczące niedźwiedzie. Reportaże z transformacji, Agora, Warszawa.pl_PL
dc.referencesSzczygieł Mariusz (2010, wyd. I 2006), Łowca tragedii [w:] M. Szczygieł, Gottland, Wydawnictwo Czarne, Wołowiec.pl_PL
dc.referencesTatar Anna (2014), Paraboliczne opowieści o ukrywaniu się w szafie: „Ta z Hamburga” Hanny Krall i „Daleko od okna” Jana Jakuba Kolskiego, „Rocznik Komparatystyczny” t. 5.pl_PL
dc.referencesWańkowicz Melchior (1969), O poszerzenie konwencji reportażu [w:] M. Wańkowicz, Od Stołpców po Kair, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa.pl_PL
dc.referencesZaremba Maciej (2009), Dziennikarz jest świadkiem, przeł. G. Sokół, „Tygodnik Powszechny” nr 23 [dod. „Festiwal Conrada 2009”].pl_PL
dc.identifier.doi10.26485/ZRL/2022/65.3/2
dc.relation.volume65pl_PL
dc.disciplineliteraturoznawstwopl_PL


Pliki tej pozycji

Thumbnail
Thumbnail

Pozycja umieszczona jest w następujących kolekcjach

Pokaż uproszczony rekord

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe
Poza zaznaczonymi wyjątkami, licencja tej pozycji opisana jest jako Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Międzynarodowe