dc.contributor.author | Szczęsna, Ewa | |
dc.date.accessioned | 2023-02-16T10:01:28Z | |
dc.date.available | 2023-02-16T10:01:28Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.issn | 0084-4446 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11089/46026 | |
dc.description.abstract | The aim of the study is to present changes in structure of a text (its structure, ways of
creation, especially figures) in a digital discourse. The identity of digital communication
is thus premised upon existing signs, texts, and discourses; and it develops in the process
of their adaptation and reinterpretation. Internet seems to be a really good space to make
different discourses alike. The creation of new poetics of text and discourse is the result
of this process. Digital media modify rhetorical figures (especially ontology and functions
of those figures), cancel figures existing in traditional texts (for example inversion
is invalidated because no determined way of reading the text exists), and create new ones.
In digital discourse words and icons have multifunctional nature (functions of meanings’
creation, linking, acting, marking, signaling sender’s emotions). Traditional
textual forms, which differ semiotically and medially are combined and transform, so
the borders between forms of expression are blurred. | pl_PL |
dc.language.iso | pl | pl_PL |
dc.publisher | Łódzkie Towarzystwo Naukowe | pl_PL |
dc.relation.ispartofseries | Zagadnienia Rodzajów Literackich;2 | |
dc.subject | new poetics | pl_PL |
dc.subject | digital discourse | pl_PL |
dc.subject | digital media | pl_PL |
dc.subject | rhetorical figures | pl_PL |
dc.subject | Internet communication | pl_PL |
dc.title | Poetyka w dobie konwergencji | pl_PL |
dc.title.alternative | Poetics in the Era of Convergence | pl_PL |
dc.type | Article | pl_PL |
dc.page.number | 11-27 | pl_PL |
dc.contributor.authorAffiliation | Uniwersytet Warszawski | pl_PL |
dc.identifier.eissn | 2451-0335 | |
dc.references | Bal M. (2002), Travelling Concepts in the Humanities, University of Toronto Press, London. | pl_PL |
dc.references | Barthes R. (2000), Mitologie, przeł. A. Dziadek, Wydawnictwo KR, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Burszta W. J. (2007), Książka i czytanie w popkulturowym reżimie symultaniczności, [w:] Gadżety popkultury. Społeczne życie przedmiotów, pod red. W. Godzica, M. Żakowskiego, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Dziamski G. (2001), Wartością sztuki krytycznej jest to, że wywołuje dyskusje, „Gazeta Malarzy i Poetów”, nr 2-3. | pl_PL |
dc.references | Eco U. (1996), Semiologia życia codziennego, przeł. J. Ugniewska, P. Salwa, Wydawnictwo Czytelnik, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Eriksen T. H. (2003), Tyrania chwili, przeł. G. Sokół, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Foucault M. (2002), Porządek dyskursu, przeł. M. Kozłowski, Wydawnictwo Słowo/ Obraz/Terytoria, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Geertz C. (1997), O gatunkach zmąconych, przeł. Z. Łapiński, [w:] Postmodernizm. Antologia przekładów, pod red. R. Nycza, Wydawnictwo Baran i Suszczyński, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Heidegger M. (2007), Pytanie o technikę, [w:] tegoż, Odczyty i rozprawy, przeł. J. Mizera, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Horkheimer M., Adorno T. W. (1994), Dialektyka oświecenia. Fragmenty filozoficzne, przeł. M. Łukasiewicz, oprac. M. J. Siemek, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jakobson R. (1989), W poszukiwaniu istoty języka, t. 1., wybór i red. M. R. Mayenowa, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Jakobson R. (1971), An Example of Migratory Terms and Institutional Models, [w:] tegoż Selected Writings: Word and Language, vol. 2, Mouton & Co. Printers, Netherlands. | pl_PL |
dc.references | Kłoskowska A. (1983), Kultura masowa: Krytyka i obrona, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Krzysztofek K. (2010), Paratekst jako postfabrykat kultury, [w:] Pogranicza audiowizualności, pod red. A. Gwóździa, Wydawnictwo Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Łotman J. (2008), Uniwersum umysłu. Semiotyczna teoria kultury, przeł. B. Żyłko, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk. | pl_PL |
dc.references | Macdonald D. (1959), Kultura masowa, przeł. Cz. Miłosz, Wydawnictwo Instytutu Literackiego, Paryż. | pl_PL |
dc.references | Markowski M P. (2001), Interpretacja i literatura, „Teksty Drugie”, nr 5. | pl_PL |
dc.references | Reeves B., Nass C. (2000), Media i ludzie, przeł. H. Szczerkowska, Państwowy Instytut Wydawniczy, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | Ronduda Ł. (2006), Strategie subwersywne w sztukach medialnych, Wydawnictwo Rabid, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Szczęsna E. (2007), Poetyka mediów, Wydawnictwo Wydziału Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa. | pl_PL |
dc.references | White H. (2010), Poetyka pisarstwa historycznego, pod red. E. Domańskiej, M. Wilczyńskiego, Wydawnictwo Universitas, Kraków. | pl_PL |
dc.references | Ziomek J. (2000), Retoryka opisowa, Wydawnictwo Ossolineum, Wrocław. | pl_PL |
dc.relation.volume | 55 | pl_PL |
dc.discipline | literaturoznawstwo | pl_PL |